'Als belegger word je vanzelf bescheiden'

Met haar transparante en onafhankelijke manier van werken is Martine Hafkamp van Fintessa Vermogensbeheer al jaren onderscheidend in de financiële wereld. Ondanks het feit dat ze tot de bekendste beursexperts van dit moment behoort, heeft ze een nuchtere kijk op de zaken, met een bescheidenheid die haar siert.

Fleurige jurk, stijlvolle oorbellen, stralende lach: niets aan haar verschijning verraadt dat Martine Hafkamp al om kwart voor zes in de ochtend op kantoor was om een beursbericht te schrijven. Zo vroeg in de ochtend heeft ze het statige herenhuis in Baarn, waar Fintessa Vermogensbeheer is gevestigd, helemaal voor zichzelf. ‘Heerlijk, dan krijg ik in een uurtje zó veel gedaan. Ik ben echt een ochtendmens. Nee, koffie drink ik niet. Wel groene thee.’ Sinds de oprichting in 2008 is haar bedrijf hard gegroeid, van vier naar zeventien medewerkers.Al zeven jaar op rij won Fintessa de Cashcow Award voor Beste Vermogensbeheerder. Zelf is ze meervoudig winnaar van de Gouden Stier, de ‘Oscar’ van de financiële wereld.  
Is erkenning belangrijk voor u? ‘Mijn klanten zijn mijn grootste goed. Daarom zie ik de prijs voor Fintessa als de grootste blijk van waardering, het gaat hier immers om een publieksprijs. Bovendien: ik doe dit niet alleen, maar samen met mijn collega’s. Die vakprijs is leuk, maar daar koop je uiteindelijk niets voor.’

MENSELIJKE MAAT

 Hoe verklaart u het succes? ‘We steken veel tijd en energie in het opbouwen van een persoonlijke relatie met klanten. Ermoet een klik zijn, je gaat toch een soort financieel huwelijk met elkaar aan: de gemiddelde beleggingshorizon is langer dan een paar jaar. Ik hecht veel waarde aan de menselijke maat. Je weetniets zeker met beleggen, dan word je vanzelf bescheiden. Natuurlijk, de geschiedenis herhaalt zich telkens een beetje, maar op de beurs heb je altijd goede en slechte tijden.’
Uw motto is: ‘Begrijp altijd waarin je belegt!’ Waarom is dit zo belangrijk? ‘Omdat je anders met risico’s te maken krijgt die je niet kunt overzien. Koersen kunnen raar bewegen, daar moet je niet onrustig van worden. Als je als belegger je huiswerk hebt gedaan, weet je dat de bedrijven waarin je hebt belegd tegen wel tien stootjes kunnen en dat het zo’n vaart niet zal lopen. Voor klanten maak ik informatie altijd zo begrijpelijk mogelijk, door niet met technische termen te smijten. Ik leg uit wat een bedrijf precies doet en waarom dat zo kansrijk is voor de toekomst. Het moet een persoonlijk beleggingsplan zijn waarvan klanten denken: goh, dat had ik eigenlijk ook zélf kunnen verzinnen als ik daar moeite voor had gedaan.'
Waar moet een goede beleggingsportefeuille aan voldoen? ‘We sturen altijd op een zo optimaal mogelijk rendement. Daar horen niet alleen stijgende lijnen bij. Juist door de kansen te spreiden over verschillende sectoren bouw je meer veiligheid in. Als de stand van de economie verandert zul je zien dat de bedrijven die eerst in de min stonden nu juist de winnaars worden.’
Wat is uw kracht als zakenvrouw? ‘Ik bewaak altijd de grote lijnen, sta graag met m’n voeten in de modder en blijk goed onze boodschap te kunnen uitdragen en uit te kunnen leggen wat beleggen en vermogensbeheer inhoudt. Daarom ben ik relatief veel buiten de deur voor afspraken en interviews. Dat ik een zakenpartner heb die ervoor zorgt dat alles op kantoor in goede banen wordt geleid, is erg prettig. We maken gebruik maken van elkaars sterke punten.’
En uw minst goede eigenschap? ‘Ik kan moeilijk delegeren, omdat ik vind dat ik het zelf wel goed kan, haha! Maar inmiddels heb ik geleerd dat als ik iets aan anderen overlaat, dit vaak ook wel tot het gewenste resultaat leidt. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Door dat besef kan ik beter loslaten.'
U schrijft columns en bent regelmatig te zien en te horen op de radio en televisie. Een bewuste strategie?‘We doen er bij Fintessa alles aan om zo zichtbaar mogelijk te zijn voor bestaande en potentiële klanten. Daarin zijn we heel consequent: zo versturen we vanaf het begin een maandelijkse nieuwsbrief op een vast moment en maken we ook al jaren om de week een beursvlog.’

LASTIG TE VINDEN

Hoe is het als vrouw in een mannenwereld?  ‘Ik weet niet beter, sinds ik op mijn zeventiende bedrijfseconomie ben gaan studeren. Tijdens bijeenkomsten ben ik vaak de enige vrouw. Hoewel ik zelf erg mijn best doe om vrouwen aan te stellen, moet ik toegeven dat ze lastig te vinden zijn. In totaal heb ik vier vrouwen in dienst.’
Heeft het vrouw-zijn ook voordelen? ‘Waar mannen strak in pak moeten verschijnen en hooguit kunnen variëren met hun overhemd of stropdas, heb ik de vrijheid om een kleurrijke jurk aan te trekken. Daar krijg ik soms commentaar op, maar ook vaak positieve feedback, wat vooral leuk is als het compliment van een vrouw afkomstig is.’
Ziet u mode als een investering? ‘Ja, er verzorgd uitzien is onderdeel van het totaalplaatje. Ik zorg er altijd voor dat ik iets nieuws heb om aan te trekken als ik representatief voor de dag moet komen. Jurkjes zijn mijn handelsmerk. Bij voorkeur van kreukvrije stoffen, omdat ik veel in de auto zit. Merken als Diva Catwalk, Caroline Biss en Tubino timmeren aan de weg, zonder dat je bang hoeft te zijn dat iemand anders hetzelfde aan heeft. Ik heb een vreselijke hekel aan winkelen, vooral aan passen. Het liefst shop ik online. Daarnaast heb ik een paar favoriete boetieks, zoals Ida Mode in Hilversum. De eigenaresse kent mijn smaak en stuurt me foto’s als de nieuwe collectie binnen is.’
Neemt u uw werk mee naar huis? ‘Tot op zekere hoogte wel, het is een way of life. Alles wat er in de wereld gebeurt heeft invloed op mijn vak. Dat maakt het nu juist zo boeiend. We doen veel research naar actuele ontwikkelingen, denk bijvoorbeeld aan de verduurzaming of de robotisering in de zorg, en zoeken uit welke bedrijven hier groot in zijn. Gelukkig kun je het nieuws dankzij kanalen als Twitter tegenwoordig in hapklare brokjes consumeren, ook thuis en onderweg. Als je ’s ochtends eerst nog moet gaan lezen wat er allemaal gebeurd is, begin je de werkdag al met een achterstand.’
Hoe ontspant u? ‘Sporten, fietsen, wandelen, tuinieren. Lichamelijke arbeid is lekker, dan hoef je nergens anders over na te denken. En lezen. Ja, ik lees ook wel eens iets anders dan financieel nieuws.’

EXTREEM DOELGERICHT

Wat is de belangrijkste les die u heeft geleerd over ondernemerschap? ‘Dat je soms sneller wilt gaan dan de rest van de organisatie. Als ondernemer ben je extreem doelgericht, maar in de financiële wereld heb je nu eenmaal te maken met stroperige omgevingen. Die administratieve rompslomp is onvermijdelijk, helaas. Aan de andere kant verbaas ik me er ook over hoeveel je met elkaar gedaan kunt krijgen.’
Wat was uw laatste grote aanschaf? ‘Mijn safarivakantie in Afrika. Een rondreis door Botswana, Zambia, Zimbabwe en Mozambique. Reizen verruimt je blikveld. Je ziet een land door eigen ogen, zonder nieuwsfilters. Verrast was ik hoe blij de Mozambikanen zijn met de invloed van de Chinezen, bijvoorbeeld met de wegen die zij daar hebben aangelegd. Er wordt ook volop reclame gemaakt voor Chinese bedrijven. Zo zie je maar, de wereld is zoveel groter dan wij in het westen soms beseffen. Onze visie op de werkelijkheid is maar beperkt.’
En, de Big Five gezien? ‘Jazeker. Het Afrikaanse landschap is indrukwekkend. Alsof een natuurdocumentaire tot leven komt! De grootsheid van de natuur relativeert: waar we ons in het dagelijks leven nog wel eens belangrijk voelen, besef je daar hoe ontzettend nietig we eigenlijk zijn.’

 

 

 

 

 

 

Naar het overzicht