De psychologie van exclusiviteit
Je leest dit magazine omdat je houdt van luxe. Misschien besteed je regelmatig geld aan exclusieve reizen, stijlvolle interieurs, prachtige sieraden, een VIP-training, kunst of een auto waar je moeiteloos maanden op zou wachten. Je houdt van de unieke aantrekkingskracht van kwaliteit, maatwerk en exclusiviteit.
Maar waarom geef je zonder twijfel € 10.000 uit aan die ene tas, terwijl een tas van € 100 praktisch hetzelfde doet? Waarom wacht je maanden op die exclusieve auto, terwijl een andere direct beschikbaar is?
Het antwoord is: exclusiviteit triggert verlangen. Het draait niet om het product of de dienst zelf, maar om het gevoel dat je er door krijgt. Je koopt luxe niet omdat het moet, maar omdat je het wilt. En dat ‘willen’ wordt slim gecreëerd door merken die de spelregels van exclusiviteit snappen.
Dus één belangrijke vraag aan jou als je ondernemer bent: Is jouw eigen bedrijf net zo high-end als jouw eigen smaak?
Want ik zie dagelijks ervaren ondernemers die blijven hangen in de middenmoot: die méér diensten aanbieden, méér uren maken, méér inhoud toevoegen, terwijl hun klanten juist minder zoeken. Exclusiviteit draait niet om méér, maar beter. Niet om logisch, maar om onweerstaanbaar.
Het gaat om emotie, status en identiteit.
Een exclusieve positionering creëer je niet per ongeluk. Het is een vak, een kunstvorm, waar ik al ruim 23 jaar mijn werk van maak. Waarom? Omdat ik weet dat ondernemers met de juiste positionering niet alleen meer verdienen in minder tijd, maar vooral een bedrijf bouwen dat past bij hun lifestyle en wensen.
Drie principes om jouw aanbod direct exclusiever te maken:
- Slimme Schaarste
Rolex en Ferrari weten dit al lang: wat zeldzaam is, voelt waardevoller. Wat gebeurt er als jij bewust exclusief bent in jouw aanbod?
- Onweerstaanbare Identiteit
Patek Philippe verkoopt geen horloges, maar een statement, succes, status. Welke identiteit bied jij je klanten?
- Unieke Beleving
Van de speciale geur in een Bentley-showroom tot een maatwerk VIP onboarding bij een luxe retraite. Beleving bepaalt alles. Welke onvergetelijke ervaring bied jij jouw klanten?
Succesvolle ondernemers in het hoogste segment begrijpen dit. Zij snappen dat exclusiviteit niet gaat over ‘duur zijn’, maar over de juiste perceptie creëren. Met mijn bewezen Domino Groeistrategie help ik ervaren hoogopgeleide coaches en dienstverleners om de stap naar (meer) high-end te zetten. We zorgen ervoor dat elke dominosteen in jouw strategie perfect staat: van je ideale klant, prijsstrategie en unieke positionering tot een klantbeleving die niemand anders biedt.
Staat één steen scheef, dan verlies je omzet en momentum. Staat alles goed? Dan trek je moeiteloos klanten aan die bereid zijn topprijzen te betalen. En creëer je met een handvol klanten, jouw vrijheid.
Ben jij klaar om niet alleen te dromen bij dit magazine, maar jouw dromen écht waar te maken? Ga naar www.dorienleguijt.nl, bekijk mijn gratis video’s of stuur me een persoonlijk bericht via LinkedIn. Want jouw next level versie ligt misschien wel dichterbij dan je denkt…
drs. Dorien de Beurs-Leguijt
Business strateeg voor ervaren, hoogopgeleide coaches en dienstverleners die klaar zijn om hun positionering, omzet én lifestyle te upgraden naar het hoogste niveau.
Geplaatst op
Naar het overzicht
De psychologie van exclusiviteit
Je leest dit magazine omdat je houdt van luxe. Misschien besteed je regelmatig geld aan exclusieve reizen, stijlvolle interieurs, prachtige... Lees meer »
Leven met en na kanker | IPSO
Nadat Niqui zelf darmkanker overwon, verloor ze twee jaar later haar man aan de gevolgen van alvleesklierkanker. ‘Je hebt je eigen situatie... Lees meer »
Wat is uw draagkracht? | Tanger Advocaten
Een eigen onderneming en scheiden? Dit moet u weten over de berekening van de partneralimentatie. Partneralimentatie kan nodig zijn als... Lees meer »
Je huid jong houden | Qyoutis
Al honderden jaren zijn mensen op zoek naar de bron van de eeuwige jeugd. Iedereen wil wel oud worden, maar met de voordelen van het jong... Lees meer »
Vera Stupenea met een nieuwe thriller!
Vera Stupenea komt opnieuw met een sensationele thriller! Binnenkort verschijnt ‘Moordende paardenrace’, de nieuwe thriller van thrillerauteur,... Lees meer »
The Beauty of Fine Art
In ‘The Beauty of Fine Art’ neemt kunsthistorica, art consultant en kunsthandelaar. Babette Claassen je mee in de bijzondere wereld van... Lees meer »
Belastingschuld aflossen voor half geld?
Nogal wat ondernemers hebben sinds maart 2020 een flinke belastingschuld opgebouwd. Sinds 1 oktober 2022 moet er worden terugbetaald. En... Lees meer »
Vastgoed is vast goed. Of toch niet?
Vastgoed is hot. Of het nu gaat om het kopen of verkopen van een woning, een bedrijfspand, een beleggingspand of meer speculatief onroerend... Lees meer »
Winterse herenmode: warm en duurzaam | Androesja
De najaarscollecties in de herenmode weerspiegelen de kleuren van een late nazomerdag. Bruine en groene herfsttinten gecombineerd met off... Lees meer »
Samen (t)huis | Amson & Kolhoff Notarissen
In onze notarispraktijk zien we het vaak: ongetrouwde partners kopen samen een huis, maar vinden de juridische en fiscale gevolgen vaak... Lees meer »
Een vertrouwenspersoon, uw voordeel | Amson & Kolhoff
Een goed levenstestament of algemene volmacht heeft allerlei voordelen. Hieronder zet Amson & Kolhoff Notarissen te Amstelveen een aantal... Lees meer »
Saneren zonder schaamte | Tanger Advocaten
Het saneren van schulden is geen leuk onderwerp. Hoort het wel in een positief blad als Lourens? Jazeker! Natuurlijk loopt niemand graag... Lees meer »