Magie op een stokje

‘Willy Wonka, eat your heart out!’ Met die woorden introduceerde Laura Melenhorst haar unieke lollymerk Suckers en haar gloednieuwe lollyfabriek in Nieuwegein. Met suikervrije lolly’s in de vorm van een discobal én ‘s werelds eerste eetbare stokje wil ze de snoepindustrie opschudden en tegelijkertijd het afvalprobleem aanpakken.

Het begon allemaal in februari 2023 tijdens het festival The Gardens of Babylon in Amsterdam, waar spiritualiteit en housemuziek samenkwamen in een betoverende sfeer. Laura Melenhorst, een fervent festivalganger, merkte dat lolly’s een hit waren. ‘De rij bij de lollykraam was enorm’, herinnert ze zich. ‘Maar toen zag ik al die weggegooide papiertjes en plastic stokjes overal liggen, verloren in het zand. Dat raakte me.’ Dit kleine moment plantte het zaadje voor een groot idee. ‘Ik dacht: waarom maken we lolly’s niet duurzamer én leuker? Die gedachte liet me niet meer los.’

Van idee tot innovatie

Laura’s ondernemersgeest sloeg meteen aan. ‘Ik zie overal kansen’, vertelt ze bij een kop koffie in haar Amsterdamse appartement. Toen ze haar vriendinnen vertelde over haar plan om de lolly-industrie te vernieuwen, waren hun reacties sceptisch: ‘Oh Lau, dit wordt toch niet je zoveelste businessplan?’ Met een lach voegt ze toe: ‘Dus wel!’ Vastberaden begon ze aan een diepgaand onderzoek naar de lolly-industrie. Haar conclusie? Er wordt opvallend weinig geïnnoveerd. ‘In vergelijking met de vernieuwende chocoladebranche is de lolly eigenlijk behoorlijk traditioneel snoepgoed’, legt ze uit. Deze ontdekking wakkerde haar ambitie alleen maar aan. Gewapend met kennis uit haar horeca-ervaring – waar creativiteit en nieuwe smaakbelevingen centraal staan – begon ze te experimenteren.

Glitter en chaos in de keuken

Laura’s keuken veranderde al snel in een vrolijk lolly-laboratorium. ‘Ik stond met een pannetje op het vuur, omringd door glitters en sprinkles. Het was een heerlijke chaos’, lacht ze. Maar de weg naar de perfecte lolly was verre van eenvoudig. ‘Het duurde even voordat ik een lolly had die lekker smaakte, hard was en stevig aan het stokje bleef zitten. Maar het was een prachtig proces.’ Na maanden van testen verhuisde ze haar thuislaboratorium naar een studio in hartje Amsterdam. Hier begon ze aan een intensieve testfase. ‘Vijftienduizend lolly’s, allemaal met de hand gemaakt’, vertelt ze trots. ‘In mijn hoogtijdagen maakte ik achtendertig lolly’s per uur. Mijn vriend hielp me fantastisch, vooral met het razendsnel verpakken. De zomer hebben we overgeslagen, maar het vuurtje in mij brandde.’

Eetbaar lollystokje

Laura wilde meer doen dan alleen lekkere snoep maken: ze wil ook bijdragen aan minder plastic afval op festivals. ‘Papieren lollystokjes met bloemzaad erin bestonden al. Een charmant idee: je kunt ze gewoon op de grond gooien en na een regenbui groeien er veldbloemen op die plek. Maar op een zanderig festivalterrein werkt dat niet. Mijn oplossing? Een eetbaar lollystokje.’ Hoewel meer dan tweehonderd producenten haar idee afwezen – ‘Dat kan niet,’ zeiden ze keer op keer – bleef Laura geloven in haar visie. Uiteindelijk vond ze een partner die haar droom hielp realiseren. Samen ontwikkelden ze een stevig, niet-plakkerig stokje met een krijtachtige structuur en smaken als citroen en limoen.

Gelikte campagnefoto’s
Naast duurzaamheid speelt esthetiek een grote rol in Laura’s visie. Al vrij snel in het proces benaderde ze festivals om te vragen of ze daar pilots mocht draaien. ‘Daar deelde ik platte lolly’s uit, die ik vaak aanpaste aan het thema van het festival, bijvoorbeeld in de vorm van een vlinder. Maar ik ontdekte al snel dat platte lolly’s helemaal niet lekker in de mond liggen – ze waren te groot. Mensen willen een lolly die ze makkelijk in hun wangzak kunnen houden terwijl ze dansen’, legt ze uit. Het idee van een discobal-lolly bleek perfect voor de festivalervaring. De opvallende huisstijl en kleurrijke campagnebeelden onderstrepen Suckers’ speelse aanpak. ‘Een serieuze boodschap hoeft niet zwaar te zijn. Juist met humor wil ik laten zien dat het ook gewoon leuk kan zijn om een verandering teweeg te brengen.’ 

Met drie unieke smaken lolly’s – zoals mango-passievrucht en watermeloen-munt – betreedt Suckers nu de markt. Laura werkt daarnaast aan volledig plasticvrije verpakkingen, gemaakt van duurzaam papier met een bio-based coating aan de binnenkant. Ze verkoopt haar lolly’s via festivals, haar webshop en binnenkort ook bij belevingsgerichte retailers. Ondertussen wordt in Nieuwegein haar eigen lollyfabriek gebouwd, waar binnenkort de eerste lolly’s van de band rollen, een plek waar ze haar merk verder wil laten groeien. Enthousiast: ‘Ik heb al aanvragen uit Amerika ontvangen, wat me veel vertrouwen geeft. België is ook een groot lollyland – daar noemen ze lolly’s lekstokken. Mijn wens is om over een paar jaar ook kinderlolly’s te ontwikkelen, in een kleiner formaat.’ 

Magie en verwondering

Suckers onderscheidt zich met suikervrije lolly’s, natuurlijke ingrediënten, weinig calorieën en tandvriendelijkheid. ‘Toen ik mijn businessplan schreef, had ik nooit gedacht dat ik nog eens een uitnodiging zou krijgen om op een tandartscongres te spreken of dat mijn lolly’s in hun goodiebags zouden zitten’, lacht Laura. Voor haar is Suckers meer dan een snoepmerk – het is een boodschap van positiviteit. ‘De lolly staat voor genieten zonder schuldgevoel’, zegt ze, waarna ze haar tatoeage toont: ‘abracadabra’ staat er op haar arm. ‘Het betekent: ik spreek en het verschijnt. Deze spreuk herinnert me eraan dat magie altijd dichtbij is. Dat je nooit te oud bent om te spelen en plezier te maken. Als je dat gevoel vasthoudt, blijft het leven vol verrassingen en mooie momenten. Die magie wil ik met Suckers delen.’

 

Geplaatst op

Naar het overzicht

Magie op een stokje

‘Willy Wonka, eat your heart out!’ Met die woorden introduceerde Laura Melenhorst haar unieke lollymerk Suckers en haar gloednieuwe lollyfabriek... Lees meer »

sprankelend en stralend

Jolande Ooink is een blij en ongecompliceerd mens. Al 25 jaar is ze eigenaar van juwelierszaak Kwekkeboom in Hengelo. Een onderneming die... Lees meer »

Qyoutis: Ons Grootste Orgaan

Urenlang kan dermatoloog Menno Gaastra praten over de huid. Als medisch directeur van Centrum Oosterwal, Huid Medisch Centrum en de afdeling... Lees meer »

Het ultieme sieraad | Van Velthoven Juweliers

Henk van Velthoven mag al 25 jaar zijn twee grote liefdes combineren: die voor het juweliersvak en zijn vrouw Wieke. Samen hebben ze een... Lees meer »

Oog voor kwaliteit | HA Juweliers

Liefhebbers van mooie sieraden en horloges in Noord-Nederland komen al bijna 15 jaar graag naar het Groningse Haren. Daar zit de juwelierswinkel... Lees meer »

Spelen met kleur | Watze van der Wal

In een monumentaal pand in Joure is de winkel met atelier gevestigd van goudsmeden Watze en Simone van der Wal. Dit Fryske stel leerde elkaar... Lees meer »

Man van staal | Retrodeuren

Industriële zwarte binnendeuren van staal zijn al jaren razend populair. Retrodeuren uit Zoetermeer, dat bekend staat om zijn hoge kwaliteit,... Lees meer »

Van vader op zoons | Ton Scholten

De broers Bob en Kick Scholten zijn opgegroeid in de zaak van hun ouders. In 1974 begonnen Ton en Ineke Scholten in een garage aan huis.... Lees meer »

Oog voor de klant | Greving & Greving

Greving & Greving is met 14 winkels dé opticien in het Noorden van Nederland. Het familiebedrijf bestaat inmiddels ruim honderd jaar en... Lees meer »

Schitterende creaties

De juwelier helpt mensen bij alle bijzondere momenten in hun leven, van geboorte, tot verloving, huwelijk, verjaardagen en overlijden. Hij... Lees meer »

Magie op een stokje

‘Willy Wonka, eat your heart out!’ Met die woorden introduceerde Laura Melenhorst haar unieke lollymerk Suckers en haar gloednieuwe lollyfabriek... Lees meer »

Pia Douwes: Een Fascinerende Vrouw

Wie Sisi zegt, denkt meteen aan Pia Douwes. De musicalzangeres gaf in 1992 in Wenen voor het eerst gestalte aan de rol van keizerin Elisabeth.... Lees meer »

Tussen traditie en toekomst

In een wereld vol vluchtige beelden en eindeloze scrollsessies, kiest Jimmy Nelson voor het tegenovergestelde: verstilling en reflectie.... Lees meer »

Nordin Maouli: Van De Kazerne Naar De Concertzaal

Al meer dan vijftien jaar maakt Nordin Maouli deel uit van het Korps Mariniers, maar buiten diensttijd is hij pianist én componist. Voor... Lees meer »

The Backstreet Boys & IK

Deze foto is gemaakt in 1996. Ik was 23 en werkte bij de Tina. Dit was de eerste keer dat ik The Backstreet Boys interviewde. In totaal... Lees meer »

Natuur monumenten | Hout & Mos

Hij is kunstenaar, ambachtelijk meubelmaker en houtwerker met liefde voor mos. Zowel in materieel opzicht als in filosofische zin kan het... Lees meer »

Jong van geest | Viggo Waas & Peter Heerschop

Hoe kijk je terug op jouw jeugd? Wat zou je anders doen met de kennis van nu? En waar is die kinderlijke onbezorgdheid gebleven? Cabaretiers... Lees meer »

Het plezier van schaduw | Senft Zonwering

Een stralend schijnende zon is heerlijk, maar soms is schaduw fijner. Zeker in en om huis is het van belang om de temperatuur op een duurzame... Lees meer »

De beste versie van jezelf | Westen Mode

Of je nou 16 jaar bent of 100, man of vrouw: bij Westen Mode in het Groningse Musselkanaal vind je altijd een outfit waarmee je voor de... Lees meer »

Oog voor kwaliteit | HA Juweliers

Liefhebbers van mooie sieraden en horloges in Noord-Nederland komen al bijna 15 jaar graag naar het Groningse Haren. Daar zit de juwelierswinkel... Lees meer »

...dat je niet alles hoeft te weten | Daphne Deckers

Voor veel mensen heeft ouder worden een negatieve bijklank, zo niet voor schrijfster Daphne Deckers. Zij doorbreekt in haar nieuwe boek... Lees meer »

Houd het simpel | WilroffReitsma

Voor WilroffReitsma, waar de werelden van IT en Telecom écht samen worden gebracht, is de kern heel simpel: hoe zou je het zelf willen?... Lees meer »