‘Ik creëer een droomwereld, een utopie’

Ontwerper Claes Iversen heeft niet stilgezeten: naast het ontwerpen van couture die geliefd is bij een hele stoet aan bekende vrouwen, onder wie Koningin Máxima, maakt hij schilderijen en interieurontwerpen én bracht hij recent een boek uit, Transformers.

In het atelier van Claes Iversen – zijn voornaam spreek je uit als Klees – in de Amsterdamse Houthavens, hangt een serene rust. Achter een borduurraam waar een crèmekleurige stof op is gespannen, zit een jonge vrouw in een witte jas te borduren. Verderop, aan een lange tafel, wordt ijverig gewerkt aan een rijk versierde bruidsjurk. Mode, en specifiek couture, is een discipline die ongelofelijk veel tijd en geduld vraagt. Het is ook een zeer gesloten wereld. Zo is het not done om collega’s te vragen naar leveranciers, legt de ontwerper uit. Dat geldt als beroepsgeheim. Inmiddels is hij wel bevriend met een aantal ontwerpers. ‘We delen onze gedachten over het vak, op een onofficiële manier. Je respecteert elkaar en weet: bepaalde vragen stel je niet.’

Fantasiewereld

Nieuwe modecollecties worden zorgvuldig geheim gehouden tot het moment van presentatie. ‘Nee, zelfs geen tipje van de sluier’, glimlacht de ontwerper. En daar heeft hij goede redenen voor. ‘Als couturier creëer je een droomwereld, een utopie. Tijdens de presentatie neem je het publiek mee in die fantasiewereld. Een ervaring die je de toeschouwer zo goed mogelijk wil laten beleven. En daar hoort ook het verrassingsaspect bij.’ Iversen ziet er down-to-earth uit, in een spijkerbroek met een geruit houthakkershemd en sneakers. In zijn salon serveert hij koffie met zelfgemaakt mergpijpjes. Op de betonnen vloer liggen Perzische tapijten. In de hoek staat een kamerscherm in Chinese stijl. Aan de muur hangen foto’s en schetsen van zijn ontwerpen. De bank is van Arne Jacobsen, een Deense designklassieker.  

Verhaal gaat verder onder de foto's

claes iversen6-interview Lourens Magazine claes iversen7-interview Lourens Magazine claes iversen2-interview Lourens Magazine claes iversen16-interview Lourens Magazine claes iversen10-interview Lourens Magazine

Klassiek met een twist

Aan de Haagse kunstacademie, waar hij in 2008 afstudeerde, ontwikkelde hij een eigen signatuur. Klassiek en vrouwelijk. Zijn docent, de bekende mode-illustrator Piet Paris, zei ooit: ‘Claes, jij hebt altijd de neiging om alles zo mooi te maken. Probeer eens iets lelijks!’ Sindsdien daagt hij zichzelf daartoe uit. Bijna al zijn collecties bevatten een onverwachts element, iets dat een beetje schuurt. Neem de autogordels in zijn afstudeercollectie. Of de fluororanje spanbanden in zijn laatste collectie, gebruikt als overdreven lange ceinturen. Zo heeft iedere collectie een eigenwijze twist, als onderscheidend kenmerk. Ongemerkt reageert Iversen met iedere nieuwe collectie op de voorgaande. Bijvoorbeeld omdat hij na een donker beeld, juist behoefte heeft aan lichte kleuren. Of omdat hij iets ontdekt waar hij potentie in ziet en dat verder wil ontwikkelen. 

Couture uit Parijs

Een collectie ontwerpen is geen kwestie van een trucje uit de hoge hoed toveren, stelt hij. Van ontwerpers wordt verwacht dat zij zichzelf continu blijven vernieuwen. Soms broedt Iversen jarenlang op een idee, totdat de tijd rijp is er iets mee te doen. Zijn grote kracht? Beeldhouwen met stof, zoals hij het zelf noemt. Op twaalfjarige leeftijd bladerde hij al verlekkerd door modebladen en raakte hij gefascineerd door de couture uit Parijs. ‘Ik ben altijd een grote liefhebber geweest van Dior en Balenciaga uit de jaren vijftig, het gouden decennium van de couture. Het was de aanleiding om me te verdiepen in het constructieve aspect van mode: hoe maak je een monumentaal ontwerp waar je tóch in kunt bewegen? Een creatie die spannend is om naar te kijken en toch functioneel? Het moet er moeiteloos uitzien... en dat is nu juist zo ingewikkeld!’ 

‘Beeldhouwen met stof’

Borduurwerk als rode draad

Oog voor detail heeft Iversen altijd gehad. Prachtig borduurwerk is een rode draad in zijn couture, schilderijen en interieurontwerpen. Borduren is arbeidsintensief, er zijn veel handen voor nodig. Aan het begin van zijn carrière had hij die mankracht nog niet. Toch vond hij inventieve oplossingen om een luxe beeld te creëren, bijvoorbeeld door lint van cellofaan – een goedkoop materiaal – te vouwen en op de stof vast te zetten, samen met kristallen. Een oude techniek, op een nieuwe manier toegepast. Net als bij de jurk, die deel uitmaakt van de nieuwe modetentoonstelling ‘Haute bordure’ in het Fries Museum. Dat ontwerp is een ode aan de jaren vijftig, door het silhouet én de techniek. Het borduurwerk bestaat, naast traditionele materialen als kralen, uit schroefjes, bouten en inbussleutels. Gereedschap als knipoog naar constructie. 

Roos van oma

Wat uniek is aan mode, vindt de ontwerper, is dat je ook letterlijk kunt ‘voortborduren’ op thema’s uit het verleden. Hij put graag uit zijn eigen archief. Een voorbeeld van zo’n terugkerend ontwerpelement is de roos. Deze bloem blijft in allerlei vormen terugkomen in zijn collecties, met verschillende technieken. Als decoratief element, of als onderdeel van een kledingstuk. ‘Het is fantastisch hoe je binnen het kader van het lichaam kunt blijven variëren’, aldus de ontwerper. De roos is een ode aan zijn oma, die hoedenmaakster was. ‘Ik heb thuis een kleine roos die zij ooit heeft gemaakt, een hoedenornament. Als kind ging ik in de weekeinden graag bij haar op bezoek. Beneden in de kelder bewaarde ze haar oude hoedenspullen. Voor mij was dat een droomwereld, die herinnerde aan de tijd waarin vrouwen hoeden en baljurken droegen.’

Disneyland en McDonalds

Het grootste deel van zijn jeugd bracht de ontwerper door in Denemarken, maar omdat zijn vader offshore werkte, verbleef het gezin ook periodes in Frankrijk, Canada en Noorwegen. Hoe hij daarop terugkijkt? ‘Destijds vond ik het niet altijd fijn om uit mijn vertrouwde omgeving te worden gehaald. We bleven steeds een half jaar tot een jaar op één plek. Maar achteraf ben ik er dankbaar voor. Het maakt dat ik een rijke jeugd heb gehad, al op jonge leeftijd veel van de wereld heb gezien. In 1985 namen mijn ouders me mee naar Disneyland, nadat we een half jaar in Canada hadden gewoond. Onvergetelijk! Het was in die tijd heel cool om in de klas te kunnen vertellen dat je naar Amerika was geweest. Dat je bij McDonalds had gegeten! Noorwegen vond ik als kind vreselijk saai, maar ik heb er wel de prachtigste natuur gezien.’

 

‘Een ontwerp moet er moeiteloos uitzien... en dat is nu juist zo ingewikkeld!

 

Nederland met de camper

Afgelopen zomer toerde Iversen een week met een camper door Nederland. Een impulsief plan. ‘Ik woon hier al vijfentwintig jaar en ben zo’n Amsterdammer die zelden de stad uit gaat’, lacht hij beschaamd. ‘Ik bezocht allerlei plekken: Zeeland, Arnhem, Staphorst en Leeuwarden – waar ik gelijk even heb kennisgemaakt met de mensen van het Fries Museum. Nederland heeft zoveel mooie plekken! Zoals de Tuinen van Appeltern, daar was ik nog nooit geweest.’ De ontwerper houdt van tuinieren. Voor een stadstuin heeft hij veel ruimte. Zelfs een vijver met goudvissen. ‘Er groeien allerlei soorten varens, want het is een schaduwrijke tuin. En hortensia’s. In de zomer is het één kleurexplosie.’ Hij ziet het als pure ontspanning om de tuin te onderhouden. Op zaterdag staat hij vaak in de keuken. Dan bakt hij zuurdesembrood voor de hele week. 

Gouden knoopje

De ontwerper werkt afwisselend in zijn coutureatelier en in zijn schildersatelier aan huis. Hij houdt beide disciplines bewust gescheiden, ook uit praktische overwegingen. Al vloeien ze naadloos in elkaar over: al zijn kunstuitingen komen onmiskenbaar voort uit dezelfde persoon. Typerend voor zijn werk is het spelen met archetypes. Zoals in zijn laatste collectie ‘Transformers’ waarin hij iconische kledingstukken zoals de trenchcoat en de Little Black Dress vervormde. ‘Het creëert herkenning, en maakt het toegankelijk’, zegt hij. Waar je zijn ontwerpen ook aan herkent? Aan de afwerking. Hij haalt een witte blouse uit het rek. Op de blinde knoopsluiting is een extra gouden knoopje genaaid. Het heeft de vorm van een schroefje. Een subtiel detail dat nauwelijks opvalt, en toch: de echte kenner ziet direct, dát is een Claes. 

Collector’s item

Kunstboek Transformers toont de ontwikkeling van modeontwerper en kunstenaar Claes Iversen. Het boek bevat 74 foto’s met begeleidende teksten van modejournalist Natasja Admiraal. De publicatie is met veel zorg vormgegeven door Ton Hoogerwerf en Dennis Koot. Bijzonder is dat het omslag een 3D-flipeffect heeft: door het boek te bewegen verandert een zachtroze broekpak in een elegante avondjurk.

Uitgeverij Waanders & De Kunst, €31,50

 

Redactie: Natasja Admiraal | Fotografie: Neeke Wassenbergh

Geschreven op

Naar het overzicht

All things lila

Dat lila zeker niet braaf hoeft te zijn, bewijzen verschillende topontwerpers. Onze favoriete items in de mooiste pastelkleur van deze zomer.... Lees meer »

‘Ik creëer een droomwereld, een utopie’

Ontwerper Claes Iversen heeft niet stilgezeten: naast het ontwerpen van couture die geliefd is bij een hele stoet aan bekende vrouwen, onder... Lees meer »

Nature is BACK!

Trendwatchers zijn duidelijk: back­to-nature wordt dé nieuwe trend voor 2021. Rust is het sleutelwoord. Dat zien we met name aan de kleuren... Lees meer »

De Gustav-familie

In 1991 richtte meubelontwerper Gerard van den Berg zijn Label op. Het bedrijf is gespecialiseerd in hoogwaardige gestoffeerde zitmeubelen;... Lees meer »

Eigenwijs Design

Geef je interieur een twist met speelse ontwerpen die vrolijk stemmen. Gemaakt om je te laten glimlachen, de minimalistische donkerblauwe... Lees meer »

A little cows dream: een eerbetoon aan de koe in designtassen

Berta. Willem. Keesje. Sjoukje. Dirk; zomaar een greep uit de gele oormerken waaraan de items van Alittlecowsdream direct herkenbaar zijn.... Lees meer »

Nieuw en luxe zwaard voor Grutte Pier in 500ste sterfjaar

Precies 500 jaar na zijn dood heeft Grutte Pier er een nieuw zwaard bij. Meestergoudsmid Watze van der Wal uit Joure vervaardigde een exacte... Lees meer »

Het ongrijpbare van designer Alex de Witte

Er zijn veel dingen die Alex de Witte beslist niet wil. Dat is gezien worden als een ontwerper die alleen maar lampen maakt. Daarom heeft... Lees meer »

Prachtige lampen van designer Marc de Groot

Marc de Groot volgde zijn opleiding ruimtelijk en industrieel vormgeving aan gerenommeerde instituten in Londen en Eindhoven. Hij startte... Lees meer »

Vergeten ambacht herleeft in lederen hanglamp

Gespot op de Dutch Design Week: lederen designlamp Lloyd van PUIK Art. Met deze bijzondere handgemaakte lamp wordt een oude techniek voor... Lees meer »

‘Ik eet elke dag van een gouden bord’

Contrabassist, dirigent en presentator Dominic Seldis – bekend van de tv-hit Maestro – zou dit jaar zijn vijftigste verjaardag groots vieren... Lees meer »

‘Ik hou van pure materialen’

Een goed interieur moet een bepaalde rust uitstralen en vooral heel leefbaar zijn. Dat is de visie van interieurontwerper Piet-Jan van den... Lees meer »

Net als in de film

Kunstdetective Arthur Brand vindt overal ter wereld gestolen kunst terug. Hij beweegt zich tussen maffiabazen en politiekorpsen en zit aan... Lees meer »

Hartenmaker

Michel Poort is zo’n zestig uur per week te vinden in zijn atelier aan de rand van Utrecht. Hier maakt hij zijn harten, van onder meer hout,... Lees meer »

‘Ik creëer een droomwereld, een utopie’

Ontwerper Claes Iversen heeft niet stilgezeten: naast het ontwerpen van couture die geliefd is bij een hele stoet aan bekende vrouwen, onder... Lees meer »

Zó op tafel en onweerstaanbaar lekker

De succesvolle Britse foodblogger Ella Mills bewijst met haar nieuwe kookboek Deliciously Ella Snel & Makkelijk hoe simpel het is om plantaardig... Lees meer »

Geromantiseerde werkelijkheid

Miranda Koller reisde met haar echtgenoot Eric, jarenlang Cirque du Soleil achterna , een periode waarin ze zich toelegde op fotografie.... Lees meer »

Haar dat goed zit

De eerste stap zetten naar de winkel van Frans Koopal Haarwerken in Groningen is vaak de moeilijkste voor mensen met haarproblemen. Maar... Lees meer »

4 koppig fenomeen

De reizende tentoonstelling The Rolling Stones – Unzipped is dit najaar in vernieuwde vorm te zien in het Groninger Museum. Muriel Ramuz,... Lees meer »

Lust voor het oog

Esther Been maakt onder de naam Maravillas Ceramics handgemaakt serviesgoed geïnspireerd door de natuur. Vanuit haar atelier in Zuidoostbeemster... Lees meer »