Netwerk vol energie
Wie haar spreekt, merkt meteen: Merlin Melles straalt als het gaat om verbinden. Als oprichter van het (Founders) Carbon Network bouwt ze met een bevlogen team aan een community waar ondernemers niet alleen contacten leggen, maar ook écht samen groeien.
Hoe is het allemaal begonnen?
Merlin: ‘Ik heb jarenlang meegewerkt in de bedrijven van mijn man en bouwde daardoor een groot netwerk op. Maar in de businessclubs die ik bezocht, miste ik iets. Het ging vaak om halen in plaats van brengen. Ik verlangde naar een groep ondernemers met hetzelfde DNA, die elkaar een warm hart toedragen. Toen mijn man zijn bedrijf verkocht, besloot ik van mijn passie voor verbinden mijn werk te maken. Zo ben ik in 2011 gestart met het Founders Carbon Network (fCN). Dit netwerk is sindsdien uitgegroeid tot een unieke mix van ervaren en jongere topondernemers uit vrijwel alle bedrijfstakken.’

En toen volgde Carbon Network?
‘Klopt. In 2019 heb ik Carbon Network opgericht, speciaal voor ondernemers en professionals uit het mkb. Je kunt het zien als het jongere broertje/zusje van fCN. Het is een netwerk vol energie: startups, scale-ups en ondernemers die in een groeifase zitten en de mogelijkheid hebben om te sparren en zaken te doen met leden uit het founders netwerk of daar later naar toe door te groeien. Beide netwerken zijn nauw met elkaar verbonden en dat maakt unieke zakelijke verbindingen mogelijk. De onderlinge gunfactor binnen het netwerk is groot. De leden staan open voor contact en zijn bereid hun zakelijke relaties met elkaar te delen. Dat zakelijk financieel succes wordt vervolgens weer gedeeld met het netwerk.’
Wat maakt Carbon Network zo bijzonder?
‘Onze kracht is dat we continu zoeken naar kansen voor leden om elkaar te versterken en die meteen benutten. Het draait bij ons om persoonlijke verbinding en vertrouwen. Status en ego laten we buiten de deur. Leden gunnen elkaar iets en delen hun succes. We hebben zelfs een speciale FCI Invest community, waarin ondernemers investeren in leden die willen doorgroeien of internationaal uitbreiden. Tijdens investeerderslunches bespreken we kansen – van beleggen in goud, funds, venture capital tot investeren in veelbelovende bedrijven. Zo ontstaan er concrete, waardevolle matches.’

Hoe groot is het netwerk?
‘In beide netwerken is er plaats voor maximaal 500 geselecteerde leden. Ondernemers zijn actief in heel Nederland: van Groningen tot Limburg en van Brabant tot de Randstad. Elke maand organiseren we exclusieve events: bedrijfsbezoeken, kennissessies met internationale gastsprekers, culinaire avonden en zelfs sportactiviteiten. Altijd op bijzondere locaties en altijd in een open, ontspannen sfeer. Daarnaast gaan we elk jaar op handelsmissie, bijvoorbeeld naar Servië, Macedonië, de Baltische Staten of recent Hong Kong, Shanghai en Seoul. Daar ontstaan vaak zakelijke kansen die leden zelfstandig nooit hadden gevonden of waarover ze niet eerder hadden nagedacht.’
En er is nu ook een eigen clubhuis?
‘Ja, sinds kort hebben we het Carbon House in Amsterdam. Vijf etages waar leden elkaar ontmoeten, vergaderen of seminars bijwonen. Het voelt huiselijk en dat is precies de bedoeling. Het is een plek waar ondernemers spontaan of op afspraak met elkaar in gesprek raken. Elke woensdag en donderdag is er een walk-in en ik zie daar de mooiste dingen gebeuren: een ondernemer die sponsors vindt, een ander die dankzij een ontmoeting met private equity kan doorgroeien. Het is een plek waar verbinding tastbaar wordt.’
Hoe zorg je dat nieuwe leden echt passen?
‘Verbinden gaat voor mij verder dan mensen aan elkaar voorstellen. We kijken altijd naar de toegevoegde waarde voor het netwerk. Als een branche nog ontbreekt, draag ik actief iemand voor. Ondernemers kunnen zich ook zelf aanmelden, maar altijd na een persoonlijk gesprek. We willen weten wat je plannen en ambities zijn, zodat we gericht kunnen matchen. Dat persoonlijke is de kern van ons succes.’

Wat kunnen geïnteresseerden doen om kennis te maken?
‘Heel eenvoudig: maak een afspraak voor een Coffee Moment in ons hoofdkantoor aan de Willemsparkweg in Amsterdam. In een informele setting proef je de sfeer en vertellen we hoe we werken. Vaak ontstaat er al bij die eerste ontmoeting een klik en dat is precies waar het bij fCN en Carbon Network om draait.’
Kijk voor meer informatie op www.carbon-network.com
Pearlcard
Bij het lidmaatschap van het netwerk hoort ook een Pearlcard. Pearlcard levert Lifestyle services op maat aan bedrijven voor incentives, maar het is ook de manier om klanten aan zich kunnen binden. Denk aan het bezoeken van uitverkochte concerten, internationale Grand Prix-races, voetbalwedstrijden, Michelin-galadiners en White Linen Dinners. Maar Pearlcard biedt ook services op het gebied van reizen, wonen, exclusief uit eten gaan, gezondheid en preventieve zorg. Het is een servicenetwerk dat in samenwerking met haar partners privileges en services biedt die het leven aangenaam en comfortabel maken. Ook niet-leden kunnen gebruik maken van deze exclusieve services. In dat geval kost de kaart 500 euro per jaar.
Meer informatie: www.pearlcard.com
Geplaatst op
Naar het overzicht
Netwerk vol energie
Wie haar spreekt, merkt meteen: Merlin Melles straalt als het gaat om verbinden. Als oprichter van het (Founders) Carbon Network bouwt ze... Lees meer »
Kunst met een chaotisch randje
De abstracte schilderijen van Marella Hesseling nodigen uit om lang naar te kijken, nieuwe dingen te ontdekken en steeds weer te bewonderen.... Lees meer »
40 jaar Loïs Lane: Still going strong
Het lijkt niet zo lang geleden dat Monique en Suzanne Klemann hit na hit scoorden. Amsterdamned, It’s the first time, I wanna be… de nummers... Lees meer »
Patrice van Schuppen: Steeds stralend
In de praktijk van Van Schuppen Huidtherapie in Sneek valt meteen iets op: de rust en atmosfeer. Niet klinisch of kil, maar een warme plek... Lees meer »
Gastvrijheid met een Fries hart
Ware luxe zit in kleine dingen. En in die kleine dingen is Landgoed Lauswolt in Beetsterzwaag heel groot. Het vijfsterrenhotel middenin... Lees meer »
Wilfert Verweij: De kunst van het epoxionisme
Het begon allemaal met een zelfgemaakte olifant aan de rand van zijn zwembad in Florida. Daarna wilde zijn hele Amerikaanse kennissenkring... Lees meer »
Jezelf terugvinden
De eerste stap zetten naar Frans Koopal Haarwerken in Groningen is vaak de moeilijkste voor mensen met haarproblemen, maar wie eenmaal de... Lees meer »
Janine Nikiforov: Vrouw met visie
Janine Nikiforov (39), volgt haar hart en dat is letterlijk terug te zien in de Nikiforov collectie met haar eerste tas Double Trouble.... Lees meer »
Oog voor het onverwachte
‘Durf jij het aan?’ vroeg de toenmalige hoofdredacteur van Lourens Magazine, doelend op een interview met Gerard Spong. Tja, wat kun je... Lees meer »
Magie op een stokje
Laura Melenhorst is een geboren idealist: met haar merk Suckers wilde ze de lolly-industrie niet alleen mooier, maar ook duurzamer maken.... Lees meer »
Isabel Cramer: strijdt voor het klimaat in zelfgemaakte jurk
Isabel Cramer (24) is gekroond tot Miss Beauty of Noord-Holland 2025. Na een intensief traject met catwalktrainingen, speechvoorbereidingen... Lees meer »
Mentale tegenwind
Waarom praten mannen toch zo weinig over hun mentale problemen? Roos Moggré voerde openhartige gesprekken met elf succesvolle mannen over... Lees meer »

