Rijk verleden en fraaie toekomst | Kimman Hillegom
Een rijk verleden en een fraaie toekomst komen samen in de prachtige autoshowroom van Kimman in Hillegom. Daar waar tientallen jaren antieke paradepaardjes tentoongesteld werden, staan nu de raspaarden van het heden: de stoere en robuuste modellen van Land Rover naast de sierlijke lijnen van Jaguar. In de hoek nog één antiek pronkstuk: een handgemaakte Victoria-koets. Daar is het allemaal mee begonnen.
Van het ene familiebedrijf naar het andere. Lang was dit pand het domein van de familie Den Hartog en hun Ford-museum. Nadat het leeg kwam te staan, ontfermde de familie Kimman zich erover. Drie jaar later is Jim Kimman nog steeds content met het resultaat van een ingrijpende verbouwing. ‘We wilden het licht, we wilden het ruim. Dat is allemaal gelukt’, zegt hij, met een blik op de witte muren, hoge plafonds en de strak glanzende vloer.
Koninklijke familie
De showroom in Hillegom, aan de Haarlemmerstraat, is één van de twee vestigingen van Kimman. De andere is in Amsterdam. Samen vormen die twee het hart van het familiebedrijf, dat inmiddels precies 140 jaar bestaat. ‘Twee broers zijn het bedrijf in 1884 begonnen als koetsbouwer. Zij maakten ook de rijtuigen om bijvoorbeeld het spoor tussen Amsterdam en Zandvoort aan te leggen’, vertelt Jim (28), die inmiddels als vijfde generatie de scepter zwaait over het autobedrijf. Een deel van de historie is bewaard gebleven. ‘Dat is één van de laatste vier overgebleven Victoria-koetsen die we hebben gebouwd’, verklaart Kimman, terwijl hij wijst naar het prachtige rijtuig in de hoek van de showroom. ‘Dat was onze bekendste koets. Heel high-end. Leder, veel handgemaakt, veel goud. Zelfs de koninklijke familie heeft er eentje op het Paleis Het Loo. De derde staat in onze showroom in Amsterdam.’
Begeerlijk
High-end is Kimman nog steeds, maar nu in automobielen, waarop rond 1919 werd overgestapt. Land Rover en Jaguar zijn de huismerken. Daarmee wordt de lijn van de Victoria-koets eigenlijk naadloos doorgetrokken. In de showroom staat een ware parade aan prachtige Range Rovers die de boventoon voert. Een begeerlijk product, noemt Jim de stoere wagen. ‘Een beetje vergelijkbaar met Rolex. Mensen willen er gewoon graag eentje hebben. Maar op dit moment is Range Rover zeker ons populairste merk.’ De verschillende modellen van Range Rover onderscheiden zich in veel opzichten, vindt hij. ‘Het rijgenot, de luxe, het raffinement. Het design is geweldig in alle simpliciteit. Dit is een complete beleving van moderne luxe. En vergeet ook de heritage niet, want Range Rover zit al héél lang in de markt. Dat alles maakt dit een heel gewenst product.’
Al 140 jaar zonnig
Liefhebbers
Jaguar maakt even een terugtrekkende beweging op die markt, want het klassieke Engelse merk gaat zich uitsluitend richten op elektrische modellen. ‘Vandaar dat nu alleen nog de E-Pace en enkele modellen van de F-Pace wordt gehandhaafd.’ Daarom prijken er in de showroom nu ook prachtige Bentleys. Jim lacht even. ‘Af en toe hebben we unieke auto’s, zoals deze Bentleys. Daar zijn we geen dealer van, maar wel liefhebber. En onze klanten ook.’
Met een rijke historie achter zich kijkt Kimman ook met een gerust hart vooruit. Jim citeert met plezier zijn inmiddels teruggetreden vader Joost. ‘Die zegt altijd: ’we zijn al 140 jaar zonnig’. En zo blijven we positief vooruit kijken met dezelfde strategie die we al jaren hebben: eerlijke en fijne service bieden en het gewoon goed doen.’
Familiegevoel als kracht
De auto’s van Kimman onderscheiden zich. Maar dat rendeert alleen in een bedrijf dat zich net zo onderscheidt. Met 140 jaar familiegeschiedenis achter zich, spreekt dat bijna voor zich. ‘Dat familiaire, het persoonlijke, dat is echt onze kracht’, erkent Jim. ‘Mensen vinden het fijn elke dag naar dezelfde bakker te gaan vanwege zo’n gevoel. Natuurlijk koopt niemand elke dag een auto, maar we zien wel heel vaak en heel graag onze klanten terug, sommige al meer dan 70 jaar lang. Zij kómen graag terug, omdat ze weten dat ze persoonlijke aandacht en een eerlijk advies krijgen.’ Bij Kimman wordt veel waarde gehecht aan kwaliteit. ‘We verkopen liever kwaliteit dan kwantiteit. Wij hebben een kwalitatief goede band met een klant hoog in het vaandel. En zeg eerlijk: een bedrijf dat al 140 jaar bestaat, moet toch dingen goed doen? Dat beseffen klanten ook. En ons credo zegt genoeg: geen toekomst zonder verleden.’
Geplaatst op
Naar het overzicht
Inspireren met circulariteit | ING Huis Rotterdam
Het ING Huis aan de Coolsingel in Rotterdam is volledig vernieuwd. En wel op een bijzondere manier: de verbouwing van het bankkantoor is... Lees meer »
Rijk verleden en fraaie toekomst | Kimman Hillegom
Een rijk verleden en een fraaie toekomst komen samen in de prachtige autoshowroom van Kimman in Hillegom. Daar waar tientallen jaren antieke... Lees meer »
ING Huis Groningen: Een innovatieve ontmoetingsplek
Het ING Huis aan het Hereplein in Groningen voelt als een huiskamer: nergens balies, wél een koffiecorner, een digibar en een uitnodigende... Lees meer »
Innovatieve ontmoetingsplek
Het ING Huis aan het Houtplein in Haarlem voelt als een huiskamer: nergens balies, wél een koffiecorner, een digibar en een uitnodigende... Lees meer »
LUXURY BRANDING | Studio Succes
Iemand die de website van het Hilversumse Studio Succes bezoekt, krijgt een zwart scherm met gouden letters te zien. Daarop staat het bericht... Lees meer »
Tomorrowmen: ijzersterk in digitale marketing
Ze eten niet elke dag spinazie, maar zijn wel ijzersterk in digitale marketing. Dit jaar nog wonnen ze de trofee voor beste videocampagne... Lees meer »
Autoshow van de eeuw | Genève
De Geneva International Motor Show is letterlijk de autoshow van de eeuw. GIMS vierde dit jaar zijn honderdste verjaardag als internationaal... Lees meer »
Wheels Mariënwaerdt | Concours d’Elegance
13, 14 en 15 september 2024 Where history meets the future Na 3 succesvolle edities op Paleis Soestdijk zal Wheels met het Concours d’Elegance... Lees meer »
Open luchtconcert op wielen | Lourens Cabrio Special
De lente zweemt door de lucht. De natuur viert feest en motor- en cabriorijders rollen hun pretpakket uit schuur en garage. Hoog tijd om... Lees meer »
Bescherm je droomauto | Van der Wal Cardetailing
Van der Wal Car Detailing is dé specialist van Nederland op het gebied van de ultieme verzorging van jouw droomauto. Heb jij na jarenlang... Lees meer »
Rijk verleden en fraaie toekomst | Kimman Hillegom
Een rijk verleden en een fraaie toekomst komen samen in de prachtige autoshowroom van Kimman in Hillegom. Daar waar tientallen jaren antieke... Lees meer »
Waan je een echte F1-coureur | Racesquare
Op zoek naar het ideale bedrijfsuitje? Dan is Racesquare de plek voor jou en je collega’s. Waan je een echte Formule 1 coureur bij het grootste... Lees meer »
De ultieme asfalt-Jeep | Samuel van Vollenhoven
De Jeep Wrangler heeft een speciaal plekje in het hart van iedere autoliefhebber. Het is een heerlijke wagen om offroad mee te rijden, maar... Lees meer »
001: Licence to thrill
Met een naam als ‘001’ ligt het voor de hand dat je tot de tanden bewapend bent met gespierde en hightech snufjes. Hét visitekaartje van... Lees meer »
Above and beyond
Wie een Jaguar, Land Rover of Range Rover ziet rijden, herkent direct de historie en legendarische auto’s van deze Britse merken. Ze worden... Lees meer »
Stijliconen met passie
De rondgang die Bart Jozen maakt door het pand aan de zuidelijke ringweg van Alkmaar zegt vrijwel alles. Hij toont de nog vrijwel nieuwe... Lees meer »
Brits tot in zijn haarvaten
Een Range Rover is – laten we er niet omheen draaien – zodanig fors dat je bij voorkeur je eigen oprit of liever nog oprijlaan moet hebben... Lees meer »
La Corsa piu bella del mondo
Van 13 t/m 17 juni wordt de Mille Miglia 2023 gereden. Deze beroemde Italiaanse race voor klassieke auto’s met als prachtige slogan ‘la... Lees meer »