Tomorrowmen: ijzersterk in digitale marketing

 

 Ze eten niet elke dag spinazie, maar zijn wel ijzersterk in digitale marketing. Dit jaar nog wonnen ze de trofee voor beste videocampagne en waren ze ook genomineerd in de categorie beste consultant. Iets waarvan Yorick Voorthuijzen en Roman Solarz alleen maar konden dromen toen ze in 2014 met Tomorrowmen startten.

 De villa in Groningen aan de Zuiderpark die ze nu ruim een jaar als kantoor gebruiken, is vele malen groter dan de zolderkamer waar ze ooit begonnen. Toen al wisten ze dat hun bedrijf anders moest zijn. Want veel van de klanten die ze bedienden bij de gezamenlijke werkgever, waar ze elkaar leerden kennen, konden ze veel beter adviseren door hun krachten als zoekmachinemarketeer en displaymarketeer te bundelen. ‘We moesten helemaal opnieuw beginnen en werkten tot op dat moment voor grootheden als KLM en Greetz. Vanaf de start zagen we dat het toepassen van verschillende marketingkanalen heel succesvol was. Zowel bij grotere als kleinere bedrijven.’

Grote affiches

Bij binnenkomst in het enorme pand valt het oog direct al op de grote affiches waarop kreten als ‘Make the customer the hero of your story’ of ‘What you can’t measure you can’t improve.’ Waarin verschilt de benadering van Tomorrowmen met die van andere digitale consultants? ‘Klant en kwaliteit zijn bij ons altijd één. Veel bedrijven hebben een commercieel speerpunt terwijl wij vanaf het begin al actief inzetten op het leggen van een goed fundament, want dat zien we terug in een zeer goed klantbehoud. Samen met de klant formuleren wat ze willen bereiken. Waar zijn ze goed in? Wat is de doelgroep?’

‘Als Ziengs bijvoorbeeld zoveel mogelijk schoenen wil verkopen, is de zoekmachine het startpunt. Er zijn groepen die precies weten wat ze willen en op een specifieke schoen of een bepaald merk zoeken, terwijl anderen een meer generieke zoekvraag als snowboots hebben. ‘Het is de kunst de zoekers met een latente behoefte te bereiken door die groep te benaderen met gerichte advertenties’, leggen Roman en Yorick uit.’

‘Een spelletje dat eigenlijk al heel bekend is, maar volgens ons nog lang niet altijd goed wordt uitgevoerd. Vroeger was het gemakkelijk scoren op het web, maar juist nu het speelveld drukker bezet is, zien we dat dit fenomeen niet echt goed wordt ingezet. Ook grote bedrijven onderschatten wat er komt kijken bij bijvoorbeeld een goede zoekmachinemarketingcampagne. Werd dit in het verleden niet afgestraft, nu is het juist de kunst je op diepgaande vraagstukken te onderscheiden.’

Hoewel jullie werken volgens bestaande tactieken, lukt het jullie bij alle klanten een enorme groei te realiseren. Waar ligt dat aan?

Yorick: ‘Misschien ons enthousiasme. We hebben vanaf het begin al enorm veel plezier in wat we doen. Zo gingen we bij de start samen een weekend naar Antwerpen om een naam voor ons bedrijf te verzinnen. We hebben veel lol gehad, maar kwamen niet terug met een naam. Een week later zei Roman dat hij ‘Tomorrowmen’ bij de Kamer van Koophandel had gedeponeerd. Ik vond het prima. We werken inmiddels met dertien man, maar onze organisatie is nog steeds zo plat als een dubbeltje. We willen dat iedereen zich thuis voelt en hebben hier bijvoorbeeld een Playstation staan. Ook verzorgen we elke dag een lunch en mogen de werknemers hun eigen werktijden bepalen. Dan zie je dat sommigen kiezen voor structuur en elke dag om negen uur komen terwijl anderen liever wat langer doorwerken of thuis nog iets doen. Ons vakgebied is heel jong. Er werken hier vooral twintigers.’

Ook hebben jullie dit jaar een prijs gewonnen voor beste videocampagne voor Sanquin.

‘Dat is heel grappig gegaan. We werden gebriefd voor een campagne voor wereldbloeddonordag om bestaande donoren met een video te bedanken. We bedachten vervolgens dat deze video uitstekend in te zetten was als acquisitiemiddel om donoren te werven. De cross-channel targeting op verschillende videoplatformen en opvolging met online banneruitingen heeft geresulteerd in drieduizend nieuwe donoren.

 Is online aanwezigheid een ‘must’ voor een bedrijf?

‘Niet persé. Je ziet dat bedrijven als Action en Primark ook heel succesvol zijn zonder een digitaal platform. Als de verspreiding van een folder veel klanten oplevert, is het niet handig print in te ruilen voor digitale aanwezigheid. Wel kun je deze twee gaan koppelen door bijvoorbeeld mensen die een folder hebben gehad gericht online te benaderen. Je ziet nu al dat veel reclameborden digitaal zijn, waardoor KPN bijvoorbeeld binnen korte tijd Kjeld Nuis na het behalen van zijn olympische medaille kon feliciteren via een billboard. Digitaal kun je veel flexibeler en sneller reageren op actuele ontwikkelingen. Zo zal tv ook blijven bestaan, maar het is niet meer van deze tijd dat we allemaal dezelfde reclames zien. Als je in Groningen woont, ben je veel meer geïnteresseerd in een aanbieding van de bakker op de hoek. De fout die veel bedrijven nu nog maken is dat ze een folder rechtstreeks op internet zetten. Het is beter interactief op iemands voorkeur af te stemmen.’  

Klanten nog veel gerichter benaderen door online en offline aanwezigheid te combineren dus. Voorzien jullie nog grote veranderingen in het gebruik van internet?

‘We zullen binnen twee jaar een systeem krijgen dat veel meer spraakgestuurd werkt. Dan zoek je Adidas sneakers niet meer op zwarte sneakers met een witte strepen maar spreek je bijvoorbeeld in dat je net iemand langs zag fietsen met zwarte sneakers met witte strepen en dat je die graag wilt kopen in de buurt. Moest je eerst nog een actieve handeling uitvoeren, in de toekomst kan Google zelf bedenken wat je voorkeuren en latente behoeftes zijn en daar gericht op inspelen. Nu is alles nog heel erg gericht op de massa.’ 

Een persoonlijke touch is dus belangrijk. Net als de link die jullie zelf met spinazie maken op de website.

‘Ja, voor die fotoshoot hadden we honderd kilo spinazie gekocht. Onze pay off is ‘ijzersterk in digitale marketing’, dus spinazie past daarbij. Ik kan me voorstellen dat we ooit weer op een ander concept uitkomen, maar dit vonden we nu leuk.’

Visie

De visie van Tomorrowmen is heel gericht op het werken vanuit de driehoek eigen mensen, maatschappij en klant. Alles dat zij doen moet een meerwaarde hebben voor alledrie. Zo moet een ontwikkeling die ze stimuleren winstgevend zijn voor de klant, hun eigen mensen, maar ook voor de maatschappij. De oprichters vertellen dat hieronder valt dat ze rekening houden met de impact die hun handelingen hebben. ‘We werken papierloos en kopen voor de benzine die we gebruiken bomen terug. Ook eten we tijdens de lunch op maandag geen vlees. Het zijn kleine beetjes, maar als iedereen op deze manier werkt, maakt dit een groot verschil.’ Kijk voor meer informatie op www.tomorrowmen.nl.

Tomorromen Groningen digitale marketing

.

 

 

Naar het overzicht