Q Blaaskwartet | Audi Q7 TFSI e
Ouderwets in luxe genieten. Toegegeven, hij scoort met zijn ruim vijf meter lange, manshoge koets en 2,5 ton schoon aan de haak geen punten bij de modale natuurvorser. Terecht wellicht. Maar er zijn weinig auto’s waarmee je aangenamer een roadtrip van duizend kilometer onder de wielen door laat zoeven.
Redactie: Rob van Ginneken
Fotografie: Audi & RVGP
Je kunt met een budget van 117 mille ook soepeltjes aan een Porsche Cayenne denken. Die komt trouwens uit dezelfde fabriek. Maar de Audi Q7 is met zijn representatieve uitstraling duidelijk meer low key. De DNA is in elk geval identiek, want met quattro vierwielaandrijving, vierwiel besturing en bijna 400 pk gaat de Q met enorme stappen vooruit. Noem het een blaaskwartet.
Een bijzondere combinatie. Verwennerij op wielen, die dankzij de samenwerkende elektrische aandrijving en een drieliter turbo V6 werkelijk gáát als een raket. Topsnelheid 240 en nul naar honderd in ruim onder de zes tellen. Serieus rap. Toch houdt hij het desgewenst verrassend aangenaam in de CO2-boekhouding van je bedrijf. Gek detail: met wat goede wil rij je woonwerk op nul of slechts een vleugje brandstof.
Zo’n high-end PHEV oplaadbaar hybride auto heeft zakelijk bezien troefkaarten in handen. Voor de kenners: een officieel normverbruik van een liter op 77 kilometer. Sprookjes? Een beetje wel, maar de gescoorde één op zestien tijdens een lange internationale zakenreis verwacht ik eerder van een middenklasser dan van een SUV in maatje XXL. Sterker nog, met zijn lithium-ion accupack onder de vloer haalde ik op doorsnee Nederlands cruisetempo daadwerkelijk vijftig tot zeventig kilometer puur elektrisch. Genoeg voor de gangbare dagelijkse kilometers, mits je hem op de zaak of thuis een paar uur aan de lader hangt. Zo heb je soms een EV en als het nodig is een first class hybride ruimtewagen met stevige prestaties en talent voor verre bestemmingen.
Concertzaal
Tot zover de beursberichten. De Q7 is niet alleen dubbelgespierd, maar krijgt vanzelfsprekend een veiligheids-, rijhulp- en infotainmentpakket mee waarbij je nauwelijks nog wensen kunt hebben. Gek genoeg moet ik tijdens ritten van dik vijf uur als vanzelf denken aan het concertgebouw. De rust in het interieur is even indrukwekkend. Vooral elektrisch rijdend, maar ook wanneer de V6 turbokrachtbron er decent bij komt. Samen met het hoogwaardige Bang & Olufsen 3D surround muzieksysteem creëert dat een relaxte luisterervaring. Zelfs streamend vanaf de smartphone is het alsof je thuis in je fauteuil op de sweet spot van het geluid zit. Toch nog even: B&O heeft samen met de ontwikkelingsafdeling 23 actieve luidsprekers rondom geïntegreerd. Met 1900 watt versterker-vermogen via talloze kanalen wordt dat optimaal beheerst. Zo goed tref je het in een auto zelden. Op miraculeuze wijze - lees hightech geluidsprocessing - wordt zelfs een hoogte-effect bereikt. Als in een concertzaal of club.
Vanzelfsprekend laten de met Valcona leder beklede sportstoelen met hun design stiksels het zitcomfort van de concertgebouw-meubels lichtjaren achter zich. Komt bij: de Q7 leent zich bij uitstek als gechauffeerde auto. Ook achterin is het uitstekend vertoeven. De grote en afzonderlijk gedeelde verschuifbare stoelen doen nauwelijks onder voor de voorstoelen. Er is daar gezorgd voor een eigen klimaatregeling en USB’s voor tablet of laptop. Comfort met een hoofdletter Q. Merkwaardig genoeg noteerde ik ook ingebouwde asbakjes en een klassieke sigarenaansteker. Johan Derksen in de doelgroep?
Reisauto pur sang
De bagagemogelijkheden zou een Britse testrijder wellicht speels als cavernous omschrijven. Het roept vrij vertaald de associatie op met een grot, zo diep. Van bijna negenhonderd liter tot meer dan het dubbele. Geen enkel probleem dus om de golfsets en bijpassende karren - ik noem maar wat - van een complete flight mee te nemen. Inclusief spelers. Uitbundige kofferset als vakantiebagage mag ook natuurlijk. Of een kloek IKEA-bouwpakket.
Een reisauto pur sang, die het zakelijk reizen zeer efficiënt en uitzonderlijk comfortabel regelt. Aanhanger, boot- of paardentrailer en desgewenst ook een jumbo caravan zullen nooit een probleem zijn, met zijn trekgewicht van bijna drie ton. Meer als je de adaptieve luchtvering kiest. Sowieso een aanrader als je zijdezacht wenst te reizen.
Rijbewijs-bedreigend rap
Bij al die aandacht voor gerieflijkheid en gebruiksmogelijkheden zou je kunnen denken dat het met de dynamiek dunnetjes is geregeld. Je bent immers met 2,5 ton auto op pad. No worries, de Q7 S 55 TFSI-e quattro blijkt verrassend wendbaar en rijbewijs-bedreigend rap. Dat eerste is terug te voeren op het systeem van vierwielbesturing. Hij draait met zijn afhankelijk van de situatie mee- of tegensturende achterwielen, verbluffend kort. Wel zo prettig in de stad, met name als je hem in een niet al te uitbundige parkeerplek wilt manoeuvreren.
Het geeft de Q7 bovendien meer stabiliteit in wat steviger bochtenwerk. Het resultaat is een voorspelbaar weggedrag en een dynamiek die je achter zo’n forse machine niet zoekt. Ook in de bestuurdersstoel kom je tijdens een stevige rit - al dan niet achter de Duitse grens - zodoende uitstekend aan je trekken. De quattro vierwielaandrijving geeft wanneer nodig volledig automatisch extra grip, het (multilink rondom) onderstel is goed afgestemd en de achtversnelling tiptronie automaat heeft telkens de juist overbrenging bij de hand. In een sprint zal zelfs een serieuze sportwagen zijn best moeten doen. Nul naar honderd in 5,7 seconden. Nauwelijks verwonderlijk. De drieliter turbo V6 en de elektrisch aandrijving hebben samen een systeemvermogen van 394 pk.
Bij een enorm grote trekkracht van 500 Nm. Remmen? Je hoeft de optioneel rood gespoten immense remklauwen maar te bekijken om te weten dat ze vertragen of er een anker wordt uitgegooid. Mag ook wel met zo’n gewicht. Als je de spreekwoordelijke ‘klepel’ vol indrukt zal dat - vrees ik - ietsjes ten koste gaan van de brandstof- en laadkosten. Kniesoor die erop let, als je even gaat buitenspelen…
Geplaatst op
Naar het overzicht
Q Blaaskwartet | Audi Q7 TFSI e
Ouderwets in luxe genieten. Toegegeven, hij scoort met zijn ruim vijf meter lange, manshoge koets en 2,5 ton schoon aan de haak geen punten... Lees meer »
Autoshow van de eeuw | Genève
De Geneva International Motor Show is letterlijk de autoshow van de eeuw. GIMS vierde dit jaar zijn honderdste verjaardag als internationaal... Lees meer »
Wheels Mariënwaerdt | Concours d’Elegance
13, 14 en 15 september 2024 Where history meets the future Na 3 succesvolle edities op Paleis Soestdijk zal Wheels met het Concours d’Elegance... Lees meer »
Open luchtconcert op wielen | Lourens Cabrio Special
De lente zweemt door de lucht. De natuur viert feest en motor- en cabriorijders rollen hun pretpakket uit schuur en garage. Hoog tijd om... Lees meer »
Bescherm je droomauto | Van der Wal Cardetailing
Van der Wal Car Detailing is dé specialist van Nederland op het gebied van de ultieme verzorging van jouw droomauto. Heb jij na jarenlang... Lees meer »
Rijk verleden en fraaie toekomst | Kimman Hillegom
Een rijk verleden en een fraaie toekomst komen samen in de prachtige autoshowroom van Kimman in Hillegom. Daar waar tientallen jaren antieke... Lees meer »
Waan je een echte F1-coureur | Racesquare
Op zoek naar het ideale bedrijfsuitje? Dan is Racesquare de plek voor jou en je collega’s. Waan je een echte Formule 1 coureur bij het grootste... Lees meer »
De ultieme asfalt-Jeep | Samuel van Vollenhoven
De Jeep Wrangler heeft een speciaal plekje in het hart van iedere autoliefhebber. Het is een heerlijke wagen om offroad mee te rijden, maar... Lees meer »
001: Licence to thrill
Met een naam als ‘001’ ligt het voor de hand dat je tot de tanden bewapend bent met gespierde en hightech snufjes. Hét visitekaartje van... Lees meer »
Above and beyond
Wie een Jaguar, Land Rover of Range Rover ziet rijden, herkent direct de historie en legendarische auto’s van deze Britse merken. Ze worden... Lees meer »
Stijliconen met passie
De rondgang die Bart Jozen maakt door het pand aan de zuidelijke ringweg van Alkmaar zegt vrijwel alles. Hij toont de nog vrijwel nieuwe... Lees meer »
Brits tot in zijn haarvaten
Een Range Rover is – laten we er niet omheen draaien – zodanig fors dat je bij voorkeur je eigen oprit of liever nog oprijlaan moet hebben... Lees meer »