BMW XM: Power en Fashion
Noem hem een statement op wielen. Niet al te subtiel. Hij oogt vaaglijk als een gespierde highend SUV zoals die wel vaker je hele achteruitkijkspiegel vult. Op volle hoogte en breedte. Een geblokte, dik vijf meter grote en manshoge businessclass reisauto op steroïden.
De BMW XM. Op het eerste gezicht lijkt het een dik vijf meter lange SUV, zoals je die in managementkringen meer ziet. Klaar voor een boot- of paardentrailer. Maar als je wat preciezer kijkt, vertoont hij trekjes van een sportwagen. Grote luchthappers, een verlaagd onderstel, anderhalf keer modale bandenmaten en gigantische remschijven met brandweerrood gespoten kloeke remtangen illustreren dat hier geen halve maatregelen zijn genomen.
De XM belooft uitzonderlijke prestaties en levert die ook, in veel opzichten. Zo grofstoffelijk zelfs, dat BMW kennelijk de behoefte voelt om bij het publiek zijn ‘zachtere’ designkanten en ‘energie’ richting te benadrukken. Het in speciale kleuren uitgevoerde powerhouse wordt daarbij omgeven door fotomodellen. Denk aan het trendy Coachella Valley festival, maar ook aan supermodel Naomi Campbell in de hoofdrol bij het Cannes filmfestival. De XM Mystique speciale editie heeft - hoe kan het ook anders - haar favoriete kleur ultramarijn. Zegt ze.

Niet overbodig
Of Naomi daadwerkelijk ooit achterin is vervoerd staat zeer te bezien, want de kans is groot dat je á la 007 shaken ánd stirred aankomt. De prestaties van de über-XM zijn namelijk fenomenaal en promoveren hem naar de sloopkogel divisie; met bijpassend spijkerharde vering. Lees: een V8 met 748 pk en - even voor de kenners - een immense trekkracht van 1.000 Nm. Pakweg een keer of vijf modaal. Dat is met enige fantasie nodig ook, want hij is groot en volgeladen met alle mogelijke technische en twee aandrijfunits. Heel zwaar dus.
Ondanks dat opmerkelijk hoge gewicht van 2,7 ton lanceert de XM Label je in 3,8 seconden van nul naar honderd. Wellicht ietsjes overdreven voor de gangbare managementklasse rijder in dit segment. Net als de prijs rond twee ton aan euro’s.
Daarom is er nu ook een iets getemde XM 50e - met de nadruk op iéts - met een bijna 70 mille lager prijskaartje. Die houdt het met 478 pk nog enigszins beschaafd. Aan trekkracht nog steeds geen gebrek bij 700 Nm trouwens. Saillant detail, mocht je een argument zoeken voor zakelijke inzet… Hij mag zijn eigen gewicht van 2,7 ton trekken. Er kan dus een aardige trailer achter. Trekhaak? Ter voorkoming van groezelige handen is die elektrisch bedienbaar. Doen! Koopje van de week.

Toronto Red
Toch een veelzijdig karakter dus, in zekere zin. Bovendien is de XM 50e een plug-in hybride. Het oplaadbare accupakket geeft hem een elektrische range van in de praktijk vijftig, zestig kilometer. Veelal genoeg voor woon-werkverkeer. Tamelijk rap ook, want de elektromotor levert alleen al tegen de tweehonderd pk en sleurt er behoorlijk aan. Je kunt tegen de 140 kilometer per uur cruisen of wanneer de zescilinder met een diepe grom uit de vier kloeke uitlaatpijpen wakker wordt, ook wel een top van 250 kilometer per uur halen. Afgeregeld. Er zijn grenzen…
Onderweg naar dergelijke rijbewijsverzengende regionen schakelt de XM met een krachtig en diep motorisch oergeluid flitsend door de acht stappen van de Steptronic sporttransmissie heen. In één vloeiende acceleratiespurt. Leuk, maar het kan dus ook in de ‘fluisterstand’. Bijvoorbeeld om de buren ’s morgens een beetje te sparen. Het rijdt ook wel zo ontspannen.
Het is maar om aan te geven dat de XM 50e twee extreme persoonlijkheden in zich verenigt. Met een derde daartussenin voor doorsnee gebruik op langere ritten, waarbij de zescilinder en de elektromotor eendrachtig samenwerken. Dat zorgt voor souplesse en een aardig rustig gedrag. Als je het accupakket tijdig bijlaadt en beschaafd rijdt, haal je zonder al te veel moeite een verbruik van rond de 1 op 20. Verbluffend goed. Het is bovendien prettig bruikbaar bij schampere vragen richting duurzaamheid. Hij heeft een geteste uitstoot (WLTP) van pakweg 35 gram. Doen zelfs kleine budgetautootjes hem niet na.
![]() | ![]() |
Vol op het gaspedaal
Trap je daarentegen ‘dynamisch’ vol op het gaspedaal, dan komt het dubbele verbruik in beeld - en nog wel wat meer ook. Het is absoluut een troefkaart voor de liefhebber. Je stelt hem letterlijk met een knop en je rechtervoet in op al je stemmingen. Van zero emissie stilletjes woon-werk zoeven, via vlot en ontspannen toeren soeverein vanuit je hoge zitpositie en - laten we zeggen in het weekeind over de grens - enorm de beest uithangen. Decisions, decisions…
Het adaptieve ‘M onderstel Professional’ poogt om het comfort waar mogelijk veilig te stellen, niet altijd met succes. Hij blinkt vooral uit in een verbazingwekkend goede wegligging en dat vergt nu eenmaal een ‘hard’ onderstel. Samen met de geavanceerde vierwielaandrijving stuurt hij op een niveau van sportiviteit waar een dergelijke zware auto eigenlijk geen recht op heeft. Met de groeten van de autosport divisie M. Ook wat waard.
Dergelijke uitspattingen worden begeleid door een symfonie van motor- en uitlaatgebrul, terwijl de nog altijd vlotte elektrische rijstand juist werkt als ideaal stilte canvas voor het meer dan sublieme Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System. Voor net geen vijf mille ben je daarmee helemaal in business. Aanrader. Onze compleet aangeklede ‘M Toronto Red’ test XM 50e komt op 143 mille. Niet eens gek veel boven de startprijs. Dat is weer eens wat anders, want zo ongeveer alle luxe, hulpsystemen en andere snufjes kennen een heel bijzondere hoogtestandaard.
Riante woonkamer
Mooi? Zeg het maar. De echte pret begint in elk geval als je instapt. Om te beginnen zijn daar de geweldig prestaties en een uitrusting van het niveau state of the art. Ook de kwaliteit van het leer en alle andere gebruikte afwerking en materialen is bijna perfect. Misschien een tikje druk design, maar slim gedaan, ook al omdat het reflecties volledig afvangt. De bediening is even studeren. Je hebt een beeldscherm van pakweg een meter breed voor je neus dat aansluit op het meterpaneel. In functie is het allemaal zelf instelbaar. Ook op de jumbo middenconsole vind je bedieningselementen.
De geboden ruimte is - vind je het gek - een troefkaart. De stoelen zijn geboren uit een kruising tussen sportkuip en grote lounge meubels. Multi instelbaar en uitzonderlijk comfortabel. Ook achterin heb je een zee van ruimte, met een auto-met-chauffeur-achtig comfort en alle mogelijke handige snufjes. Bijzonder designdetail: de ‘diamonds are a girls or blokes best friend’ afwerking. Je vindt het als een soort enorme facetten van een edelsteen overal in en aan de auto terug. Van dashboard en deurpanelen tot minder subtiel in het reliëf van de dakhemel. Maar ook de deurgrepen en talloze andere details.
Nog even praktisch. De laadruimte? Al die verborgen aandrijf- en accutechniek vraagt kennelijk nogal wat plek. De tilrand voor je koffers is op heuphoogte en het beperkt de hoogte van de bagageruimte nogal. Soit, een paar golfsets zullen er nog steeds inpassen. Gesoigneerd accent is de fraaie lederen tas voor de laadkabel achterin. De XM 50e biedt power en stijl. Nogal een eigenzinnig karakter, dat wel…
Meer informatie: www.bmw.nl
Fotografie: BMW, RvGP
Geplaatst op
Naar het overzicht
BMW XM: Power en Fashion
Noem hem een statement op wielen. Niet al te subtiel. Hij oogt vaaglijk als een gespierde highend SUV zoals die wel vaker je hele achteruitkijkspiegel... Lees meer »
Strawberry: de op maat gemaakte Defender die het internet veroverde
Met meer dan 5 miljoen views in slechts twee dagen is Strawberry uitgegroeid tot een fenomeen. "We wisten dat we iets heel bijzonders hadden... Lees meer »
Vijf jaar, vier sterren
Vermoedelijk is vanuit het hoofdkantoor in Mountain View California een dikke bos bloemen naar Elon Musk gezonden. Een betere rode loper... Lees meer »
Kimman: Exclusief en Modern
Al 140 jaar lang stopt de familie Kimman hart en ziel in het gelijknamige bedrijf dat zich in die jaren ontwikkelde van koetsbouwer tot... Lees meer »
Cars & Boats Luxury Event
Cars & Boats Luxury Event in Heeg op zaterdag 10 mei 2025, 12.00-17.00 uur Het Cars & Boats Luxury Event is een exclusief evenement dat... Lees meer »
Q Blaaskwartet | Audi Q7 TFSI e
Ouderwets in luxe genieten. Toegegeven, hij scoort met zijn ruim vijf meter lange, manshoge koets en 2,5 ton schoon aan de haak geen punten... Lees meer »
Autoshow van de eeuw | Genève
De Geneva International Motor Show is letterlijk de autoshow van de eeuw. GIMS vierde dit jaar zijn honderdste verjaardag als internationaal... Lees meer »
Wheels Mariënwaerdt | Concours d’Elegance
13, 14 en 15 september 2024 Where history meets the future Na 3 succesvolle edities op Paleis Soestdijk zal Wheels met het Concours d’Elegance... Lees meer »
Open luchtconcert op wielen | Lourens Cabrio Special
De lente zweemt door de lucht. De natuur viert feest en motor- en cabriorijders rollen hun pretpakket uit schuur en garage. Hoog tijd om... Lees meer »
Bescherm je droomauto | Van der Wal Cardetailing
Van der Wal Car Detailing is dé specialist van Nederland op het gebied van de ultieme verzorging van jouw droomauto. Heb jij na jarenlang... Lees meer »
Rijk verleden en fraaie toekomst | Kimman Hillegom
Een rijk verleden en een fraaie toekomst komen samen in de prachtige autoshowroom van Kimman in Hillegom. Daar waar tientallen jaren antieke... Lees meer »
Waan je een echte F1-coureur | Racesquare
Op zoek naar het ideale bedrijfsuitje? Dan is Racesquare de plek voor jou en je collega’s. Waan je een echte Formule 1 coureur bij het grootste... Lees meer »




