Vijf jaar, vier sterren

Vermoedelijk is vanuit het hoofdkantoor in Mountain View California een dikke bos bloemen naar Elon Musk gezonden. Een betere rode loper kon nauwelijks worden uitgerold voor het Chinese automerk Xpeng. Net nu nieuwe modellen als hun ‘Tesla Model Y killer’ G6 duidelijk op de radar komen en de gesoigneerde G9 een opvallende rol pakt als luxe hightech vlaggenschip. 

Eerst maar even die nieuwe naam op het speelveld. XPeng. Als je de puntjes op de i zet, klinkt dat als Shi-jaupang. Vernoemd naar de chairman en voormalig Alibaba executive Xiaopeng. Het team achter dit groeimerk maakt duidelijk dat ze op de Champions League mikken. Zo is de oprichter van Xiaomi aan boord, een van de grootste fabrikanten van China. Net als Foxconn, grote financiële spelers en de slimste technologie- en R&D koppen van automobielfabrikant GAC. XPeng lijkt uit het niets op te duiken - en is ook nog maar vijf jaar in Europa actief - maar kijk niet raar op als het tamelijk rap invoegt bij gevestigde premium merken. Ze hebben in elk geval een aanzienlijk rappere aanloop dan pakweg Kia en Hyundai. En starten bovendien meteen hoog in de markt.

Geavanceerde techniek

Alles aan de bijna vijf meter grote XPeng G9 zweemt naar comfort en geavanceerde technologie. XPeng kiest voor een gestroomlijnde en nadrukkelijk bij een EV passende vormgeving, met sprekende details als de in de deuren verzonken handgrepen. Die voor het instappen vanzelfsprekend greepklaar verschijnen. Hij heeft in elk geval zijn eigen karakter en zoals altijd blijft dat een kwestie van smaak. You love it or you hate it, maken we op uit de reacties. Dat geldt ook voor de ventilatieroosters die je via het infopaneel bedient. Een tikje té trendy misschien. Dat brengt me gelijk bij een uniek aspect van het dashboard, om niet te zeggen ‘de cockpit’. Naast de digitale aangeboden info recht voor je en het centraal geplaatste jumboformaat (15 inch) infotainment systeem is er namelijk een derde even groot mediabeeldscherm. Voor de passagier en dus niet te bekijken vanaf de bestuurdersplek.

Hyper laden

Die zou je overigens wel zelf kunnen gebruiken tijdens het wachten bij een snellaad station. Desgewenst in een relaxstand, want de rechter fauteuil heeft een verborgen talent. Een omhoog klapbare beensteun. Heel lang zal dat trouwens niet hoeven duren, pakweg een minuut of twintig, want de G9 kan hypersnel laden met meer dan 300 kW. Voor de kenners: met dank aan hightech 800 Volt technologie, bekend van bijvoorbeeld Porsche. Dat alles komt goed uit, want er is in de geteste long range een accupakket van bijna 100 kWh aan boord. Zeg maar, twee keer modaal. In de praktijk noteren we een range van zo’n 450 tot 500 kilometer. Aan het technologieplatform zal het in elk geval niet liggen en de importeur heeft er kennelijk zoveel vertrouwen in dat ze de garantie naar zeven jaar hebben opgerekt. Naast acht jaar op de hele aandrijf- en accutechniek.

Dynaudio als troefkaart

Bij het instappen valt een aantal troefkaarten op. Zijn standaard comfort- en veiligheidsuitrusting is uitzonderlijk goed geregeld. Je kunt letterlijk niet méér vragen. Als rijder moet je er een beetje van houden, want een Starship Enterprise sciencefiction gevoel is vakkundig in zijn ontwerp verweven. Saillant detail: XPeng upgradet en onderhoudt de software à la Tesla via over the air updates. Een extra vinkje staat wat mij betreft bij het Deense highend audiosysteem van Dynaudio. Onderdeel van een premium pakket van vier mille. De enige andere optie is trouwens een uitklapbare trekhaak. Nuttig, want hij mag anderhalve ton trekken. 

Terug naar Dynaudio, merk voor veeleisende luistervrienden. Zelfs bij gestreamde opnames vanaf onze smartphone is het een genot om naar te luisteren. Dat Xopera systeem is meteen herkenbaar aan de zwevend geplaatste hoogwaardige tweeters links en rechts op het dashboard. Via de 22 hoog en laag kanalen en 2150 Watt muziekvermogen controleert de auto het driedimensionale luistergenot rondom soepel. Kritische noot. De afwerking tipt niet helemaal aan die van een Audi, BMW of Mercedes. Maar veel scheelt het niet. Het kwaliteitsgevoel mag er best zijn. Tja, geef ze nog een, twee jaar en ze trekken ook dat been bij…

Rijcomfort voorop

Het is duidelijk dat de G9 met zijn formaat en gewicht niet veel stadstalenten heeft, ook al biedt zijn sensor-, camera- en andere techniek letterlijk en figuurlijk rondom de helpende hand. Reizen en dagelijks werkverkeer zijn hem veel meer op het lijf geschreven. De opvallend volumineuze en luxueuze zitmeubels staan samen met de riant beschikbare ruimte zowel voor- en achterin met stip genoteerd. Daar hoort een hoogwaardige elektrische instelbaarheid van de zitpositie standaard bij - ook achterin - samen met een meervoudig aanpasbare massagefunctie. Inderdaad: ook dat vind je in de achterstoelen. In veel opzichten speelt hij al op Champions League niveau.

 

Met 313 pk en een kloeke 430 Nm trekkracht op de achterwielen gaat de grote SUV in alle stilte - compliment! - met grote stappen vooruit. Je zoeft in goed zes tellen naar de honderd en haalt vervolgens een top van 200 kilometer per uur. Meer dan rap zat. Dat neemt niet weg dat de G9 veel eerder is afgestemd op comfort dan dynamiek. Zijn onderstel veegt oneffenheden in het wegdek beheerst glad, je hebt voldoende gevoel in de besturing en ook op een slingerende vrijetijdsroute blijft rijplezier behouden. 

Daarbij biedt de actieradius en geavanceerde laadtechniek een pakket dat nadrukkelijk ook lange ritten toestaat. Haak aan bij het groeiende netwerk hyperladers en je bent je in twintig minuten startklaar voor de volgende drie-, vierhonderd kilometer. Of meer. Al dan niet met een pauze op de rustfauteuil rechts in de XPeng

Als getest tikt de G9 Long Range met álle extra’s nog niet de 70 mille aan. In dit segment geweldig veel waar voor het geld. De lat nog hoger? Voor niet eens gek veel meer stap je naar het 550 pk vierwielaangedreven topmodel met luchtvering. Zwaar geschut. XPeng is nog maar vijf jaar in Europa. Vijf sterren is nog net te hoog gegrepen, maar vier plus duim scoort deze startup zeker. 

Fotografie: XPeng, RvGP

Geplaatst op

Naar het overzicht

Vijf jaar, vier sterren

Vermoedelijk is vanuit het hoofdkantoor in Mountain View California een dikke bos bloemen naar Elon Musk gezonden. Een betere rode loper... Lees meer »

Exclusief en modern

Al 140 jaar lang stopt de familie Kimman hart en ziel in het gelijknamige bedrijf dat zich in die jaren ontwikkelde van koetsbouwer tot... Lees meer »

Cars & Boats Luxury Event

Cars & Boats Luxury Event in Heeg op zaterdag 10 mei 2025, 12.00-17.00 uur Het Cars & Boats Luxury Event is een exclusief evenement dat... Lees meer »

Q Blaaskwartet | Audi Q7 TFSI e

Ouderwets in luxe genieten. Toegegeven, hij scoort met zijn ruim vijf meter lange, manshoge koets en 2,5 ton schoon aan de haak geen punten... Lees meer »

Autoshow van de eeuw | Genève

De Geneva International Motor Show is letterlijk de autoshow van de eeuw. GIMS vierde dit jaar zijn honderdste verjaardag als internationaal... Lees meer »

Wheels Mariënwaerdt | Concours d’Elegance

13, 14 en 15 september 2024 Where history meets the future Na 3 succesvolle edities op Paleis Soestdijk zal Wheels met het Concours d’Elegance... Lees meer »

Open luchtconcert op wielen | Lourens Cabrio Special

De lente zweemt door de lucht. De natuur viert feest en motor- en cabriorijders rollen hun pretpakket uit schuur en garage. Hoog tijd om... Lees meer »

Bescherm je droomauto | Van der Wal Cardetailing

Van der Wal Car Detailing is dé specialist van Nederland op het gebied van de ultieme verzorging van jouw droomauto. Heb jij na jarenlang... Lees meer »

Rijk verleden en fraaie toekomst | Kimman Hillegom

Een rijk verleden en een fraaie toekomst komen samen in de prachtige autoshowroom van Kimman in Hillegom. Daar waar tientallen jaren antieke... Lees meer »

Waan je een echte F1-coureur | Racesquare

Op zoek naar het ideale bedrijfsuitje? Dan is Racesquare de plek voor jou en je collega’s. Waan je een echte Formule 1 coureur bij het grootste... Lees meer »

De ultieme asfalt-Jeep | Samuel van Vollenhoven

De Jeep Wrangler heeft een speciaal plekje in het hart van iedere autoliefhebber. Het is een heerlijke wagen om offroad mee te rijden, maar... Lees meer »

001: Licence to thrill

Met een naam als ‘001’ ligt het voor de hand dat je tot de tanden bewapend bent met gespierde en hightech snufjes. Hét visitekaartje van... Lees meer »