Sterren service in de bergen
De Nederlander Michel Wichman runt al jaren het populaire Hotel Spitzhorn in het Zwitserse Saanen-Gstaad. De hotelier in hart en nieren heeft niet zoveel met sterren of puntenkwalificaties. ‘Belangrijker is om de verwachtingen van onze gasten te overtreffen. Elke dag weer.’
Lourens spreekt Michel Wichman (1971, Eindhoven) op het zonneterras van zijn hotel, met een prachtig uitzicht over het Zwitserse berglandschap. Zijn portfolio is zonder meer indrukwekkend. Na het afronden van zijn opleiding Hotelmanagement, volgde hij in Zwitserland een postdoctorale studie om bedrijfseconoom te worden aan de Hogere Technische School voor Economie. Hij werkte in verschillende categorieën van de gastronomie en het hotelwezen. En als jongste General Manager van de 5-sterrencategorie in Zwitserland, heeft hij het toenmalige Grand Hotel Bellevue in Gstaad geleid.
Toch doen sterren of puntenkwalificaties in de horeca hem niet zoveel. ‘Ik zeg altijd: wij zijn een drie sterren hotel, met een vier sterren infrastructuur in een vijf sterren omgeving. Dit sterrenbeeld is net zo veelzijdig als onze gasten. Van beroemde persoonlijkheden en miljonairs, tot zakenmensen en families én boer Armin uit het dorp die hier graag zijn sigaartje op het terras rookt. Onze drie sterren zijn bewust een understatement, omdat we de verwachtingen van onze gasten willen overtreffen.’
Hotel Spitzhorn heeft veel vaste gasten, zo’n 85% boekt vaker. Wat is jullie geheim?
‘Toegevoegde waarde, dat is voor onze gasten het toverwoord. Dus de daadwerkelijke service die onze gasten wordt geboden. Heel concreet in de vorm van heerlijke bedden, een goed restaurant en een prachtige wellnessruimte met zwembad. Maar meer nog gaat het om de zogenaamde software: zachte zaken die te maken hebben met sfeer, welzijn, kleuren, emoties en fantasieën. Onze gasten willen zien en gezien worden.’
Jullie uitgangspunt is ‘niet altijd meer van alles, maar het beste van het belangrijkste’. Wat is het belangrijkste voor jullie gasten?
‘Wij richten ons puur op het welzijn van onze gasten. Luxe is niet zozeer een whirlpool in je badkamer of foie gras op het menu. Vandaag de dag is tijd een luxe. Wij zijn er voor onze gasten. We zijn opmerkzaam en authentiek gastheer of -vrouw. Natuurlijk heeft ons personeel de juiste opleiding en veel beroepservaring. Maar dat alleen is niet genoeg. Ze hebben daadwerkelijk een passie voor service. De gast ervaart dit dagelijks: stralende gezichten, slimme service en topkwaliteit zover het oog reikt. Ik hou daarvan.’
![]() | ![]() |
Sinds de opening heeft de Spitzhorn regelmatig prijzen gewonnen als beste driesterrenhotel, beste familiehotel, beste winterhotel en dergelijke. Hoe kunnen jullie je voorsprong in het snel veranderende hotelwezen behouden? En wat laat zich niet kopiëren?
‘Het antwoord op deze vraag is waarschijnlijk net zo complex als de persoonlijke definitie van succes zelf. Je moet er hard voor werken. Ook voor ons moeten de voordelen direct door de gast worden ervaren. Wat heeft een compleet gastenprofiel of strategie voor nut, als de gast dit niet ziet of, erger nog, niet voelt? Als ik de accordeon pak voor gasten die jarig zijn, of als gasten aan de bar gratis snoepjes voor hun kinderen vinden, dan zijn dat twee tastbare voordelen, die elders niet voorhanden zijn. Naar mijn mening kun je geen enkel hotel met een ander vergelijken, want elk hotel heeft zijn eigen charme, zijn eigen identiteit. Uiteindelijk gaat het om de ziel van het hotel.’
Geschreven op
Naar het overzicht
Maatwerk & experiment
In een wereld vol massaproductie richt modeontwerper Rosalie Key zich bewust op het tegenovergestelde: maatwerk. Vanuit haar Rotterdamse... Lees meer »
Groot geworden door klein te blijven
Freek Fidder, eigenaar van Fidder slapen in Woerden en de Hästens stores Den Haag en Rotterdam helpt met zijn jarenlange ervaring klanten... Lees meer »
Zwart goud met een oranje tintje
Het wordt gezien als een ware delicatesse. Om de smaak zo puur mogelijk te houden, eet je het direct vanaf de muis van je gebalde vuist.... Lees meer »
Je brein weer in balans
In de snelle maatschappij waarin we leven krijgt ons brein dagelijks miljoenen prikkels te verwerken, terwijl onze hersenen daar helemaal... Lees meer »
Sterren service in de bergen
De Nederlander Michel Wichman runt al jaren het populaire Hotel Spitzhorn in het Zwitserse Saanen-Gstaad. De hotelier in hart en nieren... Lees meer »
Van Villa Kakelbont tot Harley-Davidson
Voormalig uitgever van Lourens J.C. Magazine Roy Dijs woont al jaren in Spanje. Tijdens een wandeling in de Haarlemmerhout blikt hij terug... Lees meer »
Luister naar je ziel
Auteur en filmmaker Baptist de Pape zou eigenlijk advocaat worden. Maar op het moment dat hij zijn handtekening zou zetten onder een lucratief... Lees meer »
Grote schoenen om te vullen
‘Zonder liefde voor mensen en wat hen beweegt, kun je dit vak niet uitoefenen.’ Brigitte Rutten-Wilbrink (34) maakte na een bliksemcarrière... Lees meer »
Geloof in positiviteit
Met zijn couturecollecties wil Sepehr Maghsoudi mensen een spiegel voorhouden. Taboes in de maatschappij doorbreken. Maar bovenal wil hij... Lees meer »
Door de bril van Sherlock Holmes
Al zeventien jaar is Hans Aarsman de fotodetective van de Volkskrant. Voor zijn wekelijkse rubriek De Aarsman Collectie, pluist hij nieuwsfoto’s... Lees meer »
Een luxe wintersport
Hét luxueuze gebied in Frankrijk is Méribel. Het skioord ligt in het hart van Les Trois Vallées, in de regio Savoie Mont Blanc. Hier zijn... Lees meer »
Wonderlijke Alice in Wonderland wereld
Wanneer je voor de ingang op het Noordeinde staat zal je het misschien niet verwachten, maar achter de deuren van De Salon van Fagel in... Lees meer »
Wintersport volgens Scandinavisch design
Scandinavisch design is enorm populair en iedereen heeft thuis wel iets van Noordse origine in huis staan. Maar helemaal nu in de post covid... Lees meer »
Sterren service in de bergen
De Nederlander Michel Wichman runt al jaren het populaire Hotel Spitzhorn in het Zwitserse Saanen-Gstaad. De hotelier in hart en nieren... Lees meer »
Winter in het hart van Scandinavië
Wintersport zoals wintersport bedoeld is: sportief en ontspannen, voor jong en oud, en zonder lange wachtrijen bij de liften. Zeer betaalbaar... Lees meer »
De kunst van wintersport in de sneeuw van Ischgl
Kunst en wintersport gaan vanaf nu weer hand in hand op de pistes van Ischgl. Tijdens de sneeuwsculptuurwedstrijd "Shapes in White", die... Lees meer »
Top-10 favoriete reisbestemmingen compleet op de schop
De pandemie heeft de weg vrijgemaakt voor een andere manier van reizen, mét nieuwe favoriete bestemmingen. Europese steden die per auto... Lees meer »
Nederlanders willen massaal naar Oostenrijk in de herfstvakantie
Nu de herfst officieel begonnen is, is Nederland druk bezig met het plannen van een vakantie in het najaar. Uit recent onderzoek blijkt... Lees meer »
Aruba is écht One Happy Island
Stralende lach, twinkelende ogen en een boodschap uit het hart. ‘Welcome to Aruba, One Happy Island’, verwelkomt de receptioniste haar gasten.... Lees meer »
Botswana
In het hart van zuidelijk Afrika, ingesloten tussen Namibië, Zuid-Afrika, Zambia en Zimbabwe, ligt Botswana. Een land met een grote verscheidenheid... Lees meer »