Sterren service in de bergen

De Nederlander Michel Wichman runt al jaren het populaire Hotel Spitzhorn in het Zwitserse Saanen-Gstaad. De hotelier in hart en nieren heeft niet zoveel met sterren of puntenkwalificaties. ‘Belangrijker is om de verwachtingen van onze gasten te overtreffen. Elke dag weer.’

Lourens spreekt Michel Wichman (1971, Eindhoven) op het zonneterras van zijn hotel, met een prachtig uitzicht over het Zwitserse berglandschap. Zijn portfolio is zonder meer indrukwekkend. Na het afronden van zijn opleiding Hotelmanagement, volgde hij in Zwitserland een postdoctorale studie om bedrijfseconoom te worden aan de Hogere Technische School voor Economie. Hij werkte in verschillende categorieën van de gastronomie en het hotelwezen. En als jongste General Manager van de 5-sterrencategorie in Zwitserland, heeft hij het toenmalige Grand Hotel Bellevue in Gstaad geleid. 

Toch doen sterren of puntenkwalificaties in de horeca hem niet zoveel. ‘Ik zeg altijd: wij zijn een drie sterren hotel, met een vier sterren infrastructuur in een vijf sterren omgeving. Dit sterrenbeeld is net zo veelzijdig als onze gasten. Van beroemde persoonlijkheden en miljonairs, tot zakenmensen en families én boer Armin uit het dorp die hier graag zijn sigaartje op het terras rookt. Onze drie sterren zijn bewust een understatement, omdat we de verwachtingen van onze gasten willen overtreffen.’

Hotel Spitzhorn heeft veel vaste gasten, zo’n 85% boekt vaker. Wat is jullie geheim?

‘Toegevoegde waarde, dat is voor onze gasten het toverwoord. Dus de daadwerkelijke service die onze gasten wordt geboden. Heel concreet in de vorm van heerlijke bedden, een goed restaurant en een prachtige wellnessruimte met zwembad. Maar meer nog gaat het om de zogenaamde software: zachte zaken die te maken hebben met sfeer, welzijn, kleuren, emoties en fantasieën. Onze gasten willen zien en gezien worden.’

Jullie uitgangspunt is ‘niet altijd meer van alles, maar het beste van het belangrijkste’. Wat is het belangrijkste voor jullie gasten?

‘Wij richten ons puur op het welzijn van onze gasten. Luxe is niet zozeer een whirlpool in je badkamer of foie gras op het menu. Vandaag de dag is tijd een luxe. Wij zijn er voor onze gasten. We zijn opmerkzaam en authentiek gastheer of -vrouw. Natuurlijk heeft ons personeel de juiste opleiding en veel beroepservaring. Maar dat alleen is niet genoeg. Ze hebben daadwerkelijk een passie voor service. De gast ervaart dit dagelijks: stralende gezichten, slimme service en topkwaliteit zover het oog reikt. Ik hou daarvan.’

Sinds de opening heeft de Spitzhorn regelmatig prijzen gewonnen als beste driesterrenhotel, beste familiehotel, beste winterhotel en dergelijke. Hoe kunnen jullie je voorsprong in het snel veranderende hotelwezen behouden? En wat laat zich niet kopiëren?

‘Het antwoord op deze vraag is waarschijnlijk net zo complex als de persoonlijke definitie van succes zelf. Je moet er hard voor werken. Ook voor ons moeten de voordelen direct door de gast worden ervaren. Wat heeft een compleet gastenprofiel of strategie voor nut, als de gast dit niet ziet of, erger nog, niet voelt? Als ik de accordeon pak voor gasten die jarig zijn, of als gasten aan de bar gratis snoepjes voor hun kinderen vinden, dan zijn dat twee tastbare voordelen, die elders niet voorhanden zijn. Naar mijn mening kun je geen enkel hotel met een ander vergelijken, want elk hotel heeft zijn eigen charme, zijn eigen identiteit. Uiteindelijk gaat het om de ziel van het hotel.’  

 

WWW.SPITZHORN.CH

Geplaatst op

Naar het overzicht

Netwerk vol energie

Wie haar spreekt, merkt meteen: Merlin Melles straalt als het gaat om verbinden. Als oprichter van het (Founders) Carbon Network bouwt ze... Lees meer »

Kunst met een chaotisch randje

De abstracte schilderijen van Marella Hesseling nodigen uit om lang naar te kijken, nieuwe dingen te ontdekken en steeds weer te bewonderen.... Lees meer »

40 jaar Loïs Lane: Still going strong

Het lijkt niet zo lang geleden dat Monique en Suzanne Klemann hit na hit scoorden. Amsterdamned, It’s the first time, I wanna be… de nummers... Lees meer »

Patrice van Schuppen: Steeds stralend

In de praktijk van Van Schuppen Huidtherapie in Sneek valt meteen iets op: de rust en atmosfeer. Niet klinisch of kil, maar een warme plek... Lees meer »

Gastvrijheid met een Fries hart

Ware luxe zit in kleine dingen. En in die kleine dingen is Landgoed Lauswolt in Beetsterzwaag heel groot. Het vijfsterrenhotel middenin... Lees meer »

Wilfert Verweij: De kunst van het epoxionisme

Het begon allemaal met een zelfgemaakte olifant aan de rand van zijn zwembad in Florida. Daarna wilde zijn hele Amerikaanse kennissenkring... Lees meer »

Jezelf terugvinden

De eerste stap zetten naar Frans Koopal Haarwerken in Groningen is vaak de moeilijkste voor mensen met haarproblemen, maar wie eenmaal de... Lees meer »

Janine Nikiforov: Vrouw met visie

Janine Nikiforov (39), volgt haar hart en dat is letterlijk terug te zien in de Nikiforov collectie met haar eerste tas Double Trouble.... Lees meer »

Oog voor het onverwachte

‘Durf jij het aan?’ vroeg de toenmalige hoofdredacteur van Lourens Magazine, doelend op een interview met Gerard Spong. Tja, wat kun je... Lees meer »

Magie op een stokje

Laura Melenhorst is een geboren idealist: met haar merk Suckers wilde ze de lolly-industrie niet alleen mooier, maar ook duurzamer maken.... Lees meer »

Isabel Cramer: strijdt voor het klimaat in zelfgemaakte jurk

Isabel Cramer (24) is gekroond tot Miss Beauty of Noord-Holland 2025. Na een intensief traject met catwalktrainingen, speechvoorbereidingen... Lees meer »

Mentale tegenwind

Waarom praten mannen toch zo weinig over hun mentale problemen? Roos Moggré voerde openhartige gesprekken met elf succesvolle mannen over... Lees meer »

8x Aruba voor vegan foodies

Op Aruba reis je plantaardig de wereld rond zonder het eiland te verlaten. De tijd dat veganisten bijna nergens terecht konden en hun eigen... Lees meer »

5x cocktails nippen in stijl

Denk je aan het Caribisch gebied dan denk je aan gezellige barretjes op het strand waar je tijdens de happy hour tegen scherpe prijzen van... Lees meer »

Ponant Cruise Griekenland: Overstag Voor Luxe Cruisen

De avondlucht kleurt fel oranje. Aan de horizon zien we de contouren van Griekse eilanden. Verder worden we - zover het oog rijkt - omringd... Lees meer »

Avonturen in het Hooge Noorden

Holmstock Travel is een doorgewinterde specialist, specifiek voor reizen naar het hoge noorden. Alle reizen worden op ambachtelijke wijze... Lees meer »

Regent Seven Seas: Onthult Iets Unieks Waar Luxe Liefhebbers van Dromen

Amsterdam, 11 juni 2025 – Regent Seven Seas Cruises®, 's werelds toonaangevende ultra-luxe cruisemaatschappij, heeft opnieuw de lat hoger... Lees meer »

Ready, set, Ibiza

Bereid je voor op een onvergetelijke zomer op Ibiza. Met deze essentials ben je helemaal klaar om te genieten van alles wat het eiland te... Lees meer »

Kunst, muziek en eindeloos genieten: de cultuurzomer in Innsbruck

Zon, muziek en een stad die bruist van cultuur! Deze zomer wordt Innsbruck verandert in een speeltuin voor kunst- en cultuurliefhebbers.... Lees meer »

Romantische winter in Japan: de perfecte honeymoon bestemming!

De perfecte jurk, de ideale trouwlocatie, de gastenlijst… Een bruiloft plannen is een prachtig, maar intensief proces. En terwijl de grote... Lees meer »

Lenteskiën in stijl: Méribel op zijn best

Skiën in de lente: ontdek Méribel in het voorjaar Terwijl de dagen langer worden en de zon steeds warmer aanvoelt, is de lente de perfecte... Lees meer »

DÉ EUROPESE BESTEMMINGEN VAN 2025: luxe hotels

Nog niet alle reizen uitgestippeld voor dit aankomende jaar? Geen zorgen! Ongeacht of u nou op zoek bent naar een ontspannen vakantie of... Lees meer »

Winterplezier voor het hele gezin in Méribel

In het hart van Les Trois Vallées in de Franse Alpen ligt Méribel, een skiresort dat perfect is afgestemd op gezinnen. Met het prestigieuze... Lees meer »

Paris je t'aime

Parijs sprankelt deze lente en zomer! De parken staan in bloei, de terrassen zijn weer gezellig vol en de Seine glinstert in de zon. Ook... Lees meer »