Sterren service in de bergen

De Nederlander Michel Wichman runt al jaren het populaire Hotel Spitzhorn in het Zwitserse Saanen-Gstaad. De hotelier in hart en nieren heeft niet zoveel met sterren of puntenkwalificaties. ‘Belangrijker is om de verwachtingen van onze gasten te overtreffen. Elke dag weer.’

Lourens spreekt Michel Wichman (1971, Eindhoven) op het zonneterras van zijn hotel, met een prachtig uitzicht over het Zwitserse berglandschap. Zijn portfolio is zonder meer indrukwekkend. Na het afronden van zijn opleiding Hotelmanagement, volgde hij in Zwitserland een postdoctorale studie om bedrijfseconoom te worden aan de Hogere Technische School voor Economie. Hij werkte in verschillende categorieën van de gastronomie en het hotelwezen. En als jongste General Manager van de 5-sterrencategorie in Zwitserland, heeft hij het toenmalige Grand Hotel Bellevue in Gstaad geleid. 

Toch doen sterren of puntenkwalificaties in de horeca hem niet zoveel. ‘Ik zeg altijd: wij zijn een drie sterren hotel, met een vier sterren infrastructuur in een vijf sterren omgeving. Dit sterrenbeeld is net zo veelzijdig als onze gasten. Van beroemde persoonlijkheden en miljonairs, tot zakenmensen en families én boer Armin uit het dorp die hier graag zijn sigaartje op het terras rookt. Onze drie sterren zijn bewust een understatement, omdat we de verwachtingen van onze gasten willen overtreffen.’

Hotel Spitzhorn heeft veel vaste gasten, zo’n 85% boekt vaker. Wat is jullie geheim?

‘Toegevoegde waarde, dat is voor onze gasten het toverwoord. Dus de daadwerkelijke service die onze gasten wordt geboden. Heel concreet in de vorm van heerlijke bedden, een goed restaurant en een prachtige wellnessruimte met zwembad. Maar meer nog gaat het om de zogenaamde software: zachte zaken die te maken hebben met sfeer, welzijn, kleuren, emoties en fantasieën. Onze gasten willen zien en gezien worden.’

Jullie uitgangspunt is ‘niet altijd meer van alles, maar het beste van het belangrijkste’. Wat is het belangrijkste voor jullie gasten?

‘Wij richten ons puur op het welzijn van onze gasten. Luxe is niet zozeer een whirlpool in je badkamer of foie gras op het menu. Vandaag de dag is tijd een luxe. Wij zijn er voor onze gasten. We zijn opmerkzaam en authentiek gastheer of -vrouw. Natuurlijk heeft ons personeel de juiste opleiding en veel beroepservaring. Maar dat alleen is niet genoeg. Ze hebben daadwerkelijk een passie voor service. De gast ervaart dit dagelijks: stralende gezichten, slimme service en topkwaliteit zover het oog reikt. Ik hou daarvan.’

Sinds de opening heeft de Spitzhorn regelmatig prijzen gewonnen als beste driesterrenhotel, beste familiehotel, beste winterhotel en dergelijke. Hoe kunnen jullie je voorsprong in het snel veranderende hotelwezen behouden? En wat laat zich niet kopiëren?

‘Het antwoord op deze vraag is waarschijnlijk net zo complex als de persoonlijke definitie van succes zelf. Je moet er hard voor werken. Ook voor ons moeten de voordelen direct door de gast worden ervaren. Wat heeft een compleet gastenprofiel of strategie voor nut, als de gast dit niet ziet of, erger nog, niet voelt? Als ik de accordeon pak voor gasten die jarig zijn, of als gasten aan de bar gratis snoepjes voor hun kinderen vinden, dan zijn dat twee tastbare voordelen, die elders niet voorhanden zijn. Naar mijn mening kun je geen enkel hotel met een ander vergelijken, want elk hotel heeft zijn eigen charme, zijn eigen identiteit. Uiteindelijk gaat het om de ziel van het hotel.’  

 

WWW.SPITZHORN.CH

Geplaatst op

Naar het overzicht

Als kaal zijn je keuze niet is | Layla Koopal

Schoonheid zit van binnen, maar soms moet je de buitenkant een handje helpen. Al drie generaties heeft Frans Koopal Haarwerken de kennis... Lees meer »

Even lekker blijtanken | Lot van Os

Foto Blijtank Station | Bezorgt iedereen een portie positiviteit, met complimenten, aanmoedigingen en levensadviezen. Wat ooit begon in... Lees meer »

Typisch Fred | Fred de la Bretonière

Het is een bijzonder jaar voor schoenenontwerper Fred de la Bretonière. In december wordt hij tachtig jaar, hij brengt dit najaar een boek... Lees meer »

Met hart voor haar | Layla Koopal

Voor mensen met haarproblemen is het zetten van de eerste stap naar Frans Koopal Haarwerken in Groningen vaak erg moeilijk. Maar daar staat... Lees meer »

Lingerie om te vieren | Riets Lingerie

Het is feest in de winkel van Riets Lingerie in Groningen. Het is 15 jaar geleden dat Rieteke Talens voor het eerst haar deuren opende en... Lees meer »

Liefdevolle kunstwerkjes | Phie Jewels

Inspirerende ondernemer De ontwerpen van sieradenontwerpster Sophie Jong zijn bijzonder en nergens mee te vergelijken. De vraag naar handgemaakte... Lees meer »

Van Amsterdam tot Taiwan | Kelly & Mara

De één is parttime stewardess, de ander dj en beiden zijn influencers. De paden van Kelly Camfferman en Mara Wells kruisten elkaar toevallig.... Lees meer »

Ode aan moederliefde | Marlijn Weerdenburg

Marlijn Weerdenburg is actrice, presentatrice, songwriter en zangeres. Ze was Diana in de musical Diana & Zonen, in de Nederlandse televisieserie... Lees meer »

En er was licht

Het brein van kunstenaar Daan Roosegaarde staat nooit stil. Hij is innovatief, vernieuwend en bedenkt steeds weer dingen die verrassen en... Lees meer »

Het leven als speeltuin | Bastiaan Ragas

Om nou te zeggen dat zijn leven één groot spel is, zou te ver gaan. Toch fantaseert Bastiaan Ragas er graag op los. In zijn laatste boek... Lees meer »

Eigen koers | Annette Görtz

Al bijna dertig jaar vaart de Duitse modeontwerpster Annette Görtz haar eigen koers. Duidelijke belijningen, onopvallende non-kleuren en... Lees meer »

Geen blinde ambitie meer | Wilfred Genee

Wat doe je als je wieg in Leeuwarden staat en je een voetbalprogramma wilt presenteren? Als zelfs je leraar filosofie zegt dat dit nooit... Lees meer »

Winterplezier voor het hele gezin in Méribel

In het hart van Les Trois Vallées in de Franse Alpen ligt Méribel, een skiresort dat perfect is afgestemd op gezinnen. Met het prestigieuze... Lees meer »

Paris je t'aime

Parijs sprankelt deze lente en zomer! De parken staan in bloei, de terrassen zijn weer gezellig vol en de Seine glinstert in de zon. Ook... Lees meer »

Energie opdoen onder de Occitaanse zon

Comfortabele villa’s met een ruim terras (sommige met privétuin), met zorg ingerichte appartementen, een twintigtal gratis activiteiten,... Lees meer »

Een rosé die goud waard is | AIX Rosé

Met 300 dagen zon per jaar schittert de Middellandse Zee op de achtergrond, terwijl goed onderhouden rijen wijnstokken het golvende landschap... Lees meer »

De nieuwe dimensie van skiën

Het Großarltal met zijn skilift naar Dorfgastein biedt ski- en natuurgenot voor het hele gezin. Voor het winterseizoen 2023/24 is aanzienlijk... Lees meer »

Een luxe wintersport

Hét luxueuze gebied in Frankrijk is Méribel. Het skioord ligt in het hart van Les Trois Vallées, in de regio Savoie Mont Blanc. Hier zijn... Lees meer »

Wonderlijke Alice in Wonderland wereld

Wanneer je voor de ingang op het Noordeinde staat zal je het misschien niet verwachten, maar achter de deuren van De Salon van Fagel in... Lees meer »

Wintersport volgens Scandinavisch design

Scandinavisch design is enorm populair en iedereen heeft thuis wel iets van Noordse origine in huis staan. Maar helemaal nu in de post covid... Lees meer »

Sterren service in de bergen

De Nederlander Michel Wichman runt al jaren het populaire Hotel Spitzhorn in het Zwitserse Saanen-Gstaad. De hotelier in hart en nieren... Lees meer »

Winter in het hart van Scandinavië

Wintersport zoals wintersport bedoeld is: sportief en ontspannen, voor jong en oud, en zonder lange wachtrijen bij de liften. Zeer betaalbaar... Lees meer »

De kunst van wintersport in de sneeuw van Ischgl

Kunst en wintersport gaan vanaf nu weer hand in hand op de pistes van Ischgl. Tijdens de sneeuwsculptuurwedstrijd "Shapes in White", die... Lees meer »

Top-10 favoriete reisbestemmingen compleet op de schop

De pandemie heeft de weg vrijgemaakt voor een andere manier van reizen, mét nieuwe favoriete bestemmingen. Europese steden die per auto... Lees meer »