Geloof in positiviteit

Met zijn couturecollecties wil Sepehr Maghsoudi mensen een spiegel voorhouden. Taboes in de maatschappij doorbreken. Maar bovenal wil hij een boodschap van positiviteit verspreiden. Inspiratie haalt de ontwerper uit jeugdherinneringen én de rijkdommen en sprookjesachtige verhalen van het oude Perzië.  

Redactie: Natasja Admiraal 

Op twaalfjarige leeftijd emigreerde Sepehr Maghsoudi vanuit Iran naar Nederland met een droom: architect worden. Zijn leraren lachten hem uit – omdat hij de Nederlandse taal nog niet sprak – en hielden hem voor dat dit onmogelijk was. Maar Sepehr, extreem gemotiveerd om iets te bereiken, knokte hard en ging tegen alle verwachtingen in bouwkunde en architectuur studeren. Tot hij erachter kwam: dit is het niet. Hij wilde modeontwerper worden en werd aangenomen aan mode-instituut AMFI. ‘Mijn tantes, ooms en neven in Iran waren ook werkzaam in de mode-industrie. En mijn vader had zijn eigen kledinglijn. Het zit in mijn bloed’, vertelt hij. ‘Na mijn afstuderen in 2008 besloot ik mijn eigen lijn op te zetten, die ik verkocht in Parijs.’ 

Project Catwalk 

Het grote publiek leerde Sepehr kennen door zijn deelname aan Project Catwalk, in 2010. Inmiddels heeft hij bijna vijfentwintig collecties op zijn naam staan, verkoopt hij wereldwijd en werd hij twee jaar geleden geridderd vanwege zijn verdiensten in de modewereld en zijn werk met kinderen en jongeren. Over zijn enerverende weg naar de top zegt hij: ‘Alles wat je in het leven bereikt, wordt bepaald door wat je zelf aangrijpt. Hoe meer energie je ergens in steekt, hoe meer je ervoor terugkrijgt.’ Het is iets dat hij als motivatiecoach altijd meegeeft, tijdens de vele workshops die hij in de afgelopen elf jaar gaf aan kinderen en tieners. ‘Om succesvol te worden in wat je wil doen, moet je je vooral niet laten leiden door angst. Of door de angsten die ouders of grootouders onbewust op hun kinderen overbrengen.’ 

Magische collectie 

Zelf ervaart Sepehr keer op keer hoeveel je kunt bereiken, als je ergens vol voor gaat. ‘Het realiseren van een show op locatie bijvoorbeeld is budgettair gezien altijd weer een uitdaging. Maar puur door de intentie uit te spreken kom je de juiste mensen tegen en ontstaat er weer iets magisch.’ Op dit moment werkt hij aan zijn vijfentwintigste couturecollectie, getiteld Time. Een bijzondere collectie, die voor het eerst enkel voor heren is. ‘Normaal gesproken presenteer ik een mix van dames- en herenkleding. Maar toen alle schetsen voor deze collectie op tafel lagen, bleken de herenlooks zo sterk, dat dit een logische keuze was. De collectie gaat over het doorbreken van taboes. Ik heb allerlei taboes verzameld en elementen daarvan komen op een subtiele manier terug in de collectie, onder meer in de prints. Wat de taboes zijn, wil Sepehr nog niet verklappen. Hij zegt: ‘Dat zie je wel op de catwalk.’ 

Zeventig meter zijde 

Conceptueel denken is iets wat de ontwerper op AMFI met de paplepel kreeg ingegoten. Maar, benadrukt hij, uiteindelijk gaat het erom dat een goed idee wordt uitwerkt tot een mooi product. Met zijn couture wil hij mensen raken. Zoals met zijn lente-zomercollectie 2015 Talking with Silence, een volledig witte collectie met geborduurde gouden plustekens. ‘Veel mensen associëren deze collectie met het christendom. Voor mij staat het plusje voor positiviteit. Er is zoveel geweld in de wereld; wat als er een geloof zou bestaan dat is gebaseerd op positiviteit?’ Veel mensen waren geraakt door deze collectie vol spirituele symboliek, die ook nu nog erg actueel is. Er kwam meer dan 2.100 uur handwerk aan te pas: elk ‘plusteken’ werd met de hand geborduurd en in de tien silhouetten zit in totaal zeventig meter zijde verwerkt.  

Filmkostuums 

Sculpturale vormen keren regelmatig terug in de Sepehr’s creaties. Naast mode en architectuur is film zijn leven. Hij maakte filmkostuums voor speelfilms als Heksen bestaat niet (2014) en Fashion Chicks (2015). Ook de thema’s van zijn collecties zijn vaak filmisch. Zo is zijn collectie Melted Construction geïnspireerd op een apocalyptisch beeld: ‘Samen met mijn ouders, broer en zus verbleven we aan de Kaspische zee toen er een zware storm opstak. Ik verbeeldde mij dat een kasteel door de zee verzwolgen dreigde te worden. Dit idee fascineerde mij en heb ik verwerkt in futuristische creaties, met metaalkleurige constructies tegenover vloeiende draperieën. Uitersten combineren vind ik fijn. Ik daag mezelf graag uit. Met elke collectie probeer ik de vorige te evenaren.’ 

Vader en zoon 

Wanneer Sepehr vertelt over zijn laatste couturecollectie Father & Son, raakt hij zichtbaar geëmotioneerd. Deze collectie die – anders dan de naam doet vermoeden – voor vrouwen is, maakte hij samen met zijn vader Bahram, voormalig herenmodeontwerper, die het vak nog niet blijkt te zijn verleerd. Een droom die uitkwam. Het showstuk is een betoverende, dertig kilo wegende schubbenjurk. Verborgen tussen de vele lagen stof staat in verschillende talen de boodschap ‘vader en zoon’. Sepehr: ‘Deze collectie symboliseert de bescherming die ouders geven aan hun kinderen. Het is een eerbetoon aan mijn vader, die zijn dromen verlegde om ons gezin een toekomst te bieden in vrijheid. En een uiting van liefde aan al die fantastische vaders en moeders op de wereld die zichzelf opofferen voor hun kinderen.’  

Draagbare lijn 

Eind 2020 kwam nog een andere droom uit: het lanceren van een draagbare lijn, genaamd Persian. Een exclusieve collectie, met directe verwijzingen naar de Perzische geschiedenis. Denk aan de wereldberoemde Perzische tapijten, de Perzische kat en verschillende historische figuren, zoals de vliegende Faravahar. De luxe hoodies, sweaters en polo’s zijn vervaardigd in beperkte oplage: van elk item zijn tussen de vijfentwintig en vijftig stuks gemaakt. Alle stukken zijn genummerd, voorzien van een certificaat en worden luxueus ingepakt. Ook in andere aspecten van zijn merk komt zijn achtergrond steeds nadrukkelijker naar voren. Zo veranderde hij zijn label van ‘Sepehr’ in ‘Maghsoudi’. En in bepaalde kledingstukken zit een extra label genaaid met een gedicht over zijn reis van Iran naar Nederland. 

Cape voor een sjamaan 

Een vraag waar Sepehr zich ook mee bezighoudt is: hoe kan kleding de drager letterlijk bescherming bieden? Voor een sjamaan ontwikkelde hij een grote cape om ‘in te leven’. Een volumineus gedrapeerde mantel, met plooien op de schouder en rug. Aan de binnenzijde zitten allemaal zakken voor kruiden en stenen. Zelf volgde de ontwerper bij deze sjamaan een vijfdaagse cacaoceremonie. ‘Daarbij drink je cacao in de puurste vorm. Een ritueel dat je verbindt met je intuïtie en je hart opent,’ legt hij uit. ‘Het maakt je heel bewust van je eigen gedachten. Daarom wordt cacao ook wel ‘food of Gods’ genoemd. Krijgers dronken het vroeger voordat ze gingen vechten. Inmiddels geef ik zelf ook cacaoceremonies, in combinatie met yoga, meditatie en zang.’ 

Workshops met kinderen  

Zo’n zeven jaar geleden kwam de ontwerper tot een inzicht dat zijn wereld veranderde. ‘Ik dacht bij mezelf: ik kan met mijn werk wel een boodschap uitdragen voor een betere wereld, maar welke stappen neem ik zelf? Dus besloot ik mij acht maanden lang volledig te focussen op ‘geven’. Iets zinvols doen voor de maatschappij met workshops voor kinderen. In september vorig jaar heb ik in het kader van het Kinderboekenweekthema ‘Worden wie je wil zijn’, in opdracht van de Westfriese bibliotheken, in één maand tijd 800 kinderen workshops gegeven. Dansen, tekenen, drummen en catwalklessen. Of een workshop over duurzaamheid en hergebruik van materialen. Plezier maken staat voorop. Maar ook: uit je hoofd komen en met je handen werken. Samen genieten en lachen. Dat is de kern van mijn bedrijf: making people happy! Dat doe ik deels met mijn kleding en deels door de ervaring van het samenzijn.’  

Couture in de polder 

Sepehr is dankbaar dat hij zoveel succes boekt met het werk dat hij graag doet. Al heeft hij ook moeilijke tijden gekend. Dat zijn couturebedrijf in Hoorn is gevestigd, is commercieel gezien niet altijd even praktisch. ‘In Parijs zijn mensen meer gewend om geld uit te geven aan couture. Ook Amsterdam is in dat opzicht een betere thuisbasis als ontwerper. Maar de rust die ik hier ervaar, vind ik heel fijn. Net als de vriendelijkheid van de mensen, een beetje als familie.’ De ontwerper laat zich niet leiden door zijn ego. Hij is vredig met het moment en gaat op in wat hij doet. ‘Couture vraagt daar ook om. Het draait ook om focus en nauwkeurigheid. Van proefmodel naar proefmodel, net zo lang tot het perfect is. Ja, ik heb al mijn tijd en geld geïnvesteerd in mijn couturecollecties. Het zijn mijn kinderen.’ 

www.sepehrmaghsoudi.com   

Geschreven op

Naar het overzicht

Sterren service in de bergen

De Nederlander Michel Wichman runt al jaren het populaire Hotel Spitzhorn in het Zwitserse Saanen-Gstaad. De hotelier in hart en nieren... Lees meer »

Van Villa Kakelbont tot Harley-Davidson

Voormalig uitgever van Lourens J.C. Magazine Roy Dijs woont al jaren in Spanje. Tijdens een wandeling in de Haarlemmerhout blikt hij terug... Lees meer »

Luister naar je ziel

Auteur en filmmaker Baptist de Pape zou eigenlijk advocaat worden. Maar op het moment dat hij zijn handtekening zou zetten onder een lucratief... Lees meer »

Grote schoenen om te vullen 

‘Zonder liefde voor mensen en wat hen beweegt, kun je dit vak niet uitoefenen.’ Brigitte Rutten-Wilbrink (34) maakte na een bliksemcarrière... Lees meer »

Geloof in positiviteit

Met zijn couturecollecties wil Sepehr Maghsoudi mensen een spiegel voorhouden. Taboes in de maatschappij doorbreken. Maar bovenal wil hij... Lees meer »

Door de bril van Sherlock Holmes

Al zeventien jaar is Hans Aarsman de fotodetective van de Volkskrant. Voor zijn wekelijkse rubriek De Aarsman Collectie, pluist hij nieuwsfoto’s... Lees meer »

Toekomstgerichte visie

Het bruist op het terrein van interieurontwerper Piet-Jan van den Kommer in Stompetoren, bij Alkmaar. Gelijktijdig met zijn plannen om een... Lees meer »

‘Leolux heeft lef’

Kate en Joel Booy vormen samen ontwerpstudio Truly Truly. Het internationale koppel heeft roots in Nederland, Australië en Finland. Alweer... Lees meer »

Stitching Stories: ‘Iedereen draagt een eigen verhaal uit’

Tijdens haar modeopleiding fietste Carmen Luijt (25) graag kriskras door Rotterdam. Ze genoot van het straatbeeld waarin verschillende culturen... Lees meer »

Hoeder van cultureel erfgoed

Gieten en plakken. Dat is kortgezegd hoe Oscar Paanen en zijn team authentieke plafonds in ere herstellen of herornamenteren. Maar het is... Lees meer »