Gestroomlijnde oase van rust

Mercedes maakt vaart met de transitie naar elektrisch rijden. Een must in deze tijd, maar voor menig rijder van Das Haus zal het toch even wennen zijn. Het equivalent van de vertrouwde premiumklasse Mercedes E-klasse is vertaald in een extreem gestroomlijnde coupé-achtige carrosserie. Je mag hem plaatsen tussen de Tesla S, Audi E-tron GT en de Taycan.  

Redactie: Rob van Ginneken 

De E-klasse vormt het bijna spreekwoordelijke visitekaartje van het merk. Zelden uitbundig, maar altijd topklasse en daarmee het hart van de zakelijke en luxury Mercedes modellenlijn. De E-klasse is een pijler onder het merkimago en blijft de ‘omzetmotor’ van het merk. Hoger management, limousineservice, taxichauffeurs en zelfs first class scheurneuzen worden allemaal perfect op maat bediend met een fijnmazig netwerk van Mercedes- en driedubbelgespierde AMG-uitvoeringen.  

Geen simpel antwoord 
In dit luxe segment legt het Duitse premium merk troefkaarten al decennialang op tafel: ingetogen stijl en klasse, overvloedig veel ruimte, ontspannen rust en een vanzelfsprekend ingebouwd rijcomfort. Dat alles in telkens nieuwe generaties, almaar dynamischer, luxueuzer en meer geavanceerd.  

Maar tijden veranderen. Voor de user-chooser die de transitie naar elektrificatie wil maken is de hamvraag of de EQE die in decennia bewezen troefkaarten kan evenaren? Het antwoord is niet zo heel simpel te geven, om de simpele reden dat de EQE een compleet andere auto is. Hij slaat een nieuwe pagina van de autogeschiedenis open. Om te beginnen volgt hij met zijn extreme aerodynamische vorm de Mercedes-designkoers van de toekomst. Bovendien is hij twee slagen langer dan een E-klasse en mag je hem letterlijk een iets ingekorte versie van de grote EQS noemen. 

Ruimte genoeg 
In geen enkel opzicht een afgeleide van de E-klasse dus, maar stijlvol op zijn geheel eigen wijze. Belangrijk gegeven is daarbij dat de EQE met zijn bijna vijf meter lengte alle ruimtewensen invult. Je zult hoogstens voor de EQS kiezen als auto-met-chauffeur of uit representatieve overwegingen. Met name dat laatste. Tijdens de test wordt ons namelijk kristalhelder dat het een boeiende vraag is waaróm je die stap omhoog nog zou nemen.  

Zijn signalement dan. Het is om te beginnen een totaal andere auto dan zijn gesoigneerde ‘brandstofbroeder’, al was het maar door de stroomlijn en het platte accupakket onder de vloer. Toch is het Zuid-Duitse DNA evident aanwezig. En ach, mocht dat hoogte-thema of de coupélijn hinderen, dan komt er as we speak een hogere EQE-SUV aan. Kwestie van smaak. 

Ook zo ben je in deze topklasse elektrische sedan uitstekend bediend met ruimte en comfortabele, fraai afgewerkte zitmeubels. Ook achterin is het uitstekend toeven en heb je riant veel beenruimte. En een eigen klimaatregeling, bovendien. Een beetje inschikken is het wel in de bagageruimte. Die levert wat in aan de gemaximaliseerde zitruimte achterin en is van doorsnee formaat. Het goede nieuws: het heeft wel een slimme vormgeving die ‘golftas-vriendelijk’ is.  

Hoopvol kijken 
Hoopvol naar voren kijken heeft hier geen zin trouwens, want hij heeft onder de kap geen ‘frunk’ bergruimte. Sterker nog: de voorkant is hermetisch gesloten omdat daar zeer geavanceerde filter- en sensortechniek zit die de interieurlucht in drie stappen extreem filtert. Verder dan pollen en geurtjes, want het gaat zelfs tot bacterieel en virusniveau aan toe, naar het schijnt. Prettige gedachte in deze tijd… 

Dat verklaart waarom er links op de flank een intrigerend uitklappend luikje zit. Daar kun je het sproeiwater bijvullen. Het geheel moet nu eenmaal perfect gesloten blijven om zijn heilzame werk voor de luchtkwaliteit te verrichten. Over ventilatie gesproken: van de ‘vliegtuigmotorachtige’ roosters in het dashboard moet je houden. Of misschien is mijn fantasie iets te levendig? Maar goed, ik dwaal af...  

Next level infotainment 
Vanuit je comfort fauteuil kijk je uit over een hoogwaardig afgewerkt en zeer modern interieur met als klassiek accent de grote bergvakken, met name dat onder de zwevende console. Dat is vanaf het grote midden-beeldscherm tot ver tussen de stoelen doorgetrokken. Fraai en eigentijds design dat goed past bij het scherm, het grote digitale meterpaneel voor je én een subliem full-color HUD (voorruitprojectiesysteem) dat alle belangrijke informatie in je zichtlijn aanbiedt als ware het een doorschijnend beeldscherm. Als het gaat om infotainment en connectiviteit is Mercedes met zijn MBUX-systeem duidelijk next level. Het geheel werkt intuïtief, er zijn niet te veel klassieke knoppen en zelfs de stembediende functies luisteren in tegenstelling tot menig concurrent prima naar je opdrachten en vragen. Voor de muziekgenieter is het highend Burmester audiosysteem bovendien een dikke plus. Zeker in zo’n stille auto is dat een troefkaart! 

Geavanceerde hulpsystemen 
Dat gaat net zo op voor de grote variatie aan rij-assistentiesystemen die eendrachtig samenwerkend al aardig op autonoom rijden afkoersen. Het wachten is kennelijk alleen nog op de Europese wetgeving die de laatste stappen naar zogenoemde ‘Level 4’ techniek en verder toestaat. Mercedes is er klaar voor. 

Het past allemaal bij een soeverein rijkarakter zoals je dat van een Mercedes verwacht. Het voelt en werkt allemaal anders dan de ‘klassieke’ E-klasse, maar is op geheel eigen wijze net zo verfijnd. De EQE is voor een elektrische auto bovendien opvallend comfortabel geveerd en past zich met zijn hightech veersysteem snel en naadloos aan de weg en je rijstijl aan.  

De fysieke aanwezigheid van de zware aandrijftechniek – achterwielaandrijving – en het forse netto bruikbaar 90 kWh grote accupakket onder de vloer krikken het totaalgewicht flink op en schaven daarmee wat van de dynamiek en scherpte in het bochtenwerk af. Wat blijft is een des te grotere stabiliteit en een uitstekend voorspelbaar en bijna goedmoedig stuurgedrag.  

In deze nog aardig ingetogen versie met zijn 292 pk en maar liefst 565 Nm trekkracht levert hij meteen al meer dan verdienstelijke prestaties. Ik noem een acceleratie van nul naar honderd in 6,4 seconden en een top aan gene zijde van de 200. Forse stappen dus en wie zich geroepen voelt, kan dat opschroeven tot AMG-regionen met 476 pk en aandrijving op alle vier de wielen. We gaan daarmee trouwens bijna voorbij aan zijn grootste troefkaart: naast een grote souplesse is er die bijna tastbare oase van rust in het interieur. Welke versie je ook kiest… 

Lentefris 
Niet alleen de lucht komt lentefris aan, maar de hele buitenwereld is door de fenomenale isolatie en gering rij-geluiden virtueel weg gefilterd. Helaas geldt dat ook een beetje voor het zicht achter – door de smalle ramen – maar daarvoor heb je dan sensoren en camera’s aan boord. Soit, het zorgt alles tezamen voor een ongemeen ontspannen rijdende limousine. 

Bij de transitie naar elektrisch speelt de vraag naar de laadmogelijkheden en range een sleutelrol. Welnu: laden bleek bij de supersnellader naast mijn tankstation tot pakweg 170 kW te lukken. Verdienstelijk, maar niet het beste in de markt. Denk dan bijvoorbeeld aan Porsche en Kia’s EV-topversies, die een ander type ultrahoog voltage accutechniek meekrijgen. Jammer, zeker als je de EQE inschaalt als de elektrische ‘Gran Turismo’ die hij goed kan zijn.  

Comfort en prestaties zijn in balans, maar op een lange rit richting vakantie of ver zakenadres zal de laadpauze toch meer dan een koffietje belopen. Dat wordt in de praktijk enigszins verzacht door een aangenaam goede range. Dik 500 kilometer haal je al gauw en met een ingetogen rijstijl - zoals bij zo’n elektrolimousine past - ook wel 550 kilometer en meer. Parijs en Frankfurt red je zonder probleem, Berlijn met een korte laadstop ook wel. Niet verkeerd.

Geschreven op

Naar het overzicht

Rijk verleden en fraaie toekomst

Een rijk verleden en een fraaie toekomst komen samen in de prachtige autoshowroom van Kimman in Hillegom. Daar waar tientallen jaren antieke... Lees meer »

Waan je een echte F1-coureur

Op zoek naar het ideale bedrijfsuitje? Dan is Racesquare de plek voor jou en je collega’s. Waan je een echte Formule 1 coureur bij het grootste... Lees meer »

De ultieme asfalt-Jeep

De Jeep Wrangler heeft een speciaal plekje in het hart van iedere autoliefhebber. Het is een heerlijke wagen om offroad mee te rijden, maar... Lees meer »

001: Licence to thrill

Met een naam als ‘001’ ligt het voor de hand dat je tot de tanden bewapend bent met gespierde en hightech snufjes. Hét visitekaartje van... Lees meer »

Above and beyond

Wie een Jaguar, Land Rover of Range Rover ziet rijden, herkent direct de historie en legendarische auto’s van deze Britse merken. Ze worden... Lees meer »

Stijliconen met passie

De rondgang die Bart Jozen maakt door het pand aan de zuidelijke ringweg van Alkmaar zegt vrijwel alles. Hij toont de nog vrijwel nieuwe... Lees meer »

Brits tot in zijn haarvaten

Een Range Rover is – laten we er niet omheen draaien – zodanig fors dat je bij voorkeur je eigen oprit of liever nog oprijlaan moet hebben... Lees meer »

La Corsa piu bella del mondo

Van 13 t/m 17 juni wordt de Mille Miglia 2023 gereden. Deze beroemde Italiaanse race voor klassieke auto’s met als prachtige slogan ‘la... Lees meer »

Terug naar de toekomst

Het is een nijpende gewetensvraag voor veel ‘historiesnuivers’ met klassieke auto’s: de geliefde automobiel in originele staat houden met... Lees meer »

Gestroomlijnde oase van rust

Mercedes maakt vaart met de transitie naar elektrisch rijden. Een must in deze tijd, maar voor menig rijder van Das Haus zal het toch even... Lees meer »