Choices by DL: internationaal succes

Tien jaar geleden studeerde Debora Huisman-Leeser cum laude af aan het Amsterdam Fashion Institute met haar eigen juwelenmerk Choices by DL. Dat viert ze met een exclusieve, gelimiteerde jubileumlijn.Lourens zocht haar op bij Gassan Diamonds.

Bij aankomst oogt het gebouw van Gassan Diamonds in hartje Amsterdam indrukwekkend met zijn imposante, tachtig meter brede gevel. Op het voorplein staat de karakteristieke schoorsteen van de voormalige stoommachine nog altijd fier overeind. Binnen betreed je de magische wereld van diamanten en is het ambacht voelbaar. Zelfs voor Debora Huisman-Leeser blijft dit een inspirerend umfeld, hoe vertrouwd het geluid van de slijpers voor haar ook is.

INTERNATIONAAL SUCCES

Als jong meisje wandelde ze hier al rond, maar ze blijft zich verwonderen over dit vak dat zo rijk aan traditie is. ‘Sieraden hebben vaak een grote emotionele waarde en gaan een leven of zelfs meerdere generaties mee.’ Haar juwelenmerk Choices bij DL is met verkooppunten in het Amerikaanse Bloomingdale’s een internationaal succesen een belangrijk onderdeel binnen de Gassan holding. De 18-karaats gouden sieraden met veelal verwisselbare natuurlijke kleurstenen worden gedragen door bekende vrouwen als Linda de Mol, Leontien Borsato en Marilène van Oranje.  

Gassan Diamonds werd in 1945 opgericht door haar overgrootvader. Samuel - haar zoontje die in september werd geboren - is naar hem vernoemd. Dochter Djulia (5) vindt het werk van haar moeder volgens Huisman-Leeser prachtig. ‘Laatst heeft ze een zelfportret getekend’, vertelt ze. ‘Geen simpele koppoter, maar een uitgewerkt poppetje met aan beide handen een grote ring. Onlangs vond ik een foto van mezelf terug als jong meisje, met de parelcolliers van mijn moeder om mijn hals gewikkeld. Die lagen altijd op haar nachtkastje.’

In eerste instantie was het niet haar droom om in het familiebedrijf te gaan werken, dat vandaag geleid wordt door haar ouders. Ze wilde de modezaak van haar grootvader - Leeser Mode - voortzetten. Omdat het leeftijdsverschil tussen hen te groot bleek om dit te bewerkstelligen, koos ze voor een opleiding aan het Amsterdam Fashion Institute. In haar afstudeerjaar besloot ze om toch in het bedrijf van haar ouders te gaan werken, maar dan wél met haar eigen lijn. Cum laude studeerde ze af met Choices by DL.

SNOEPWINKEL

‘Tijdens de opleiding heb ik geleerd om out-of-the-box te denken en nieuwe concepten op te zetten.Maar je kunt nog zo creatief zijn, wat heb je eraan als niemand je product wilt dragen? De vertaling naar commercie is het allerbelangrijkste. Dat is de sleutel tot het succes van Choices by DL.’ Uniek is dat vrouwen door de verwisselbare stenen eindeloos kunnen combineren: ‘a jewellery wardrobe in a box’. ‘Vergelijk het met Nespresso: in plaats van machines en cups verkopen wij juwelen en kleurstenen. Dat concept werkt ook alleen in die hoedanigheid: zonder onze ‘stonebar’ zou het product minder sterk zijn. Juist die waaier aan kleurstenen maakt het zo aantrekkelijk, als een snoepwinkel.’ 

Tijdens het ontwerpen heeft ze vrijwel altijd een specifieke vrouw in gedachten.De Choices-vrouw heeft een overvolle agenda, reist veel en is een echte multitasker, al is ze ook graag omringd door familie en vrienden. Daarnaast speelt ze in op de hedendaagse modetrends en houdt ervan om haar juwelen af te stemmen op de kleding die ze draagt.’ Zelf draagt Huisman-Leeser alle stukken uit haar lijn graag, dit is een belangrijk criterium tijdens het ontwerpen. Haar allereerste ring, de Classic 1818, is nog altijd één van de best lopende artikelen. Ook de Hippie Chic-collectie die ze vijf jaar geleden heeft opgezet is zeer succesvol. ‘Deze lijn, die voornamelijk bestaat uit oorbellen, verkopen we wereldwijd. Het voordeel is dat je niet met maten te maken hebt, een man kan zijn vrouw dus eenvoudig verrassen met een paar mooie oorbellen.’

KNIPOOG

Onder haar fans zijn klanten van het eerste uur die hun juwelengarderobe door de jaren heen uitbreiden. ‘Daarom is het belangrijk om te blijven vernieuwen zodat jetop of mindblijft’, zegt de sieradenontwerpster, terwijl ze de moodboards voor de nieuwe collectie tevoorschijn haalt. Wat opvalt is dat de doorgaans strakke ontwerpen dit seizoen meer organisch van vorm zijn. Sterren, manen en wilde dieren keren veelvuldig terug. ‘Ik haal veel inspiratie uit reizen en mode. De collectie is een knipoog naar de dierentrend bij luxemerken, denk aan de tijgerkoppen van Kenzo en de bijen van Gucci. Mijn fantastische team – klein maar enorm toegewijd – inspireert mij ook tot nieuwe ideeën.’ De nieuwe collectie bevat tevens een aantal gelimiteerde stukken die zijn gezet met exclusieve stenen zoals toermalijn, aquamarijn, morganiet en beryl.

Om het tienjarig bestaan van het merk te vieren is er ook een speciale jubileumlijn uitgebracht. Deze juwelen zijn gelimiteerd tot slechts enkele stuks. Zo is er een zeer exclusieve uitvoering ontworpen van de twist-ring. In de reguliere collectie kun je de kleursteen van deze ring verwisselen. Bij dit jubileumexemplaar is dat niet het geval en is de ring gezet met een Gassan 121, een diamant die is geslepen met maar liefst 121 facetten. ‘Een mooie verwijzing naar ons andere eigen merk. Het gaat om een zeer zeldzame bruine diamant. Daarnaast introduceren we een Classic 1818-collectie met in plaats van verwisselbare kleursteen een gouden ‘dome’. Deze kunnen we graveren met eigen initialen of een tekening om het sieraad nóg persoonlijker te maken. Zelf heb ik hier de tekening van mijn dochter in laten graveren.’

HELE WERELD

De belangrijkste les die ze als ondernemer heeft geleerd is dat succes pas begint daar waar anderen stoppen. ‘Als het makkelijk was had iemand anders het wel gedaan. Mijn eerste ringen waren technisch nog niet goed genoeg. In samenwerking met onze goudsmeden zijn we deze gaan perfectioneren.’ Dat resulteerde uiteindelijk in een gepatenteerd systeem: een combinatie tussen een magneet en een bajonetsluiting.Door de jaren heen heeft ze gemerkt dat dingen tijd nodig hebben om te groeien. ‘Als ik een idee heb, wil ik het liefst dat het morgen af is. Nu weet ik: hoe rustiger je ergens mee omgaat, hoe beter het eindresultaat. Sinds ik moeder ben, ben ik geduldiger.’ Haar droom is om de collectie nog verder uit te bouwen. ‘In Nederland kennen de meeste mensen het merk inmiddels wel, maar er ligt nog een wereld aan onze voeten.’

www.choicesbydl.nl

 

Naar het overzicht