Onderscheidend vermogen

De Defender is iconisch. De compleet nieuw ontwikkelde karakter-SUV van Land Rover bouwt dus voort op een immens lange historie. Lang na de launch in 1948 – verrassend genoeg op onze AutoRAI - stapt hij met zijn ontwerp en vooruitstrevende techniek nu de moderne tijd binnen. Al nazaat van die Spartaanse terreinauto is dNew Defender een gesoigneerde, comfortabele en gelukkig toch ook weer bijzonder capabele alleskunner. 

Door: Rob van Ginneken 

De lancering van No Time to Die - de nieuwe Bond-film - werd meerdere keren uitgesteld. En daarmee ook de presentatie van de New Defender. Nu het toch zover is, krijgt de wereld de boodschap alsnog via het witte doek gepresenteerd: A Defender gives you wings. Letterlijk, want de auto is in veel extreme stunts gebruikt. Het landen gaat kennelijk iets minder soepel; er schijnen er bij het maken van de film zo’n tien gecrasht te zijn... 
Op de achtergrond speelt een mooi detail: omdat de filmpremière zo lang duurde en daarmee ook de lancering van de Defender werd uitgesteld, kon Land Rover op het hoogtepunt van de coronacrisis, nog voor de lancering al voorgeproduceerde auto’s inzetten om medische en andere diensten te vervoeren. Tot op de moeilijkst bereikbare plekken, want ook de terreinauto eigenschappen zijn fenomenaal. 

Bijzonder kind 
Om een goed beeld te vormen, reden we zowel de lange Defender 110 P400 First Edition als de wat kortere 90 P400. Kort is in dit verband een relatief begrip, want ook die laatste is een machtig indrukwekkende auto. Beiden ontpoppen zich als geweldige reisgenoten, met werkelijk fenomenaal goede extra talenten. Denk aan het ‘pakken’ van een onneembaar ogende onverharde route en – iets vaker van toepassing – het zware werk. De Defender is immers ook een uitzonderlijk capabele trekauto, die bijvoorbeeld probleemloos een boot of paardentrailer trekt. Denk in de orde van drie en een halve ton… ook voor je bedrijf een optie dus. 

Als er passagiers in beeld komen, is de langere 110-versie de echte aanrader, vanwege zijn extra ruimte en zijn vijfdeurs concept. Bij de korte 90-versie heb je wel wat meer dat eigenwijze gevoel van weleer en moet een achterpassagier klauteren om binnen te komen. Als alternatief is er de jumpseat midden voorin. Moet je willen… 
Welke het ook wordt, de New Defender is een echte hoofdendraaier en trekt ook op je oprit de aandacht. Groot, imposant en overduidelijk onderscheidend en krachtig. 

IMG_9868 LR_DEF_20MY_90_110_Static_100919_02 LR_DEF_IFRC_020819_01 LR_DEF_110_V8_22MY_250221_13 New Defender during rehearsals on set of NTTD _02 Copyright 2020 Danjaq LLC and MGM_All Rights Reser LR_DEF_20MY_110_Interior_100919_04

Liefhebbers 
In de kale oerversie van de Defender kon niet veel verkeerd gaan en gooide je zonder nadenken een bos hout of prikkeldraad achterin. Het werd daarmee een werkpaard voor bijvoorbeeld landbouwers. De moderne nazaat is een heel ander soort auto. Hij is onvergelijkbaar verfijnder, bijzonder comfortabel en heel ruim. De overheersende term hier is: imposant. Het zal alleen niet meevallen om hem met zijn twee meter breedte en vijf meter lengte – met dat achterop hangende jumbo reservewiel – door de stad te laveren en parkeren. Bagage laad je via de gigantische achterdeur – met wiel – die opzij openzwaait. Naar rechts trouwens, de trottoirzijde. Kan handiger, net als de hoge vloer van de laadruimte. Tja, het is nu eenmaal geen ‘tamme’ stads SUV…  
De Defender is veel auto, heel veel auto. De enorme neus reikt tot borsthoogte en het dak is meer dan manshoog. Een statement if ever there was one, zal ik maar zeggen… De instap is zeer ruim. Een beetje klauteren misschien, maar dan heb je wel die command position, zoals de Britten dat noemen. Hoog en met veel overzicht. Dicht bij de grote Defender is het overzicht wat minder, maar word je geholpen door camera’s en sensoren om veilig te laveren.  

Multi-stekker 
Het interieur is luxueus en zeer compleet, met net genoeg klassieke accenten, zoals de handgrepen – prettig voor het instappen en voor passagiers als je in terrein rijdt – en bijvoorbeeld de karakteristieke imbusboutjes op diverse interieurpanelen. Een ambachtelijke knipoog. De audiotechniek is hyper geavanceerd, van het high-end merk Meridian. Genieten als je rustig voort zoeft. 
Land Rover trekt een blik vol regeltechniek, comfort elektronica en connectiviteit open, zodat hij wat dat betreft helemaal state-of-the-art is. Aan de inzittenden is goed gedacht. Een wereld aan opbergvakken en handige grepen om je voor, zijdelings en boven vast te klampen in woest terrein. Maar er is ook een grote koelbox op de console en een indrukwekkend aantal aansluitingen voor alle mogelijke apparaten. Inclusief in de kofferbak een 230 volt contactdoos om – tja – pakweg tijdens de BBQ licht en apparatuur van energie te voorzien. 

Aangename verrassing 
Misschien wel de grootste verrassing is hoe prettig deze mastodont rijdt, ondanks zijn formaat en anderhalf tot twee keer modale gewicht. Onder de motorkap van de geteste P400 zoemt een machtige mild hybrid benzine zescilinder in lijn met – inderdaad – 400 pk. En 550 Nm trekkracht. Wow! Hij murmelt mooi trillingvrij en zeer stil voor zich uit, tot je vol op het gas trapt. Met zijn achtversnellingsautomaat en – uiteraard – vierwielaandrijving, knalt de grote Defender dan in net boven de zes tellen naar de honderd. Onder begeleiding van een ingetogen maar motorisch muzikale roffel uit het vooronder. Met het opvallend grote stuurwiel laat hij zich probleemloos een bochtige weg over dirigeren. En met zijn zelfdragende carrosserie en een compleet nieuw onderstel slaat de New Defender geheel nieuwe wegen in. Gorgelgeluiden uit de tank? Valt meer dan mee. Ondanks de dikke drieliter benzinemotor en de luchtweerstand van een kubus, noteren we – met dank aan de hybride techniek – een heel draaglijk verbruik van 1 op 10. En oh ja, wie haast heeft: hij komt niet alleen als een raket uit de startblokken, maar loopt ook dik 190 kilometer per uur. 
De Defender 110 – de grote versie – is er als 200D vanaf 84 mille. De drieliter hybride P400 vanaf 118 mille. 

Shaken, not stirred 

Ter ere van de 25ste James Bond film lanceert Land Rover een bespoke gelimiteerde editie. Een zeer speciale V8 uitvoering met 525 pk V8 krachtbron. Die is er zowel voor de grote als de korte Defender. Vanzelfsprekend geïnspireerd op de Defenders die schitteren in No time to Die, inclusief Defender 007 badges. De Defender V8 Bond Edition is er vanaf 218.428 euro. Maar dan heb je ook wat… 

Geschreven op

Naar het overzicht

Rijk verleden en fraaie toekomst

Een rijk verleden en een fraaie toekomst komen samen in de prachtige autoshowroom van Kimman in Hillegom. Daar waar tientallen jaren antieke... Lees meer »

Waan je een echte F1-coureur

Op zoek naar het ideale bedrijfsuitje? Dan is Racesquare de plek voor jou en je collega’s. Waan je een echte Formule 1 coureur bij het grootste... Lees meer »

De ultieme asfalt-Jeep

De Jeep Wrangler heeft een speciaal plekje in het hart van iedere autoliefhebber. Het is een heerlijke wagen om offroad mee te rijden, maar... Lees meer »

001: Licence to thrill

Met een naam als ‘001’ ligt het voor de hand dat je tot de tanden bewapend bent met gespierde en hightech snufjes. Hét visitekaartje van... Lees meer »

Above and beyond

Wie een Jaguar, Land Rover of Range Rover ziet rijden, herkent direct de historie en legendarische auto’s van deze Britse merken. Ze worden... Lees meer »

Stijliconen met passie

De rondgang die Bart Jozen maakt door het pand aan de zuidelijke ringweg van Alkmaar zegt vrijwel alles. Hij toont de nog vrijwel nieuwe... Lees meer »

Brits tot in zijn haarvaten

Een Range Rover is – laten we er niet omheen draaien – zodanig fors dat je bij voorkeur je eigen oprit of liever nog oprijlaan moet hebben... Lees meer »

La Corsa piu bella del mondo

Van 13 t/m 17 juni wordt de Mille Miglia 2023 gereden. Deze beroemde Italiaanse race voor klassieke auto’s met als prachtige slogan ‘la... Lees meer »

Terug naar de toekomst

Het is een nijpende gewetensvraag voor veel ‘historiesnuivers’ met klassieke auto’s: de geliefde automobiel in originele staat houden met... Lees meer »

Gestroomlijnde oase van rust

Mercedes maakt vaart met de transitie naar elektrisch rijden. Een must in deze tijd, maar voor menig rijder van Das Haus zal het toch even... Lees meer »