001: Licence to thrill

Met een naam als ‘001’ ligt het voor de hand dat je tot de tanden bewapend bent met gespierde en hightech snufjes. Hét visitekaartje van het nieuwe Chinese automerk Zeekr werkt zelfs met eigen satellietsysteem om te garanderen dat alle connected technologie letterlijk ‘in de lucht’ blijft. 

Redactie: Rob van Ginneken

Fotografie: Zeekr

Wandel om de 001 heen en de kenner bespeurt meteen dat Zeekr topman An onder andere Porsche in het vizier heeft. Kan kloppen, want hij is volgens welingelichte bronnen een groot liefhebber. De lat ligt dus hoog. Geen loze praatjes, zo blijkt uit hun vingeroefening met de Zeekr 001 FR supercar. Maandelijks moeten er 99 stuks van de band komen. Om er even aan te proeven: vier aandrijf elektromotoren, 1.265 pk schoon aan de haak en een acceleratie uit stilstand naar honderd in twee tellen. Iets voor de volgende James Bond-film, zou je bijna denken…

U voelt, het is vooral een visitekaartje voor de nog steeds behoorlijk rappe 001 Privilege all wheel drive. Noem hem een premium ‘Gran Turismo’. Lees: sportief en comfortabel tegelijk. Niet iedereen wil bij een stoplicht immers in FR-stijl met spinnende banden optrekken. Maar ook deze highend sportieveling met zijn dik 500 pk sterke elektromotoren raffelt de sprint naar honderd in 3,8 seconden af. De overeenkomsten met een Porsche Taycan GTS Sports Turismo zijn in looks, formaat en prestaties trouwens treffend.

Intrigerende DNA
Zeekr wordt gelanceerd als hoogwaardig alternatief binnen het immens grote Geely-autoconcern, dat onder andere Lotus, Polestar en Volvo onder diezelfde paraplu heeft. Dagelijkse leiding: dezelfde mister An. Die zijn dromen werkelijkheid maakt. Zijn nummer twee - Europese topman Spiros Fotinos - komt trouwens van Lexus en kent het klappen van de zweep in het hoogste segment. Om de grote ambities bij een verwende user chooser doelgroep waar te maken, is in het Zweedse Gothenburg een immens ontwikkelings- en designcentrum uit de grond gestampt. Terwijl de Europese thuisbasis in Amsterdam staat.

Shooting brake
Zelf omschrijven ze de 001 als shooting brake. Gelukkig heeft de 001 niet de twee deuren die voor Britten bij die typenaam horen. Het is eerder een trendy manier om aan te geven dat hij een boel bagage kan opslokken, terwijl ook de passagiersruimte voor vier heel verdienstelijk voor elkaar is. Voor vijf is het krap en in dat geval kun je de middenarmsteun ook niet gebruiken. Daar zitten bedieningselementen voor de achterstoelen in. De topversie heeft klimaatregeling in drie zones namelijk. 

Je zou denken: die ruimte moet beter kunnen met een kloeke lengte van bijna vijf meter en gigantisch ver uit elkaar geschoven wielen – drie meter wielbasis. Aan de andere kant is zijn aerodynamische efficiency en dynamiek ook wat waard. Onder de motorkap vind je overigens een kleine bergruimte voor bijvoorbeeld de laadkabel.

Door zijn design oogt hij veel sierlijker dan je bij zo’n ‘limousineformaat’ zou denken. Als gezegd: de Zeekr combineert indrukwekkende prestaties met dynamische rijeigenschappen en zeer aangenaam reiscomfort. Hij stuurt mooi strak, maar is met zijn geavanceerde wielophanging met adaptieve schokdampers en luchtvering toch ook plezierig zacht ‘geveerd’. Knap gedaan, als je nagaat dat hij 2,3 ton op de schaal brengt. Met dank aan hun ervaring met zustermerken als Volvo. Minpunt: met de tweede motor in het vooronder is de wieluitslag beperkt, dus is de draaicirkel aan de tamelijk forse kant.

Afwerking heeft stijl
Het interieurdesign sluit naadloos aan bij de gesoigneerde lijnen en verlichtingselementen van het koetswerk. Zeekr maakt het interieur lichter met een glasdak over de volle lengte en monteert semi sportstoelen die met hun vormen en extra zijdelingse steun – ook weer – sterk doen denken aan Duitse premium modellen. De ontwerpers creëren een soort cockpit om de rijder heen. Met een smal digitaal meterpaneeltje, een enorm centraal beeldscherm (denk aan Tesla) en voorruitprojectie van de belangrijke informatie, zodat je de ogen op de weg kunt houden. Dat komt goed uit, want de letters op dat minischermpje zijn nogal klein. Voorzichtig gezegd. Knoppen zijn er nauwelijks, want er is een hoofdrol voor software en connectiviteit. Vrijwel alles loopt via het aanraakscherm, gesproken commando’s of gebaren. Daar moet je van houden. De gebruikte materialen, metalen accentpanelen en kleuren passen bij de hoge eisen van een veeleisende doelgroep. 

Zeekr stelt een enorm compleet pakket ‘ADAS’ rijhulp- en veiligheidssystemen samen en legt de lat op het gebied van informatie en vertier – infotainment – precies zo hoog als je bij zo’n technologieconcern verwacht. Er zijn zeven camera’s present en onder andere een lange range radarsysteem. Daarmee is hij voorbereid voor zelfrijdende functies wanneer die in Europa worden toegestaan. Opvallend detail is de meer dan verdienstelijke Yamaha-geluidsinstallatie met een roedel speakers rondom. Een primeur in de autowereld. Wel zo prettig in een auto die zeker op mooi gladde wegen opvalt door de rust in zijn interieur.

Power house
Er zijn maar weinig prestige EV’s die hem in pure prestaties kunnen kloppen. Toch scoort de 001 met name waar het gaat om range en rust. Met 544 pk en een enorm krachtige 686 Nm trekkracht kun je over de krachtsontplooiing kort zijn: die is soeverein en ‘dubbelgespierd’ natuurlijk. Zijn top is 200 kilometer per uur en - mocht het spelen - hij mag een trailer van twee ton trekken.

De volgende vraag ligt zodoende voor de hand: zal de 001 - mocht hij ooit in eerdergenoemde James Bond-film acteren - wat al te rap stilvallen bij een lange achtervolging? Op volle snelheid kon dat inderdaad wel eens een probleempje zijn, maar dat geldt voor alle EV’s. Hou je het bij een wat minder spectaculaire rijstijl, dan helpt zijn record lage luchtweerstand mee (Cw 0,23 voor de kenners). Het grote 100 kWh accupakket onder de vloer zal het doorgaans een kilometer of 500 volhouden. Of dik 400 in een wilde bui. Met een bovengemiddelde score aan de snellader - 200 kW belooft Zeekr - kun je na een half uur weer een kilometer of 400 voort. Voor de rijder komen er trouwens dedicated laadoplossingen voor Europa en een bijgeleverde pas. De wallbox thuis of op de zaak mag 22 kW halen. Ook al handig snel.

Onder de streep
Onder de streep blijft hangen dat de 001 snaaks naar de kuiten van merken als Tesla, BMW en – jazeker – ook wel Porsche hapt. Aan de auto en zijn prestaties zal het niet liggen, de prijzen voor de Privilege-topversie liggen met minder dan 70 mille veelal lager tot aanzienlijk lager en Zeekr biedt een lange garantieperiode van vijf tot tien jaar. 

Punt van aandacht is de organisatie. Het Geely moederconcern mag met vorig jaar anderhalf miljoen auto’s immens groot en machtig zijn, maar Zeekr is onder die paraplu nog in opbouw. Leasen lijkt de aanrader: 905 euro bij twintigduizend kilometer per jaar.

Geschreven op

Naar het overzicht

Rijk verleden en fraaie toekomst

Een rijk verleden en een fraaie toekomst komen samen in de prachtige autoshowroom van Kimman in Hillegom. Daar waar tientallen jaren antieke... Lees meer »

Waan je een echte F1-coureur

Op zoek naar het ideale bedrijfsuitje? Dan is Racesquare de plek voor jou en je collega’s. Waan je een echte Formule 1 coureur bij het grootste... Lees meer »

De ultieme asfalt-Jeep

De Jeep Wrangler heeft een speciaal plekje in het hart van iedere autoliefhebber. Het is een heerlijke wagen om offroad mee te rijden, maar... Lees meer »

001: Licence to thrill

Met een naam als ‘001’ ligt het voor de hand dat je tot de tanden bewapend bent met gespierde en hightech snufjes. Hét visitekaartje van... Lees meer »

Above and beyond

Wie een Jaguar, Land Rover of Range Rover ziet rijden, herkent direct de historie en legendarische auto’s van deze Britse merken. Ze worden... Lees meer »

Stijliconen met passie

De rondgang die Bart Jozen maakt door het pand aan de zuidelijke ringweg van Alkmaar zegt vrijwel alles. Hij toont de nog vrijwel nieuwe... Lees meer »

Brits tot in zijn haarvaten

Een Range Rover is – laten we er niet omheen draaien – zodanig fors dat je bij voorkeur je eigen oprit of liever nog oprijlaan moet hebben... Lees meer »

La Corsa piu bella del mondo

Van 13 t/m 17 juni wordt de Mille Miglia 2023 gereden. Deze beroemde Italiaanse race voor klassieke auto’s met als prachtige slogan ‘la... Lees meer »

Terug naar de toekomst

Het is een nijpende gewetensvraag voor veel ‘historiesnuivers’ met klassieke auto’s: de geliefde automobiel in originele staat houden met... Lees meer »

Gestroomlijnde oase van rust

Mercedes maakt vaart met de transitie naar elektrisch rijden. Een must in deze tijd, maar voor menig rijder van Das Haus zal het toch even... Lees meer »