Sterren service in de bergen

De Nederlander Michel Wichman runt al jaren het populaire Hotel Spitzhorn in het Zwitserse Saanen-Gstaad. De hotelier in hart en nieren heeft niet zoveel met sterren of puntenkwalificaties. ‘Belangrijker is om de verwachtingen van onze gasten te overtreffen. Elke dag weer.’

Lourens spreekt Michel Wichman (1971, Eindhoven) op het zonneterras van zijn hotel, met een prachtig uitzicht over het Zwitserse berglandschap. Zijn portfolio is zonder meer indrukwekkend. Na het afronden van zijn opleiding Hotelmanagement, volgde hij in Zwitserland een postdoctorale studie om bedrijfseconoom te worden aan de Hogere Technische School voor Economie. Hij werkte in verschillende categorieën van de gastronomie en het hotelwezen. En als jongste General Manager van de 5-sterrencategorie in Zwitserland, heeft hij het toenmalige Grand Hotel Bellevue in Gstaad geleid. 

Toch doen sterren of puntenkwalificaties in de horeca hem niet zoveel. ‘Ik zeg altijd: wij zijn een drie sterren hotel, met een vier sterren infrastructuur in een vijf sterren omgeving. Dit sterrenbeeld is net zo veelzijdig als onze gasten. Van beroemde persoonlijkheden en miljonairs, tot zakenmensen en families én boer Armin uit het dorp die hier graag zijn sigaartje op het terras rookt. Onze drie sterren zijn bewust een understatement, omdat we de verwachtingen van onze gasten willen overtreffen.’

Hotel Spitzhorn heeft veel vaste gasten, zo’n 85% boekt vaker. Wat is jullie geheim?

‘Toegevoegde waarde, dat is voor onze gasten het toverwoord. Dus de daadwerkelijke service die onze gasten wordt geboden. Heel concreet in de vorm van heerlijke bedden, een goed restaurant en een prachtige wellnessruimte met zwembad. Maar meer nog gaat het om de zogenaamde software: zachte zaken die te maken hebben met sfeer, welzijn, kleuren, emoties en fantasieën. Onze gasten willen zien en gezien worden.’

Jullie uitgangspunt is ‘niet altijd meer van alles, maar het beste van het belangrijkste’. Wat is het belangrijkste voor jullie gasten?

‘Wij richten ons puur op het welzijn van onze gasten. Luxe is niet zozeer een whirlpool in je badkamer of foie gras op het menu. Vandaag de dag is tijd een luxe. Wij zijn er voor onze gasten. We zijn opmerkzaam en authentiek gastheer of -vrouw. Natuurlijk heeft ons personeel de juiste opleiding en veel beroepservaring. Maar dat alleen is niet genoeg. Ze hebben daadwerkelijk een passie voor service. De gast ervaart dit dagelijks: stralende gezichten, slimme service en topkwaliteit zover het oog reikt. Ik hou daarvan.’

Sinds de opening heeft de Spitzhorn regelmatig prijzen gewonnen als beste driesterrenhotel, beste familiehotel, beste winterhotel en dergelijke. Hoe kunnen jullie je voorsprong in het snel veranderende hotelwezen behouden? En wat laat zich niet kopiëren?

‘Het antwoord op deze vraag is waarschijnlijk net zo complex als de persoonlijke definitie van succes zelf. Je moet er hard voor werken. Ook voor ons moeten de voordelen direct door de gast worden ervaren. Wat heeft een compleet gastenprofiel of strategie voor nut, als de gast dit niet ziet of, erger nog, niet voelt? Als ik de accordeon pak voor gasten die jarig zijn, of als gasten aan de bar gratis snoepjes voor hun kinderen vinden, dan zijn dat twee tastbare voordelen, die elders niet voorhanden zijn. Naar mijn mening kun je geen enkel hotel met een ander vergelijken, want elk hotel heeft zijn eigen charme, zijn eigen identiteit. Uiteindelijk gaat het om de ziel van het hotel.’  

 

WWW.SPITZHORN.CH

Geschreven op

Naar het overzicht

Ode aan moederliefde

Marlijn Weerdenburg is actrice, presentatrice, songwriter en zangeres. Ze was Diana in de musical Diana & Zonen, in de Nederlandse televisieserie... Lees meer »

En er was licht

Het brein van kunstenaar Daan Roosegaarde staat nooit stil. Hij is innovatief, vernieuwend en bedenkt steeds weer dingen die verrassen en... Lees meer »

De ultieme asfalt-Jeep

De Jeep Wrangler heeft een speciaal plekje in het hart van iedere autoliefhebber. Het is een heerlijke wagen om offroad mee te rijden, maar... Lees meer »

Elke haar telt

Voor mensen met haarproblemen is het zetten van de eerste stap naar de winkel van Frans Koopal Haarwerken in Groningen vaak erg moeilijk.... Lees meer »

Erwin Olaf overleden

Erwin Olaf, Keyhole #6 • 2012 © Erwin Olaf. Courtesy Flatland Gallery. Een perfecte wereld met een barst erin. Dat toont de bekende fotograaf... Lees meer »

Kunstdetective Arthur Brand vindt overal ter wereld gestolen kunst terug

Kunstdetective Arthur Brand vindt overal ter wereld gestolen kunst terug. Hij beweegt zich tussen maffiabazen en politiekorpsen en zit aan... Lees meer »

Eindelijk weer haar

Het is een grote zorg van Layla Koopal. Ze ziet het afgelopen jaar steeds meer vrouwen die lijden aan frontale fibroserende alopecia (afgekort... Lees meer »

Schitterende creaties

De juwelier helpt mensen bij alle bijzondere momenten in hun leven, van geboorte, tot verloving, huwelijk, verjaardagen en overlijden. Hij... Lees meer »

Goodnight in bed

Ze vormen een filmisch, stoer drietal. John van der Klaauw, de grote ‘pater familias’ achter het familiebedrijf Goodnight Slaapkamers in... Lees meer »

Uit liefde ontstaan

Niets zorgt voor zo’n sterk fundament als houden van. Dat bewijst Avila Reizen, ontstaan omdat twee jonge mensen verliefd werden en niet... Lees meer »

De nieuwe dimensie van skiën

Het Großarltal met zijn skilift naar Dorfgastein biedt ski- en natuurgenot voor het hele gezin. Voor het winterseizoen 2023/24 is aanzienlijk... Lees meer »

De ultieme bestemming voor luxepaardjes?

Een beetje luxepaardje is te vinden in het Zweedse Dalarna. Deze regio staat bekend om zijn Dala-paardjes, maar heeft ook luxepaardjes heel... Lees meer »

Een luxe wintersport

Hét luxueuze gebied in Frankrijk is Méribel. Het skioord ligt in het hart van Les Trois Vallées, in de regio Savoie Mont Blanc. Hier zijn... Lees meer »

Wonderlijke Alice in Wonderland wereld

Wanneer je voor de ingang op het Noordeinde staat zal je het misschien niet verwachten, maar achter de deuren van De Salon van Fagel in... Lees meer »

Wintersport volgens Scandinavisch design

Scandinavisch design is enorm populair en iedereen heeft thuis wel iets van Noordse origine in huis staan. Maar helemaal nu in de post covid... Lees meer »

Sterren service in de bergen

De Nederlander Michel Wichman runt al jaren het populaire Hotel Spitzhorn in het Zwitserse Saanen-Gstaad. De hotelier in hart en nieren... Lees meer »

Winter in het hart van Scandinavië

Wintersport zoals wintersport bedoeld is: sportief en ontspannen, voor jong en oud, en zonder lange wachtrijen bij de liften. Zeer betaalbaar... Lees meer »

De kunst van wintersport in de sneeuw van Ischgl

Kunst en wintersport gaan vanaf nu weer hand in hand op de pistes van Ischgl. Tijdens de sneeuwsculptuurwedstrijd "Shapes in White", die... Lees meer »

Top-10 favoriete reisbestemmingen compleet op de schop

De pandemie heeft de weg vrijgemaakt voor een andere manier van reizen, mét nieuwe favoriete bestemmingen. Europese steden die per auto... Lees meer »

Nederlanders willen massaal naar Oostenrijk in de herfstvakantie

Nu de herfst officieel begonnen is, is Nederland druk bezig met het plannen van een vakantie in het najaar. Uit recent onderzoek blijkt... Lees meer »