Sterren service in de bergen
De Nederlander Michel Wichman runt al jaren het populaire Hotel Spitzhorn in het Zwitserse Saanen-Gstaad. De hotelier in hart en nieren heeft niet zoveel met sterren of puntenkwalificaties. ‘Belangrijker is om de verwachtingen van onze gasten te overtreffen. Elke dag weer.’
Lourens spreekt Michel Wichman (1971, Eindhoven) op het zonneterras van zijn hotel, met een prachtig uitzicht over het Zwitserse berglandschap. Zijn portfolio is zonder meer indrukwekkend. Na het afronden van zijn opleiding Hotelmanagement, volgde hij in Zwitserland een postdoctorale studie om bedrijfseconoom te worden aan de Hogere Technische School voor Economie. Hij werkte in verschillende categorieën van de gastronomie en het hotelwezen. En als jongste General Manager van de 5-sterrencategorie in Zwitserland, heeft hij het toenmalige Grand Hotel Bellevue in Gstaad geleid.
Toch doen sterren of puntenkwalificaties in de horeca hem niet zoveel. ‘Ik zeg altijd: wij zijn een drie sterren hotel, met een vier sterren infrastructuur in een vijf sterren omgeving. Dit sterrenbeeld is net zo veelzijdig als onze gasten. Van beroemde persoonlijkheden en miljonairs, tot zakenmensen en families én boer Armin uit het dorp die hier graag zijn sigaartje op het terras rookt. Onze drie sterren zijn bewust een understatement, omdat we de verwachtingen van onze gasten willen overtreffen.’
Hotel Spitzhorn heeft veel vaste gasten, zo’n 85% boekt vaker. Wat is jullie geheim?
‘Toegevoegde waarde, dat is voor onze gasten het toverwoord. Dus de daadwerkelijke service die onze gasten wordt geboden. Heel concreet in de vorm van heerlijke bedden, een goed restaurant en een prachtige wellnessruimte met zwembad. Maar meer nog gaat het om de zogenaamde software: zachte zaken die te maken hebben met sfeer, welzijn, kleuren, emoties en fantasieën. Onze gasten willen zien en gezien worden.’
Jullie uitgangspunt is ‘niet altijd meer van alles, maar het beste van het belangrijkste’. Wat is het belangrijkste voor jullie gasten?
‘Wij richten ons puur op het welzijn van onze gasten. Luxe is niet zozeer een whirlpool in je badkamer of foie gras op het menu. Vandaag de dag is tijd een luxe. Wij zijn er voor onze gasten. We zijn opmerkzaam en authentiek gastheer of -vrouw. Natuurlijk heeft ons personeel de juiste opleiding en veel beroepservaring. Maar dat alleen is niet genoeg. Ze hebben daadwerkelijk een passie voor service. De gast ervaart dit dagelijks: stralende gezichten, slimme service en topkwaliteit zover het oog reikt. Ik hou daarvan.’
![]() | ![]() |
Sinds de opening heeft de Spitzhorn regelmatig prijzen gewonnen als beste driesterrenhotel, beste familiehotel, beste winterhotel en dergelijke. Hoe kunnen jullie je voorsprong in het snel veranderende hotelwezen behouden? En wat laat zich niet kopiëren?
‘Het antwoord op deze vraag is waarschijnlijk net zo complex als de persoonlijke definitie van succes zelf. Je moet er hard voor werken. Ook voor ons moeten de voordelen direct door de gast worden ervaren. Wat heeft een compleet gastenprofiel of strategie voor nut, als de gast dit niet ziet of, erger nog, niet voelt? Als ik de accordeon pak voor gasten die jarig zijn, of als gasten aan de bar gratis snoepjes voor hun kinderen vinden, dan zijn dat twee tastbare voordelen, die elders niet voorhanden zijn. Naar mijn mening kun je geen enkel hotel met een ander vergelijken, want elk hotel heeft zijn eigen charme, zijn eigen identiteit. Uiteindelijk gaat het om de ziel van het hotel.’
Geplaatst op
Naar het overzicht
The Backstreet Boys & IK
Deze foto is gemaakt in 1996. Ik was 23 en werkte bij de Tina. Dit was de eerste keer dat ik The Backstreet Boys interviewde. In totaal... Lees meer »
Natuur monumenten | Hout & Mos
Hij is kunstenaar, ambachtelijk meubelmaker en houtwerker met liefde voor mos. Zowel in materieel opzicht als in filosofische zin kan het... Lees meer »
Jong van geest | Viggo Waas & Peter Heerschop
Hoe kijk je terug op jouw jeugd? Wat zou je anders doen met de kennis van nu? En waar is die kinderlijke onbezorgdheid gebleven? Cabaretiers... Lees meer »
Het plezier van schaduw | Senft Zonwering
Een stralend schijnende zon is heerlijk, maar soms is schaduw fijner. Zeker in en om huis is het van belang om de temperatuur op een duurzame... Lees meer »
De beste versie van jezelf | Westen Mode
Of je nou 16 jaar bent of 100, man of vrouw: bij Westen Mode in het Groningse Musselkanaal vind je altijd een outfit waarmee je voor de... Lees meer »
Oog voor kwaliteit | HA Juweliers
Liefhebbers van mooie sieraden en horloges in Noord-Nederland komen al bijna 15 jaar graag naar het Groningse Haren. Daar zit de juwelierswinkel... Lees meer »
...dat je niet alles hoeft te weten | Daphne Deckers
Voor veel mensen heeft ouder worden een negatieve bijklank, zo niet voor schrijfster Daphne Deckers. Zij doorbreekt in haar nieuwe boek... Lees meer »
Houd het simpel | WilroffReitsma
Voor WilroffReitsma, waar de werelden van IT en Telecom écht samen worden gebracht, is de kern heel simpel: hoe zou je het zelf willen?... Lees meer »
Als kaal zijn je keuze niet is | Layla Koopal
Schoonheid zit van binnen, maar soms moet je de buitenkant een handje helpen. Al drie generaties heeft Frans Koopal Haarwerken de kennis... Lees meer »
Even lekker blijtanken | Lot van Os
Foto Blijtank Station | Bezorgt iedereen een portie positiviteit, met complimenten, aanmoedigingen en levensadviezen. Wat ooit begon in... Lees meer »
Typisch Fred | Fred de la Bretonière
Het is een bijzonder jaar voor schoenenontwerper Fred de la Bretonière. In december wordt hij tachtig jaar, hij brengt dit najaar een boek... Lees meer »
Met hart voor haar | Layla Koopal
Voor mensen met haarproblemen is het zetten van de eerste stap naar Frans Koopal Haarwerken in Groningen vaak erg moeilijk. Maar daar staat... Lees meer »
Winterplezier voor het hele gezin in Méribel
In het hart van Les Trois Vallées in de Franse Alpen ligt Méribel, een skiresort dat perfect is afgestemd op gezinnen. Met het prestigieuze... Lees meer »
Paris je t'aime
Parijs sprankelt deze lente en zomer! De parken staan in bloei, de terrassen zijn weer gezellig vol en de Seine glinstert in de zon. Ook... Lees meer »
Energie opdoen onder de Occitaanse zon
Comfortabele villa’s met een ruim terras (sommige met privétuin), met zorg ingerichte appartementen, een twintigtal gratis activiteiten,... Lees meer »
Een rosé die goud waard is | AIX Rosé
Met 300 dagen zon per jaar schittert de Middellandse Zee op de achtergrond, terwijl goed onderhouden rijen wijnstokken het golvende landschap... Lees meer »
De nieuwe dimensie van skiën
Het Großarltal met zijn skilift naar Dorfgastein biedt ski- en natuurgenot voor het hele gezin. Voor het winterseizoen 2023/24 is aanzienlijk... Lees meer »
Een luxe wintersport
Hét luxueuze gebied in Frankrijk is Méribel. Het skioord ligt in het hart van Les Trois Vallées, in de regio Savoie Mont Blanc. Hier zijn... Lees meer »
Wonderlijke Alice in Wonderland wereld
Wanneer je voor de ingang op het Noordeinde staat zal je het misschien niet verwachten, maar achter de deuren van De Salon van Fagel in... Lees meer »
Wintersport volgens Scandinavisch design
Scandinavisch design is enorm populair en iedereen heeft thuis wel iets van Noordse origine in huis staan. Maar helemaal nu in de post covid... Lees meer »
Sterren service in de bergen
De Nederlander Michel Wichman runt al jaren het populaire Hotel Spitzhorn in het Zwitserse Saanen-Gstaad. De hotelier in hart en nieren... Lees meer »
Winter in het hart van Scandinavië
Wintersport zoals wintersport bedoeld is: sportief en ontspannen, voor jong en oud, en zonder lange wachtrijen bij de liften. Zeer betaalbaar... Lees meer »
De kunst van wintersport in de sneeuw van Ischgl
Kunst en wintersport gaan vanaf nu weer hand in hand op de pistes van Ischgl. Tijdens de sneeuwsculptuurwedstrijd "Shapes in White", die... Lees meer »
Top-10 favoriete reisbestemmingen compleet op de schop
De pandemie heeft de weg vrijgemaakt voor een andere manier van reizen, mét nieuwe favoriete bestemmingen. Europese steden die per auto... Lees meer »