Mrs. Rolls-Royce

Er zijn vele manieren om een vrouw in de autowereld te typeren. Geen van alle dekken ze de lading als het om Marissa van Laarhoven gaat. ‘Dankzij mijn vader heb ik beslist een klap van de molenwiek gehad.’ Het jaar 2015 is nog maar net begonnen en de eerste Rolls-Royce’s zijn alweer verkocht. In de showroom in Eindhoven prijkt het bord ‘verkocht’ op de voorruit van een Wraith, de nieuwste en meest dynamische limousine van dit klassieke Engelse merk dat helemaal met de tijd mee gaat. ‘De Wraith gaat in 4.6 seconden naar 100 kilometer per uur’, vertelt Marissa van Laarhoven.

Zij is directeur van Cito Motors en verantwoordelijk voor de verkoop van Rolls-Royce en Aston Martin in Nederland. Tevens is zij dealer van Land Rover en Jaguar in de regio Eindhoven. Ze houdt van mooie merken en weet hoe ze de emotie moet verkopen die bij deze luxe namen hoort.

Snelheid
Dat ze van snelheid houdt, blijkt ook uit haar hobby. Elke zondag gaat ze samen met onder andere haar vader het bos in om op haar KTM offroad motor te rijden. ‘Heerlijk om zo’n apparaat te besturen.’ Een liefhebberij waar haar ouders eerst niet achter stonden. Ze nam stiekem motorrijlessen en stelde hen voor een fait accompli.

Hetzelfde doorzettingsvermogen hanteerde ze bij het voeren van de directie van het autobedrijf dat al vanaf 1929 in de familie is. Als een van drie dochters was ze niet direct de aangewezen persoon om het van haar vader – Hein van Laarhoven - over te nemen. Op zijn advies volgde ze eerst verschillende opleidingen. Haar wens bleef echter overeind en sinds enkele jaren mag ze zich officieel directeur noemen.

Dat Cito Motors in 2012 werd uitverkoren tot importeur van Rolls-Royce was een kers op de taart. ‘We waren al dealer van de Engelse merken Aston Martin, Jaguar en Land Rover en houden van merken waarbij elk detail klopt. De historie, de look and feel, het rijgedrag; Rolls-Royce is echt voor de liefhebbers.’

Dat de meeste klanten van haar geen Rolls-Royce kopen om een statement te maken, maar vooral tot aanschaf overgaan omdat ze de auto, het merk, het gebruik van materialen en de kwaliteit waarderen, is volgens Marissa heel duidelijk. ‘We krijgen hier dan ook zelden mensen die echt niet weten wat ze willen. Ze kiezen heel bewust voor het Engelse merk.’

Dat het importschap voor Rolls-Royce het eerste jaar samenviel met een grote verkoop zal beslist geen toeval zijn. Vorig jaar werden er maar liefst 15 Rolls-Royce’s op een Nederlands kenteken geregistreerd. Dat is volgens Marissa gedeeltelijk te danken aan de introductie van de Wraith. ‘Toch ligt dit aantal een stuk boven de aantallen die ooit in Nederland zijn verkocht. Wereldwijd zijn er trouwens overal verkooprecords gebroken.’

Opvallende
Met haar lange donkere haren en zelfverzekerde houding is Marissa beslist een opvallende verschijning in de autowereld. Zelf heeft ze er eigenlijk wel genoeg van dat steeds de nadruk wordt gelegd op haar vrouw zijn. ‘Ik wist al heel jong dat ik de zaak in wilde en ben beslist niet traditioneel opgevoed. ‘

Ze was meer georiënteerd op jongensspeelgoed dan op poppen. Dat kwam natuurlijk lichtelijk door de grote voorliefde van mijn vader voor auto’s en het was altijd een feest om een ritje te maken in een nieuw model. Ja, ik heb dankzij mijn vader beslist een klap van de molen gehad.’

Na haar opleiding aan de IVA, de Nijenrode Business School en de BMW Business School mocht ze eindelijk werkend aan de slag. ‘Ik heb de eerste jaren in diverse bedrijven en op verschillende afdelingen gewerkt, terwijl ik gelijktijdig veel leerde van de zaken die mijn vader bezighielden. Na een soort natuurlijke periode waarin hij me meer zaken toevertrouwde, had ik op een gegeven moment de volledige verantwoordelijkheid.’

Loslaten
Volgens Marissa verlopen de taakverdeling en samenwerking heel prettig. ‘Ik hoef nooit na te denken of ik iets kan zeggen of vragen. Hij kan de dingen die hij aan mij heeft overgedragen heel goed loslaten en loopt me zeker niet in de weg. Hij heeft zelf nog meer dan genoeg werkzaamheden en bezigheden buiten onze Engelse merken om en geeft me simpelweg de vrijheid en het vertrouwen het op mijn manier te doen.’

Veel energie steekt Cito Motors en dus Marissa in het opbouwen van een authentieke relatie met de klant. Het is één van hun kernwaarden. Tegelijkertijd werkt ze er met haar team hard aan voor niet-klanten, waaronder liefhebbers van het merk, de drempel laag te houden. ‘Er zijn genoeg klanten die op zaterdagmiddag een borrel of een kop koffie komen drinken. Sommigen komen daarvoor zelfs vanuit Amsterdam. ‘

En bij de aankoop van een auto zorgt Cito Motors meestal voor een persoonlijk cadeau. ‘Dat kan het favoriete merk whisky zijn of een boek dat iemand mooi vindt.’ Ook het halen en brengen naar de luchthaven is een optie die Cito Motors aanbiedt. ‘Tijdens de afwezigheid van de klant, servicen en poetsen wij de auto weer als nieuw en zorgen dat deze op het vliegveld klaar staat als de klant weer landt.’

‘Het is voor ons geen enkel probleem een stapje meer te zetten, want ons klantenbestand is niet groot, maar onze klanten zijn - heel terecht - redelijk veeleisend. Het is slechts een hele selecte groep die in een Rolls-Royce of een Aston Martin rijdt. Daar mogen ze ook een bijpassende service bij verwachten.’

Meer vrouwen
Doordat het wereldwijde netwerk van Rolls-Royce en Aston Martin redelijk klein is, kent Marissa veel van de vooral Europese dealers. ‘Zo is mij tijdens een van de meetings ooit verteld dat procentueel gezien juist bij deze merken aanzienlijk meer vrouwen werken. Of dat te maken heeft met het luxe segment weet ik niet, maar het is wel opvallend.’ Zo komen we toch weer bij het onderwerp terecht dat ze het liefst mijdt. ‘Tja, ik voel me hier als vrouw prima op mijn plek.’

Kijkend naar de twee verkochte Aston Martins die in het midden van de showroom naast elkaar staan opgesteld, praten we nog even na over die vrouwelijke touch. ‘Dat is de emotie die ik bedoel! Twee exact dezelfde auto’s met een opeenvolgend nummerbord. Dat vind ik nu heel leuk. Daar waar veel andere mensen hier geen enkele waarde aan hechten, kan ik er enorm van genieten als we, op verzoek van de eigenaren, twee oplopende kentekennummers hebben geregeld voor twee identiek gebouwde auto’s.

www.citomotors.nl

Geschreven op

Naar het overzicht

Vorstelijk genieten van de mooiste auto’s

Op 26, 27 en 28 augustus* vindt voor de tweede maal het Concours d’Elegance op Paleis Soestdijk plaats. Dit topevenement is uitgegroeid... Lees meer »

Klaar voor elk avontuur

Solterra heet Subaru’s nieuwe, volledig elektrische SUV. Het is een ruime, stoere en veelzijdige SUV, geheel ontwikkeld in de sfeer van... Lees meer »

Als een kind in de snoepwinkel

Zullen we even rondkijken? De vraag komt van Mark Verhagen, directeur van Wittebrug Audi. Het antwoord is vanzelfsprekend. Een paar tellen... Lees meer »

Great Britain

Voor liefhebbers van hoogwaardige Britse automerken is Klaas & Terlouw in Enter een befaamd adres. Hun gesoigneerde vestiging aan de snelweg... Lees meer »

Onderscheidend vermogen

De Defender is iconisch. De compleet nieuw ontwikkelde karakter-SUV van Land Rover bouwt dus voort op een immens lange historie. Lang na... Lees meer »

Parkeer voortaan met een TIKKIE

Parkeren met een Tikkie, dat kan vanaf nu met Instapark. De nieuwe parkeerapp kan je direct gebruiken: je hoeft je niet te registreren en... Lees meer »

Utsikstpunt Volvo

De Zweedse term utsiktspunkt vertelt het verhaal van de Volvo XC40 Recharge treffend. Vertaal het als: toekomst, perspectief. Kansen ook.... Lees meer »

Ruilen 2.0

Koop een Polestar 1 in ruil voor kunst (alle vormen van kunst in overweging, inclusief schilderijen, sculpturen, fotografie, installaties... Lees meer »

Stille kracht

Zijn looks vertellen het verhaal bij de eerste kennismaking. Kenners herkennen direct het DNA van de vader aller Porsches – de 911 – maar... Lees meer »

King of the road

Jaguar, Land Rover en Range Rover: merken met historie en legendarische auto’s. Achter het stuur van de nieuwe I-PACE, Defender of Evoque,... Lees meer »

Van Villa Kakelbont tot Harley-Davidson

Voormalig uitgever van Lourens J.C. Magazine Roy Dijs woont al jaren in Spanje. Tijdens een wandeling in de Haarlemmerhout blikt hij terug... Lees meer »

Luister naar je ziel

Auteur en filmmaker Baptist de Pape zou eigenlijk advocaat worden. Maar op het moment dat hij zijn handtekening zou zetten onder een lucratief... Lees meer »

Grote schoenen om te vullen 

‘Zonder liefde voor mensen en wat hen beweegt, kun je dit vak niet uitoefenen.’ Brigitte Rutten-Wilbrink (34) maakte na een bliksemcarrière... Lees meer »

Geloof in positiviteit

Met zijn couturecollecties wil Sepehr Maghsoudi mensen een spiegel voorhouden. Taboes in de maatschappij doorbreken. Maar bovenal wil hij... Lees meer »

Door de bril van Sherlock Holmes

Al zeventien jaar is Hans Aarsman de fotodetective van de Volkskrant. Voor zijn wekelijkse rubriek De Aarsman Collectie, pluist hij nieuwsfoto’s... Lees meer »

Toekomstgerichte visie

Het bruist op het terrein van interieurontwerper Piet-Jan van den Kommer in Stompetoren, bij Alkmaar. Gelijktijdig met zijn plannen om een... Lees meer »

‘Leolux heeft lef’

Kate en Joel Booy vormen samen ontwerpstudio Truly Truly. Het internationale koppel heeft roots in Nederland, Australië en Finland. Alweer... Lees meer »

Stitching Stories: ‘Iedereen draagt een eigen verhaal uit’

Tijdens haar modeopleiding fietste Carmen Luijt (25) graag kriskras door Rotterdam. Ze genoot van het straatbeeld waarin verschillende culturen... Lees meer »

Hoeder van cultureel erfgoed

Gieten en plakken. Dat is kortgezegd hoe Oscar Paanen en zijn team authentieke plafonds in ere herstellen of herornamenteren. Maar het is... Lees meer »

Toekomstgerichte visie

Het bruist op het terrein van interieurontwerper Piet-Jan van den Kommer in Stompetoren, bij Alkmaar. Gelijktijdig met zijn plannen om een... Lees meer »