Mrs. Rolls-Royce
Er zijn vele manieren om een vrouw in de autowereld te typeren. Geen van alle dekken ze de lading als het om Marissa van Laarhoven gaat. ‘Dankzij mijn vader heb ik beslist een klap van de molenwiek gehad.’ Het jaar 2015 is nog maar net begonnen en de eerste Rolls-Royce’s zijn alweer verkocht. In de showroom in Eindhoven prijkt het bord ‘verkocht’ op de voorruit van een Wraith, de nieuwste en meest dynamische limousine van dit klassieke Engelse merk dat helemaal met de tijd mee gaat. ‘De Wraith gaat in 4.6 seconden naar 100 kilometer per uur’, vertelt Marissa van Laarhoven.
Zij is directeur van Cito Motors en verantwoordelijk voor de verkoop van Rolls-Royce en Aston Martin in Nederland. Tevens is zij dealer van Land Rover en Jaguar in de regio Eindhoven. Ze houdt van mooie merken en weet hoe ze de emotie moet verkopen die bij deze luxe namen hoort.
Snelheid
Dat ze van snelheid houdt, blijkt ook uit haar hobby. Elke zondag gaat ze samen met onder andere haar vader het bos in om op haar KTM offroad motor te rijden. ‘Heerlijk om zo’n apparaat te besturen.’ Een liefhebberij waar haar ouders eerst niet achter stonden. Ze nam stiekem motorrijlessen en stelde hen voor een fait accompli.
Hetzelfde doorzettingsvermogen hanteerde ze bij het voeren van de directie van het autobedrijf dat al vanaf 1929 in de familie is. Als een van drie dochters was ze niet direct de aangewezen persoon om het van haar vader – Hein van Laarhoven - over te nemen. Op zijn advies volgde ze eerst verschillende opleidingen. Haar wens bleef echter overeind en sinds enkele jaren mag ze zich officieel directeur noemen.
Dat Cito Motors in 2012 werd uitverkoren tot importeur van Rolls-Royce was een kers op de taart. ‘We waren al dealer van de Engelse merken Aston Martin, Jaguar en Land Rover en houden van merken waarbij elk detail klopt. De historie, de look and feel, het rijgedrag; Rolls-Royce is echt voor de liefhebbers.’
Dat de meeste klanten van haar geen Rolls-Royce kopen om een statement te maken, maar vooral tot aanschaf overgaan omdat ze de auto, het merk, het gebruik van materialen en de kwaliteit waarderen, is volgens Marissa heel duidelijk. ‘We krijgen hier dan ook zelden mensen die echt niet weten wat ze willen. Ze kiezen heel bewust voor het Engelse merk.’
Dat het importschap voor Rolls-Royce het eerste jaar samenviel met een grote verkoop zal beslist geen toeval zijn. Vorig jaar werden er maar liefst 15 Rolls-Royce’s op een Nederlands kenteken geregistreerd. Dat is volgens Marissa gedeeltelijk te danken aan de introductie van de Wraith. ‘Toch ligt dit aantal een stuk boven de aantallen die ooit in Nederland zijn verkocht. Wereldwijd zijn er trouwens overal verkooprecords gebroken.’
Opvallende
Met haar lange donkere haren en zelfverzekerde houding is Marissa beslist een opvallende verschijning in de autowereld. Zelf heeft ze er eigenlijk wel genoeg van dat steeds de nadruk wordt gelegd op haar vrouw zijn. ‘Ik wist al heel jong dat ik de zaak in wilde en ben beslist niet traditioneel opgevoed. ‘
Ze was meer georiënteerd op jongensspeelgoed dan op poppen. Dat kwam natuurlijk lichtelijk door de grote voorliefde van mijn vader voor auto’s en het was altijd een feest om een ritje te maken in een nieuw model. Ja, ik heb dankzij mijn vader beslist een klap van de molen gehad.’
Na haar opleiding aan de IVA, de Nijenrode Business School en de BMW Business School mocht ze eindelijk werkend aan de slag. ‘Ik heb de eerste jaren in diverse bedrijven en op verschillende afdelingen gewerkt, terwijl ik gelijktijdig veel leerde van de zaken die mijn vader bezighielden. Na een soort natuurlijke periode waarin hij me meer zaken toevertrouwde, had ik op een gegeven moment de volledige verantwoordelijkheid.’
Loslaten
Volgens Marissa verlopen de taakverdeling en samenwerking heel prettig. ‘Ik hoef nooit na te denken of ik iets kan zeggen of vragen. Hij kan de dingen die hij aan mij heeft overgedragen heel goed loslaten en loopt me zeker niet in de weg. Hij heeft zelf nog meer dan genoeg werkzaamheden en bezigheden buiten onze Engelse merken om en geeft me simpelweg de vrijheid en het vertrouwen het op mijn manier te doen.’
Veel energie steekt Cito Motors en dus Marissa in het opbouwen van een authentieke relatie met de klant. Het is één van hun kernwaarden. Tegelijkertijd werkt ze er met haar team hard aan voor niet-klanten, waaronder liefhebbers van het merk, de drempel laag te houden. ‘Er zijn genoeg klanten die op zaterdagmiddag een borrel of een kop koffie komen drinken. Sommigen komen daarvoor zelfs vanuit Amsterdam. ‘
En bij de aankoop van een auto zorgt Cito Motors meestal voor een persoonlijk cadeau. ‘Dat kan het favoriete merk whisky zijn of een boek dat iemand mooi vindt.’ Ook het halen en brengen naar de luchthaven is een optie die Cito Motors aanbiedt. ‘Tijdens de afwezigheid van de klant, servicen en poetsen wij de auto weer als nieuw en zorgen dat deze op het vliegveld klaar staat als de klant weer landt.’
‘Het is voor ons geen enkel probleem een stapje meer te zetten, want ons klantenbestand is niet groot, maar onze klanten zijn - heel terecht - redelijk veeleisend. Het is slechts een hele selecte groep die in een Rolls-Royce of een Aston Martin rijdt. Daar mogen ze ook een bijpassende service bij verwachten.’
Meer vrouwen
Doordat het wereldwijde netwerk van Rolls-Royce en Aston Martin redelijk klein is, kent Marissa veel van de vooral Europese dealers. ‘Zo is mij tijdens een van de meetings ooit verteld dat procentueel gezien juist bij deze merken aanzienlijk meer vrouwen werken. Of dat te maken heeft met het luxe segment weet ik niet, maar het is wel opvallend.’ Zo komen we toch weer bij het onderwerp terecht dat ze het liefst mijdt. ‘Tja, ik voel me hier als vrouw prima op mijn plek.’
Kijkend naar de twee verkochte Aston Martins die in het midden van de showroom naast elkaar staan opgesteld, praten we nog even na over die vrouwelijke touch. ‘Dat is de emotie die ik bedoel! Twee exact dezelfde auto’s met een opeenvolgend nummerbord. Dat vind ik nu heel leuk. Daar waar veel andere mensen hier geen enkele waarde aan hechten, kan ik er enorm van genieten als we, op verzoek van de eigenaren, twee oplopende kentekennummers hebben geregeld voor twee identiek gebouwde auto’s.
Geschreven op
Naar het overzicht
La Corsa piu bella del mondo
Van 13 t/m 17 juni wordt de Mille Miglia 2023 gereden. Deze beroemde Italiaanse race voor klassieke auto’s met als prachtige slogan ‘la... Lees meer »
Terug naar de toekomst
Het is een nijpende gewetensvraag voor veel ‘historiesnuivers’ met klassieke auto’s: de geliefde automobiel in originele staat houden met... Lees meer »
Gestroomlijnde oase van rust
Mercedes maakt vaart met de transitie naar elektrisch rijden. Een must in deze tijd, maar voor menig rijder van Das Haus zal het toch even... Lees meer »
Vorstelijk genieten van de mooiste auto’s
Op 26, 27 en 28 augustus* vindt voor de tweede maal het Concours d’Elegance op Paleis Soestdijk plaats. Dit topevenement is uitgegroeid... Lees meer »
Klaar voor elk avontuur
Solterra heet Subaru’s nieuwe, volledig elektrische SUV. Het is een ruime, stoere en veelzijdige SUV, geheel ontwikkeld in de sfeer van... Lees meer »
Als een kind in de snoepwinkel
Zullen we even rondkijken? De vraag komt van Mark Verhagen, directeur van Wittebrug Audi. Het antwoord is vanzelfsprekend. Een paar tellen... Lees meer »
Great Britain
Voor liefhebbers van hoogwaardige Britse automerken is Klaas & Terlouw in Enter een befaamd adres. Hun gesoigneerde vestiging aan de snelweg... Lees meer »
Onderscheidend vermogen
De Defender is iconisch. De compleet nieuw ontwikkelde karakter-SUV van Land Rover bouwt dus voort op een immens lange historie. Lang na... Lees meer »
Parkeer voortaan met een TIKKIE
Parkeren met een Tikkie, dat kan vanaf nu met Instapark. De nieuwe parkeerapp kan je direct gebruiken: je hoeft je niet te registreren en... Lees meer »
Utsikstpunt Volvo
De Zweedse term utsiktspunkt vertelt het verhaal van de Volvo XC40 Recharge treffend. Vertaal het als: toekomst, perspectief. Kansen ook.... Lees meer »
Uit liefde ontstaan
Niets zorgt voor zo’n sterk fundament als houden van. Dat bewijst Avila Reizen, ontstaan omdat twee jonge mensen verliefd werden en niet... Lees meer »
Bij twijfel hard zingen
Sopraan Francis van Broekhuizen is een personality in de muziekwereld. Operahuizen en regisseurs werken graag met haar samen, niet alleen... Lees meer »
‘Natan is mijn leven’
Een toevallige samenloop van omstandigheden maakte dat Édouard Vermeulen, van origine binnenhuisarchitect, couturier werd. Nu viert hij... Lees meer »
De kunst van het epoxionisme
Het begon allemaal met een zelfgemaakte olifant aan de rand van zijn zwembad in Florida. Daarna wilde zijn hele Amerikaanse kennissenkring... Lees meer »
Maatwerk & experiment
In een wereld vol massaproductie richt modeontwerper Rosalie Key zich bewust op het tegenovergestelde: maatwerk. Vanuit haar Rotterdamse... Lees meer »
Groot geworden door klein te blijven
Freek Fidder, eigenaar van Fidder slapen in Woerden en de Hästens stores Den Haag en Rotterdam helpt met zijn jarenlange ervaring klanten... Lees meer »
Zwart goud met een oranje tintje
Het wordt gezien als een ware delicatesse. Om de smaak zo puur mogelijk te houden, eet je het direct vanaf de muis van je gebalde vuist.... Lees meer »
Je brein weer in balans
In de snelle maatschappij waarin we leven krijgt ons brein dagelijks miljoenen prikkels te verwerken, terwijl onze hersenen daar helemaal... Lees meer »
Sterren service in de bergen
De Nederlander Michel Wichman runt al jaren het populaire Hotel Spitzhorn in het Zwitserse Saanen-Gstaad. De hotelier in hart en nieren... Lees meer »
Van Villa Kakelbont tot Harley-Davidson
Voormalig uitgever van Lourens J.C. Magazine Roy Dijs woont al jaren in Spanje. Tijdens een wandeling in de Haarlemmerhout blikt hij terug... Lees meer »