Vegan pioniers met een missie

Van eten tot cosmetica: vegan is hot. Steeds meer mensen kiezen voor plantaardige producten, merken Suzanne Smal van Biocare Online en Sanne van Rooij van Living The Green Life. In de duinen van Bloemendaal ontmoeten de twee jonge ondernemers elkaar voor een gesprek over ondernemerschap én – natuurlijk – de vegan lifestyle.  

Suzanne, hoe is jouw bedrijf tot stand gekomen?  

‘Zo’n twaalf jaar geleden begon ik als zelfstandig ondernemer. De overtuiging om met natuurlijke huidverzorging te gaan werken, is ontstaan door een persoonlijk verhaal. Met onze zoon hebben wij na de geboorte een intense periode doorgemaakt. Hij kreeg te kampen met ernstige voedselallergieën en zeer heftige eczeem. Uiteindelijk bleken onbewerkte voedingsmiddelen, hoogwaardige supplementen en biologische huidverzorging hiervoor de oplossing te zijn. Ik startte een eigen salon waar ik uitsluitend werkte met natuurcosmetica en ook stiltebehandelingen gaf. De wens om natuurlijke huidverzorging online toegankelijk te maken voor iedereen, in combinatie met professioneel advies, vormde de start van Biocare Online in 2013.’   

Ook jouw bedrijf startte vanuit een persoonlijk verhaal Sanne.   
‘Dat klopt. Mijn hele jeugd heb ik last gehad van allerlei klachten, zoals acne, vermoeidheid en vaak ook een opgezwollen buik. In mijn studententijd werd dit alleen maar erger. Ik wist niet waar dat vandaan kwam. Ik leefde gezond en ben van huis uit vegetariër. Mijn huisarts opperde: misschien heb je een lactose-intolerantie. Ik was sceptisch, maar bij gebrek aan andere opties, paste ik toch mijn dieet aan. En wat denk je? Binnen twee weken voelde ik me beter! Toen ik mijn verhaal aan mensen om me heen vertelde, zeiden ze: dan ben je veganist. Ik at namelijk ook geen eieren. Dat was toen eerlijk gezegd wel een beetje een schrikbeeld. Kun je nog wel een leuk leven leiden als veganist? Met nul inspiratie ging ik op Instagram op zoek naar lekkers voor op mijn bordje, zo is het begonnen.’  


Hoe kwam de groei van jullie bedrijf in een stroomversnelling?  
Suzanne: ‘Ik was groot fan van Green People, een biologisch en veganistisch merk voor het hele gezin. Maar dit merk was nog niet Nederland verkrijgbaar. Mijn man zei: waarom ga je dit niet zelf importeren? Ik dacht: ja maar, een ondernemer moet zich toch focussen? Maar omdat ik in de filosofie van het merk geloofde, sprong ik toch in het diepe. We investeerden al ons spaargeld in dit avontuur en zijn letterlijk vanaf onze zolder begonnen. Na drie maanden hadden we ons eerste verkooppunt, en vanaf dat moment ging het rap. Uiteindelijk besloot ik om mij volledig op Biocare Online te gaan richten, een groothandel en webwinkel met biologische en natuurlijke huidverzorging van verschillende merken voor het hele gezin.’  

Sanne: ‘Ik merkte dat de vegan lifestyle in het buitenland veel verder ontwikkeld was. Vooral in Australië en LA werd deze manier van leven verheerlijkt – op een positieve manier dan – met foto’s van gezonde mensen en lekkere gerechten. Ik dacht: wauw, zo kan het ook. Ik ben foto’s van mijn eten gaan maken, ook al had ik totaal geen kennis van voeding, meer als een soort dagboek voor mezelf. Mijn Instagram-pagina groeide bizar snel, vooral in het buitenland. Op een gegeven moment werden mijn foto’s opgepikt door onder andere Vogue USA en The Huffington Post. Ik besloot mij op de Nederlandse markt te richten, waar nog een wereld te winnen was. Op Living The Green Life delen we lekkere vegan recepten en tips over plantaardig eten en duurzaam leven.’  

Wat is jullie persoonlijke missie?   
Suzanne: ‘Onze missie is dat in 2030 elk huishouden in Nederland minimaal één product van Biocare in gebruik heeft. Dit betekent namelijk dat elk huishouden de stap heeft gemaakt naar duurzame of biologische cosmetica, of dat nu tandpasta is of make-up. Ons assortiment bestaat uit een breed scala duurzame en biologische cosmetica voor het hele gezin. Al adviseer ik bij pasgeboren baby’s altijd: gebruik niets. Baby’s worden geboren met een vetlaagje, de huid reguleert zichzelf. Het kindje heeft de eerste maanden qua huidverzorging niets nodig, mits de huid in balans is.’  

Sanne: ‘Hoe eerlijk is die boodschap! Onze missie is: iedereen één dag in de week plantaardig eten. Om mensen te motiveren hun leven op een andere manier in te delen, moet je laagdrempelig beginnen. De lat vooral niet te hoog leggen – zelf ben ik het gewoon gaan dóen. En laat mij dan helpen, ik ben de afgelopen jaren door schade en schande wijzer geworden. Mijn overtuiging is dat als mensen één dag in de week veganistisch eten, zij zich vanzelf uitgenodigd voelen om dit vaker te proberen. Want het is lekker, gezond én geeft energie!’  

Zien jullie dat de bewustwording rond vegan producten groeit?  
Sanne: ‘Absoluut. Het stigma rond veganisme is steeds meer aan het verdwijnen. Als je ziet dat grote modemerken als Hermès een vegan handtas lanceren en Amerikaanse warenhuizen collectief besluiten om bont te boycotten, dan weet je dat er iets gaande is! Het zijn weliswaar kleine stapjes, en we zijn er nog lang niet, maar het laat wél zien dat we met zijn allen toewerken naar een betere wereld. Voor onszelf en voor onze kinderen.’  

Suzanne: ‘Dat is echt wel tof, hè! Ik merk ook dat mensen steeds meer open staan voor vegan producten. Al zijn er ook merken die misbruik maken van de groei van dit fenomeen. Sommige cosmeticaproducten zijn weliswaar vegan, maar als het hoofdingrediënt vaseline is, dan doet zo’n product weinig voor de huid. Het maakt vet, maar voedt niet. Net als paraffinum, een afgeleide van vaseline, dat in tachtig procent van de cosmetica zit. Daarom blijft het belangrijk om de consument transparant te informeren.’  

Sanne: ‘Daar ben ik het helemaal mee eens. Mensen gaan er vaak vanuit dat als er ‘vegan’ op een product staat, het ook gezond of goed voor je is. Maar ja, patat is ook vegan. Net als Oreo-koekjes bijvoorbeeld. Dus Suzanne heeft gelijk: het begint allemaal met de juiste kennis en informatie.’  

Wie is jullie doelgroep?  

Sanne: ‘Living The Green Life heeft een grote groep betrokken lezers. Mensen die geïnteresseerd zijn in plantaardig eten. We hebben inmiddels ook vijf kookboeken uitgebracht. Als er vragen binnenkomen, is het ons doel om daar op wat voor manier dan ook antwoord op te geven. Dat kan zijn met een workshop, een e-book of een maandelijkse box met duurzame producten die members ontvangen.’   

Suzanne: ‘Eén van onze kernwaarden is om bewustwording te creëren. Iedereen is welkom bij ons. We helpen mensen graag om de juiste producten uit te kiezen, met gratis huidconsulten, een huidanalyse of productadvies. Het bedrijf groeit gestaag: mijn man is twee jaar geleden fulltime in het bedrijf gestapt, dus we ondernemen nu samen. We hebben vijf mensen in dienst en werken met twee stagiaires. Een klein, hecht team dat inmiddels voelt als familie.’  

Wat zijn de grootste uitdagingen van het ondernemerschap?  
Suzanne: ‘De groei van het bedrijf brengt natuurlijk toffe dingen met zich mee, maar aan de andere kant kun je ook te maken krijgen met groeipijnen. Dat kan soms best heftig zijn. Maar als we dan een succes behaald hebben en dat met elkaar vieren, geeft dat een enorme kick en ben je die lastige momenten gelukkig snel weer vergeten.’  

Sanne: ‘Heel herkenbaar, het is soms een steile leercurve. Ook ik heb echt wel tegenslagen op mijn pad gekregen. Maar het belangrijkste is dat je daarna weer opstaat. En dat je nooit vergeet wat voor doel je voor ogen hebt. Om een bedrijf te laten groeien, moet je een lange adem hebben. Ergens je tanden inzetten, en vastbijten. En altijd de kwaliteit blijven waarborgen, dat is heel belangrijk. Ons team bestaat inmiddels uit vijf fulltimers en daarnaast werken we met freelancers.’  

Tot slot: welk product of recept zou je iedereen aanbevelen?  
Sanne: ‘Alle eenpansgerechten! Denk aan curry’s, ovenschotels en soepen. Gerechten waarvoor je alles wat nog in de koelkast ligt en anders zou weggooien, kunt gebruiken. Ik ben dol op uitgebreid koken, maar laten we eerlijk zijn: veel mensen hebben daar doordeweeks geen tijd voor. In alle kookboeken die wij hebben gemaakt staan dit soort simpele, maar smakelijke recepten. Gerechten die binnen dertig minuten op tafel staan, in één pan te bereiden zijn, of bestaan uit minder dan tien ingrediënten.’  

Suzanne: ‘Vooropgesteld, niemand hoeft van mij biologische producten te gebruiken. Maar er zijn vier producten waarvan ik altijd zeg: ga die zo snel mogelijk overwegen. Dat zijn tandpasta, nagellak, deodorant en lipstick. Producten die snel in je lichaam terecht komen. Via de mond, huid of nagelplaat, wat één van meest doorlaatbare plekken van ons lichaam is, net als de oksel. Bovendien zijn het producten die mensen dagelijks of op zeer regelmatige basis gebruiken. Deze vervangen door een biologisch of duurzaam alternatief, is een heel mooie eerste stap.’  

www.biocareonline.nl | www.livingthegreenlife.com 

 

 

Redactie: Natasja Admiraal | Fotografie: Joke Schut

Geschreven op

Naar het overzicht

Lingerie om te vieren | Riets Lingerie

Het is feest in de winkel van Riets Lingerie in Groningen. Het is 15 jaar geleden dat Rieteke Talens voor het eerst haar deuren opende en... Lees meer »

Liefdevolle kunstwerkjes | Phie Jewels

Inspirerende ondernemer De ontwerpen van sieradenontwerpster Sophie Jong zijn bijzonder en nergens mee te vergelijken. De vraag naar handgemaakte... Lees meer »

Van Amsterdam tot Taiwan | Kelly & Mara

De één is parttime stewardess, de ander dj en beiden zijn influencers. De paden van Kelly Camfferman en Mara Wells kruisten elkaar toevallig.... Lees meer »

Ode aan moederliefde | Marlijn Weerdenburg

Marlijn Weerdenburg is actrice, presentatrice, songwriter en zangeres. Ze was Diana in de musical Diana & Zonen, in de Nederlandse televisieserie... Lees meer »

En er was licht

Het brein van kunstenaar Daan Roosegaarde staat nooit stil. Hij is innovatief, vernieuwend en bedenkt steeds weer dingen die verrassen en... Lees meer »

De ultieme asfalt-Jeep

De Jeep Wrangler heeft een speciaal plekje in het hart van iedere autoliefhebber. Het is een heerlijke wagen om offroad mee te rijden, maar... Lees meer »

Elke haar telt

Voor mensen met haarproblemen is het zetten van de eerste stap naar de winkel van Frans Koopal Haarwerken in Groningen vaak erg moeilijk.... Lees meer »

Erwin Olaf overleden

Erwin Olaf, Keyhole #6 • 2012 © Erwin Olaf. Courtesy Flatland Gallery. Een perfecte wereld met een barst erin. Dat toont de bekende fotograaf... Lees meer »

Kunstdetective Arthur Brand vindt overal ter wereld gestolen kunst terug

Kunstdetective Arthur Brand vindt overal ter wereld gestolen kunst terug. Hij beweegt zich tussen maffiabazen en politiekorpsen en zit aan... Lees meer »

Eindelijk weer haar

Het is een grote zorg van Layla Koopal. Ze ziet het afgelopen jaar steeds meer vrouwen die lijden aan frontale fibroserende alopecia (afgekort... Lees meer »

Briljant zien | Bril Jan't

Verfijnd zicht met pure elegantie. Die verbinding maakt opticien Bril Jan’t in Lisse alweer 27 jaar. Jan Kik, eigenaar en oprichter van... Lees meer »

Van Amsterdam tot Taiwan | Kelly & Mara

De één is parttime stewardess, de ander dj en beiden zijn influencers. De paden van Kelly Camfferman en Mara Wells kruisten elkaar toevallig.... Lees meer »

Wonen op het water | Smits Jachtmakelaardij

Geheel in lijn met de opkomende trend van waterwonen ontwaart Smits Jachtmakelaardij een stijgende belangstelling voor schepen als woonruimte.... Lees meer »

Een rosé die goud waard is | AIX Rosé

Met 300 dagen zon per jaar schittert de Middellandse Zee op de achtergrond, terwijl goed onderhouden rijen wijnstokken het golvende landschap... Lees meer »

De Spring & Summer editie is UIT!

Weer heerlijk bladeren én lezen in het nieuwste Lourens Magazine, de spring & summer editie. Interessante interviews met o.a. Marlijn Weerdenburg,... Lees meer »

Urban design

Een goede inrichting is een mix van oude en nieuwe voorwerpen, verfijnd en eenvoudig, kostbaar en alledaags. Dat geeft je huis het unieke... Lees meer »

Programma Tall Ships Races Harlingen

Harlingen is er klaar voor. Op donderdagmorgen 14 juli verwelkomen tienduizenden mensen veertig schitterende tallships. De traditionele... Lees meer »

Mode pagina's vrouwen

Tijd om de wereld opnieuw te ontdekken! De voorjaarscollecties zien er een stuk luchtiger, nostalgischer en feestelijker uit dan de afgelopen... Lees meer »

Cool Guy

Houd het hoofd koel op warme dagenen investeer in zomerse items die uitblinken qua stijl en comfort. Met frisse kleuren en geuren ga je... Lees meer »

Mannen mode

We gaan weer terug naar het normale leven en dat is aan alles voelbaar. Dit voorjaar hebben we meer dan ooit behoefte aan een veelzijdige... Lees meer »