Vegan pioniers met een missie

Van eten tot cosmetica: vegan is hot. Steeds meer mensen kiezen voor plantaardige producten, merken Suzanne Smal van Biocare Online en Sanne van Rooij van Living The Green Life. In de duinen van Bloemendaal ontmoeten de twee jonge ondernemers elkaar voor een gesprek over ondernemerschap én – natuurlijk – de vegan lifestyle.  

Suzanne, hoe is jouw bedrijf tot stand gekomen?  

‘Zo’n twaalf jaar geleden begon ik als zelfstandig ondernemer. De overtuiging om met natuurlijke huidverzorging te gaan werken, is ontstaan door een persoonlijk verhaal. Met onze zoon hebben wij na de geboorte een intense periode doorgemaakt. Hij kreeg te kampen met ernstige voedselallergieën en zeer heftige eczeem. Uiteindelijk bleken onbewerkte voedingsmiddelen, hoogwaardige supplementen en biologische huidverzorging hiervoor de oplossing te zijn. Ik startte een eigen salon waar ik uitsluitend werkte met natuurcosmetica en ook stiltebehandelingen gaf. De wens om natuurlijke huidverzorging online toegankelijk te maken voor iedereen, in combinatie met professioneel advies, vormde de start van Biocare Online in 2013.’   

Ook jouw bedrijf startte vanuit een persoonlijk verhaal Sanne.   
‘Dat klopt. Mijn hele jeugd heb ik last gehad van allerlei klachten, zoals acne, vermoeidheid en vaak ook een opgezwollen buik. In mijn studententijd werd dit alleen maar erger. Ik wist niet waar dat vandaan kwam. Ik leefde gezond en ben van huis uit vegetariër. Mijn huisarts opperde: misschien heb je een lactose-intolerantie. Ik was sceptisch, maar bij gebrek aan andere opties, paste ik toch mijn dieet aan. En wat denk je? Binnen twee weken voelde ik me beter! Toen ik mijn verhaal aan mensen om me heen vertelde, zeiden ze: dan ben je veganist. Ik at namelijk ook geen eieren. Dat was toen eerlijk gezegd wel een beetje een schrikbeeld. Kun je nog wel een leuk leven leiden als veganist? Met nul inspiratie ging ik op Instagram op zoek naar lekkers voor op mijn bordje, zo is het begonnen.’  


Hoe kwam de groei van jullie bedrijf in een stroomversnelling?  
Suzanne: ‘Ik was groot fan van Green People, een biologisch en veganistisch merk voor het hele gezin. Maar dit merk was nog niet Nederland verkrijgbaar. Mijn man zei: waarom ga je dit niet zelf importeren? Ik dacht: ja maar, een ondernemer moet zich toch focussen? Maar omdat ik in de filosofie van het merk geloofde, sprong ik toch in het diepe. We investeerden al ons spaargeld in dit avontuur en zijn letterlijk vanaf onze zolder begonnen. Na drie maanden hadden we ons eerste verkooppunt, en vanaf dat moment ging het rap. Uiteindelijk besloot ik om mij volledig op Biocare Online te gaan richten, een groothandel en webwinkel met biologische en natuurlijke huidverzorging van verschillende merken voor het hele gezin.’  

Sanne: ‘Ik merkte dat de vegan lifestyle in het buitenland veel verder ontwikkeld was. Vooral in Australië en LA werd deze manier van leven verheerlijkt – op een positieve manier dan – met foto’s van gezonde mensen en lekkere gerechten. Ik dacht: wauw, zo kan het ook. Ik ben foto’s van mijn eten gaan maken, ook al had ik totaal geen kennis van voeding, meer als een soort dagboek voor mezelf. Mijn Instagram-pagina groeide bizar snel, vooral in het buitenland. Op een gegeven moment werden mijn foto’s opgepikt door onder andere Vogue USA en The Huffington Post. Ik besloot mij op de Nederlandse markt te richten, waar nog een wereld te winnen was. Op Living The Green Life delen we lekkere vegan recepten en tips over plantaardig eten en duurzaam leven.’  

Wat is jullie persoonlijke missie?   
Suzanne: ‘Onze missie is dat in 2030 elk huishouden in Nederland minimaal één product van Biocare in gebruik heeft. Dit betekent namelijk dat elk huishouden de stap heeft gemaakt naar duurzame of biologische cosmetica, of dat nu tandpasta is of make-up. Ons assortiment bestaat uit een breed scala duurzame en biologische cosmetica voor het hele gezin. Al adviseer ik bij pasgeboren baby’s altijd: gebruik niets. Baby’s worden geboren met een vetlaagje, de huid reguleert zichzelf. Het kindje heeft de eerste maanden qua huidverzorging niets nodig, mits de huid in balans is.’  

Sanne: ‘Hoe eerlijk is die boodschap! Onze missie is: iedereen één dag in de week plantaardig eten. Om mensen te motiveren hun leven op een andere manier in te delen, moet je laagdrempelig beginnen. De lat vooral niet te hoog leggen – zelf ben ik het gewoon gaan dóen. En laat mij dan helpen, ik ben de afgelopen jaren door schade en schande wijzer geworden. Mijn overtuiging is dat als mensen één dag in de week veganistisch eten, zij zich vanzelf uitgenodigd voelen om dit vaker te proberen. Want het is lekker, gezond én geeft energie!’  

Zien jullie dat de bewustwording rond vegan producten groeit?  
Sanne: ‘Absoluut. Het stigma rond veganisme is steeds meer aan het verdwijnen. Als je ziet dat grote modemerken als Hermès een vegan handtas lanceren en Amerikaanse warenhuizen collectief besluiten om bont te boycotten, dan weet je dat er iets gaande is! Het zijn weliswaar kleine stapjes, en we zijn er nog lang niet, maar het laat wél zien dat we met zijn allen toewerken naar een betere wereld. Voor onszelf en voor onze kinderen.’  

Suzanne: ‘Dat is echt wel tof, hè! Ik merk ook dat mensen steeds meer open staan voor vegan producten. Al zijn er ook merken die misbruik maken van de groei van dit fenomeen. Sommige cosmeticaproducten zijn weliswaar vegan, maar als het hoofdingrediënt vaseline is, dan doet zo’n product weinig voor de huid. Het maakt vet, maar voedt niet. Net als paraffinum, een afgeleide van vaseline, dat in tachtig procent van de cosmetica zit. Daarom blijft het belangrijk om de consument transparant te informeren.’  

Sanne: ‘Daar ben ik het helemaal mee eens. Mensen gaan er vaak vanuit dat als er ‘vegan’ op een product staat, het ook gezond of goed voor je is. Maar ja, patat is ook vegan. Net als Oreo-koekjes bijvoorbeeld. Dus Suzanne heeft gelijk: het begint allemaal met de juiste kennis en informatie.’  

Wie is jullie doelgroep?  

Sanne: ‘Living The Green Life heeft een grote groep betrokken lezers. Mensen die geïnteresseerd zijn in plantaardig eten. We hebben inmiddels ook vijf kookboeken uitgebracht. Als er vragen binnenkomen, is het ons doel om daar op wat voor manier dan ook antwoord op te geven. Dat kan zijn met een workshop, een e-book of een maandelijkse box met duurzame producten die members ontvangen.’   

Suzanne: ‘Eén van onze kernwaarden is om bewustwording te creëren. Iedereen is welkom bij ons. We helpen mensen graag om de juiste producten uit te kiezen, met gratis huidconsulten, een huidanalyse of productadvies. Het bedrijf groeit gestaag: mijn man is twee jaar geleden fulltime in het bedrijf gestapt, dus we ondernemen nu samen. We hebben vijf mensen in dienst en werken met twee stagiaires. Een klein, hecht team dat inmiddels voelt als familie.’  

Wat zijn de grootste uitdagingen van het ondernemerschap?  
Suzanne: ‘De groei van het bedrijf brengt natuurlijk toffe dingen met zich mee, maar aan de andere kant kun je ook te maken krijgen met groeipijnen. Dat kan soms best heftig zijn. Maar als we dan een succes behaald hebben en dat met elkaar vieren, geeft dat een enorme kick en ben je die lastige momenten gelukkig snel weer vergeten.’  

Sanne: ‘Heel herkenbaar, het is soms een steile leercurve. Ook ik heb echt wel tegenslagen op mijn pad gekregen. Maar het belangrijkste is dat je daarna weer opstaat. En dat je nooit vergeet wat voor doel je voor ogen hebt. Om een bedrijf te laten groeien, moet je een lange adem hebben. Ergens je tanden inzetten, en vastbijten. En altijd de kwaliteit blijven waarborgen, dat is heel belangrijk. Ons team bestaat inmiddels uit vijf fulltimers en daarnaast werken we met freelancers.’  

Tot slot: welk product of recept zou je iedereen aanbevelen?  
Sanne: ‘Alle eenpansgerechten! Denk aan curry’s, ovenschotels en soepen. Gerechten waarvoor je alles wat nog in de koelkast ligt en anders zou weggooien, kunt gebruiken. Ik ben dol op uitgebreid koken, maar laten we eerlijk zijn: veel mensen hebben daar doordeweeks geen tijd voor. In alle kookboeken die wij hebben gemaakt staan dit soort simpele, maar smakelijke recepten. Gerechten die binnen dertig minuten op tafel staan, in één pan te bereiden zijn, of bestaan uit minder dan tien ingrediënten.’  

Suzanne: ‘Vooropgesteld, niemand hoeft van mij biologische producten te gebruiken. Maar er zijn vier producten waarvan ik altijd zeg: ga die zo snel mogelijk overwegen. Dat zijn tandpasta, nagellak, deodorant en lipstick. Producten die snel in je lichaam terecht komen. Via de mond, huid of nagelplaat, wat één van meest doorlaatbare plekken van ons lichaam is, net als de oksel. Bovendien zijn het producten die mensen dagelijks of op zeer regelmatige basis gebruiken. Deze vervangen door een biologisch of duurzaam alternatief, is een heel mooie eerste stap.’  

www.biocareonline.nl | www.livingthegreenlife.com 

 

 

Redactie: Natasja Admiraal | Fotografie: Joke Schut

Geplaatst op

Naar het overzicht

The Backstreet Boys & IK

Deze foto is gemaakt in 1996. Ik was 23 en werkte bij de Tina. Dit was de eerste keer dat ik The Backstreet Boys interviewde. In totaal... Lees meer »

Natuur monumenten | Hout & Mos

Hij is kunstenaar, ambachtelijk meubelmaker en houtwerker met liefde voor mos. Zowel in materieel opzicht als in filosofische zin kan het... Lees meer »

Jong van geest | Viggo Waas & Peter Heerschop

Hoe kijk je terug op jouw jeugd? Wat zou je anders doen met de kennis van nu? En waar is die kinderlijke onbezorgdheid gebleven? Cabaretiers... Lees meer »

Het plezier van schaduw | Senft Zonwering

Een stralend schijnende zon is heerlijk, maar soms is schaduw fijner. Zeker in en om huis is het van belang om de temperatuur op een duurzame... Lees meer »

De beste versie van jezelf | Westen Mode

Of je nou 16 jaar bent of 100, man of vrouw: bij Westen Mode in het Groningse Musselkanaal vind je altijd een outfit waarmee je voor de... Lees meer »

Oog voor kwaliteit | HA Juweliers

Liefhebbers van mooie sieraden en horloges in Noord-Nederland komen al bijna 15 jaar graag naar het Groningse Haren. Daar zit de juwelierswinkel... Lees meer »

...dat je niet alles hoeft te weten | Daphne Deckers

Voor veel mensen heeft ouder worden een negatieve bijklank, zo niet voor schrijfster Daphne Deckers. Zij doorbreekt in haar nieuwe boek... Lees meer »

Houd het simpel | WilroffReitsma

Voor WilroffReitsma, waar de werelden van IT en Telecom écht samen worden gebracht, is de kern heel simpel: hoe zou je het zelf willen?... Lees meer »

Als kaal zijn je keuze niet is | Layla Koopal

Schoonheid zit van binnen, maar soms moet je de buitenkant een handje helpen. Al drie generaties heeft Frans Koopal Haarwerken de kennis... Lees meer »

Even lekker blijtanken | Lot van Os

Foto Blijtank Station | Bezorgt iedereen een portie positiviteit, met complimenten, aanmoedigingen en levensadviezen. Wat ooit begon in... Lees meer »

Typisch Fred | Fred de la Bretonière

Het is een bijzonder jaar voor schoenenontwerper Fred de la Bretonière. In december wordt hij tachtig jaar, hij brengt dit najaar een boek... Lees meer »

Met hart voor haar | Layla Koopal

Voor mensen met haarproblemen is het zetten van de eerste stap naar Frans Koopal Haarwerken in Groningen vaak erg moeilijk. Maar daar staat... Lees meer »

Schoenen zitten in onze genen | Kamsma

Na een renovatieproject van ruim twee jaar - wegens brandschade - keerde Kamsma Schoenen onlangs terug aan de Hoofdstraat Oost in Wolvega.... Lees meer »

Brrr....the heat(er) is on | Veldman Zonwering

Brrr... de kou staat weer voor de deur in Nederland! Heb jij een overkapping en wil je daar elk seizoen van blijven genieten? Geen zorgen!... Lees meer »

Mooi naar buiten | Sjenkels

Zoek je een fijne salon om je kapsel te verzorgen? Een smaakvolle omgeving waar je door professionals met een passie voor het vak wordt... Lees meer »

Typisch Fred | Fred de la Bretonière

Het is een bijzonder jaar voor schoenenontwerper Fred de la Bretonière. In december wordt hij tachtig jaar, hij brengt dit najaar een boek... Lees meer »

Sail away | Luxury Shopping

Het ultieme zomergevoel beleef je op én rond het water. Met deze items ben je klaar voor avontuur waarbij noch je comfort, noch je stijl... Lees meer »

Lemon yellow | Luxury Shopping

Citroengeel is dé kleur van deze zomer. Een energieke tint waarin je gegarandeerd fris en fruitig voor de dag komt. When life give you lemons,... Lees meer »

Endless summer | Luxury Shopping

Een parfum vermomd als pistache-ijs en een bronzer die de huid een stralende Ibiza-gloed geeft. Deze producten doen ons verlangen naar een... Lees meer »

Verborgen hotelparels | Quality Lodgings

Quality Lodgings is een collectie van onafhankelijke kwaliteitshotels in Europa, waar authentieke gastvrijheid én culinair genieten één... Lees meer »

Briljant zien | Bril Jan't

Verfijnd zicht met pure elegantie. Die verbinding maakt opticien Bril Jan’t in Lisse alweer 27 jaar. Jan Kik, eigenaar en oprichter van... Lees meer »

De Spring & Summer editie is UIT!

Weer heerlijk bladeren én lezen in het nieuwste Lourens Magazine, de spring & summer editie 2024. Interessante interviews met o.a. Marlijn... Lees meer »

Van Amsterdam tot Taiwan | Kelly & Mara

De één is parttime stewardess, de ander dj en beiden zijn influencers. De paden van Kelly Camfferman en Mara Wells kruisten elkaar toevallig.... Lees meer »

Wonen op het water | Smits Jachtmakelaardij

Geheel in lijn met de opkomende trend van waterwonen ontwaart Smits Jachtmakelaardij een stijgende belangstelling voor schepen als woonruimte.... Lees meer »