Groot geworden door klein te blijven
Freek Fidder, eigenaar van Fidder slapen in Woerden en de Hästens stores Den Haag en Rotterdam helpt met zijn jarenlange ervaring klanten het juiste bed te vinden. ‘Slaap is belangrijk, want wil je een leuke of productieve dag hebben, dan begint dat met een goede nachtrust.’
Wat doet u aan duurzaamheid in uw bedrijf?
‘Om ons heen zien we meer aandacht voor de aarde, voor duurzaam leven en ondernemen. In die trend ga ik graag mee. Dat is dan ook één van de belangrijkste speerpunten van Hästens. Wij gebruiken alleen natuurlijke materialen voor het vervaardigen van de bedden. Duurzaam geproduceerd en ethisch ingekocht, zodat de materialen op een dag een nieuw leven kunnen krijgen. Een product afkomstig uit de natuur wil terugkeren naar de natuur en dat is hoe het zou moeten zijn.’
Welke overige trends ziet u binnen uw vakgebied en hoe gaat u daarmee om?
‘Hästens is een heel rustig traditioneel bedrijf dat al sinds jaar en dag gebruikmaakt van mooie natuurlijke materialen, zoals paardenhaar, wol en katoen. De nieuwste trends draaien veelal om hightech synthetische, in plaats van natuurlijke materialen. Die synthetische materialen laten misschien wel goed lucht door, maar laten de slaper ook extra transpireren. Dat extra vocht kan dan weer opgevangen worden door een ander technisch snufje. Maar waarom zou je, als natuurlijke materialen als vanzelf hun werk doen? Die trends laten wij dus maar even aan ons voorbij gaan.’
Waarom kiest u ervoor te ondernemen in de beddenbranche?
‘Sommige mensen missen die goede nachtrust, doordat ze bijvoorbeeld moeilijk in slaap komen of veel wakker worden. Daar kan ik, als ondernemer in de beddenbranche, iets aan doen. De uitdaging zit hem in het vinden van het juiste bed. Dat is heel persoonlijk en daarom ook een vak apart. Als ik mijn klant aan een goed bed help, help ik hem aan een betere nachtrust, een leukere dag en daardoor een fijner leven. Wat is er nou mooier dan dat?’
Wat is een les die u geleerd heeft en graag doorgeeft?
‘Volg je eigen koers. Natuurlijk ben ook ik afhankelijk van merken en leveranciers, maar dat betekent niet dat ik altijd lukraak doe wat me wordt opgedragen. Jij weet wat het beste is voor jouw klanten uit jouw omgeving. De klant in Den Haag is een ander type klant dan de klant in Rotterdam. Dat maakt het leuk, maar vraagt ook om een andere benadering. Dat weet jij als lokale beter dan een marketeer in een stad of land verderop. Ga daarin dan ook af op jouw intuïtie.’
Hoe tovert u een glimlach op het gezicht van de klant?
‘Het allerbelangrijkste: neem de tijd voor je klant en weet waar je over praat. Voor dat laatste, gaan al onze verkoopmedewerkers eens in de zoveel tijd naar Zweden. Daar worden ze ondergedompeld in de wereld van Hästens. Die kennis en dat enthousiasme dragen ze vervolgens weer over aan de klant, waardoor hij of zij met het allerbeste bed naar huis gaat.’
Waar bent u trots op?
‘Op het feit dat we in vijf jaar tijd gegroeid zijn naar drie winkels. Dat was niet altijd even makkelijk. Ook ik heb als ondernemer een lastigere periode meegemaakt. Door het heft iets meer in eigen hand te durven nemen en af te gaan op mijn eigen intuïtie en kennis van de regionale markt, groeien we nu weer gezond door. Groot worden door klein te blijven, daar ligt onze kracht.’
Waar droomt u van?
‘Ik heb niet de ambitie om nog meer winkels te openen, want ik blijf mijn klanten graag bij naam kennen. De uitdaging zit hem voor mij eerder in het enthousiasmeren van nog meer mensen voor Hästens, zodat ook zij van een betere nachtrust en een fijner leven kunnen genieten.’
Geplaatst op
Naar het overzicht
Netwerk vol energie
Wie haar spreekt, merkt meteen: Merlin Melles straalt als het gaat om verbinden. Als oprichter van het (Founders) Carbon Network bouwt ze... Lees meer »
Kunst met een chaotisch randje
De abstracte schilderijen van Marella Hesseling nodigen uit om lang naar te kijken, nieuwe dingen te ontdekken en steeds weer te bewonderen.... Lees meer »
40 jaar Loïs Lane: Still going strong
Het lijkt niet zo lang geleden dat Monique en Suzanne Klemann hit na hit scoorden. Amsterdamned, It’s the first time, I wanna be… de nummers... Lees meer »
Patrice van Schuppen: Steeds stralend
In de praktijk van Van Schuppen Huidtherapie in Sneek valt meteen iets op: de rust en atmosfeer. Niet klinisch of kil, maar een warme plek... Lees meer »
Gastvrijheid met een Fries hart
Ware luxe zit in kleine dingen. En in die kleine dingen is Landgoed Lauswolt in Beetsterzwaag heel groot. Het vijfsterrenhotel middenin... Lees meer »
Wilfert Verweij: De kunst van het epoxionisme
Het begon allemaal met een zelfgemaakte olifant aan de rand van zijn zwembad in Florida. Daarna wilde zijn hele Amerikaanse kennissenkring... Lees meer »
Jezelf terugvinden
De eerste stap zetten naar Frans Koopal Haarwerken in Groningen is vaak de moeilijkste voor mensen met haarproblemen, maar wie eenmaal de... Lees meer »
Janine Nikiforov: Vrouw met visie
Janine Nikiforov (39), volgt haar hart en dat is letterlijk terug te zien in de Nikiforov collectie met haar eerste tas Double Trouble.... Lees meer »
Oog voor het onverwachte
‘Durf jij het aan?’ vroeg de toenmalige hoofdredacteur van Lourens Magazine, doelend op een interview met Gerard Spong. Tja, wat kun je... Lees meer »
Magie op een stokje
Laura Melenhorst is een geboren idealist: met haar merk Suckers wilde ze de lolly-industrie niet alleen mooier, maar ook duurzamer maken.... Lees meer »
Isabel Cramer: strijdt voor het klimaat in zelfgemaakte jurk
Isabel Cramer (24) is gekroond tot Miss Beauty of Noord-Holland 2025. Na een intensief traject met catwalktrainingen, speechvoorbereidingen... Lees meer »
Mentale tegenwind
Waarom praten mannen toch zo weinig over hun mentale problemen? Roos Moggré voerde openhartige gesprekken met elf succesvolle mannen over... Lees meer »

