Groot geworden door klein te blijven

Freek Fidder, eigenaar van Fidder slapen in Woerden en de Hästens stores Den Haag en Rotterdam helpt met zijn jarenlange ervaring klanten het juiste bed te vinden. ‘Slaap is belangrijk, want wil je een leuke of productieve dag hebben, dan begint dat met een goede nachtrust.’

Wat doet u aan duurzaamheid in uw bedrijf?  
‘Om ons heen zien we meer aandacht voor de aarde, voor duurzaam leven en ondernemen. In die trend ga ik graag mee. Dat is dan ook één van de belangrijkste speerpunten van Hästens. Wij gebruiken alleen natuurlijke materialen voor het vervaardigen van de bedden. Duurzaam geproduceerd en ethisch ingekocht, zodat de materialen op een dag een nieuw leven kunnen krijgen. Een product afkomstig uit de natuur wil terugkeren naar de natuur en dat is hoe het zou moeten zijn.’ 

Welke overige trends ziet u binnen uw vakgebied en hoe gaat u daarmee om? 
‘Hästens is een heel rustig traditioneel bedrijf dat al sinds jaar en dag gebruikmaakt van mooie natuurlijke materialen, zoals paardenhaar, wol en katoen. De nieuwste trends draaien veelal om hightech synthetische, in plaats van natuurlijke materialen. Die synthetische materialen laten misschien wel goed lucht door, maar laten de slaper ook extra transpireren. Dat extra vocht kan dan weer opgevangen worden door een ander technisch snufje. Maar waarom zou je, als natuurlijke materialen als vanzelf hun werk doen? Die trends laten wij dus maar even aan ons voorbij gaan.’ 

Waarom kiest u ervoor te ondernemen in de beddenbranche? 
‘Sommige mensen missen die goede nachtrust, doordat ze bijvoorbeeld moeilijk in slaap komen of veel wakker worden. Daar kan ik, als ondernemer in de beddenbranche, iets aan doen. De uitdaging zit hem in het vinden van het juiste bed. Dat is heel persoonlijk en daarom ook een vak apart. Als ik mijn klant aan een goed bed help, help ik hem aan een betere nachtrust, een leukere dag en daardoor een fijner leven. Wat is er nou mooier dan dat?’  

Wat is een les die u geleerd heeft en graag doorgeeft?  
‘Volg je eigen koers. Natuurlijk ben ook ik afhankelijk van merken en leveranciers, maar dat betekent niet dat ik altijd lukraak doe wat me wordt opgedragen. Jij weet wat het beste is voor jouw klanten uit jouw omgeving. De klant in Den Haag is een ander type klant dan de klant in Rotterdam. Dat maakt het leuk, maar vraagt ook om een andere benadering. Dat weet jij als lokale beter dan een marketeer in een stad of land verderop. Ga daarin dan ook af op jouw intuïtie.’ 

Hoe tovert u een glimlach op het gezicht van de klant? 
‘Het allerbelangrijkste: neem de tijd voor je klant en weet waar je over praat. Voor dat laatste, gaan al onze verkoopmedewerkers eens in de zoveel tijd naar Zweden. Daar worden ze ondergedompeld in de wereld van Hästens. Die kennis en dat enthousiasme dragen ze vervolgens weer over aan de klant, waardoor hij of zij met het allerbeste bed naar huis gaat.’  

Waar bent u trots op? 
‘Op het feit dat we in vijf jaar tijd gegroeid zijn naar drie winkels. Dat was niet altijd even makkelijk. Ook ik heb als ondernemer een lastigere periode meegemaakt. Door het heft iets meer in eigen hand te durven nemen en af te gaan op mijn eigen intuïtie en kennis van de regionale markt, groeien we nu weer gezond door. Groot worden door klein te blijven, daar ligt onze kracht.’ 

Waar droomt u van?  
‘Ik heb niet de ambitie om nog meer winkels te openen, want ik blijf mijn klanten graag bij naam kennen. De uitdaging zit hem voor mij eerder in het enthousiasmeren van nog meer mensen voor Hästens, zodat ook zij van een betere nachtrust en een fijner leven kunnen genieten.’ 

Geplaatst op

Naar het overzicht

The Backstreet Boys & IK

Deze foto is gemaakt in 1996. Ik was 23 en werkte bij de Tina. Dit was de eerste keer dat ik The Backstreet Boys interviewde. In totaal... Lees meer »

Natuur monumenten | Hout & Mos

Hij is kunstenaar, ambachtelijk meubelmaker en houtwerker met liefde voor mos. Zowel in materieel opzicht als in filosofische zin kan het... Lees meer »

Jong van geest | Viggo Waas & Peter Heerschop

Hoe kijk je terug op jouw jeugd? Wat zou je anders doen met de kennis van nu? En waar is die kinderlijke onbezorgdheid gebleven? Cabaretiers... Lees meer »

Het plezier van schaduw | Senft Zonwering

Een stralend schijnende zon is heerlijk, maar soms is schaduw fijner. Zeker in en om huis is het van belang om de temperatuur op een duurzame... Lees meer »

De beste versie van jezelf | Westen Mode

Of je nou 16 jaar bent of 100, man of vrouw: bij Westen Mode in het Groningse Musselkanaal vind je altijd een outfit waarmee je voor de... Lees meer »

Oog voor kwaliteit | HA Juweliers

Liefhebbers van mooie sieraden en horloges in Noord-Nederland komen al bijna 15 jaar graag naar het Groningse Haren. Daar zit de juwelierswinkel... Lees meer »

...dat je niet alles hoeft te weten | Daphne Deckers

Voor veel mensen heeft ouder worden een negatieve bijklank, zo niet voor schrijfster Daphne Deckers. Zij doorbreekt in haar nieuwe boek... Lees meer »

Houd het simpel | WilroffReitsma

Voor WilroffReitsma, waar de werelden van IT en Telecom écht samen worden gebracht, is de kern heel simpel: hoe zou je het zelf willen?... Lees meer »

Als kaal zijn je keuze niet is | Layla Koopal

Schoonheid zit van binnen, maar soms moet je de buitenkant een handje helpen. Al drie generaties heeft Frans Koopal Haarwerken de kennis... Lees meer »

Even lekker blijtanken | Lot van Os

Foto Blijtank Station | Bezorgt iedereen een portie positiviteit, met complimenten, aanmoedigingen en levensadviezen. Wat ooit begon in... Lees meer »

Typisch Fred | Fred de la Bretonière

Het is een bijzonder jaar voor schoenenontwerper Fred de la Bretonière. In december wordt hij tachtig jaar, hij brengt dit najaar een boek... Lees meer »

Met hart voor haar | Layla Koopal

Voor mensen met haarproblemen is het zetten van de eerste stap naar Frans Koopal Haarwerken in Groningen vaak erg moeilijk. Maar daar staat... Lees meer »