Groot geworden door klein te blijven
Freek Fidder, eigenaar van Fidder slapen in Woerden en de Hästens stores Den Haag en Rotterdam helpt met zijn jarenlange ervaring klanten het juiste bed te vinden. ‘Slaap is belangrijk, want wil je een leuke of productieve dag hebben, dan begint dat met een goede nachtrust.’
Wat doet u aan duurzaamheid in uw bedrijf?
‘Om ons heen zien we meer aandacht voor de aarde, voor duurzaam leven en ondernemen. In die trend ga ik graag mee. Dat is dan ook één van de belangrijkste speerpunten van Hästens. Wij gebruiken alleen natuurlijke materialen voor het vervaardigen van de bedden. Duurzaam geproduceerd en ethisch ingekocht, zodat de materialen op een dag een nieuw leven kunnen krijgen. Een product afkomstig uit de natuur wil terugkeren naar de natuur en dat is hoe het zou moeten zijn.’
Welke overige trends ziet u binnen uw vakgebied en hoe gaat u daarmee om?
‘Hästens is een heel rustig traditioneel bedrijf dat al sinds jaar en dag gebruikmaakt van mooie natuurlijke materialen, zoals paardenhaar, wol en katoen. De nieuwste trends draaien veelal om hightech synthetische, in plaats van natuurlijke materialen. Die synthetische materialen laten misschien wel goed lucht door, maar laten de slaper ook extra transpireren. Dat extra vocht kan dan weer opgevangen worden door een ander technisch snufje. Maar waarom zou je, als natuurlijke materialen als vanzelf hun werk doen? Die trends laten wij dus maar even aan ons voorbij gaan.’
Waarom kiest u ervoor te ondernemen in de beddenbranche?
‘Sommige mensen missen die goede nachtrust, doordat ze bijvoorbeeld moeilijk in slaap komen of veel wakker worden. Daar kan ik, als ondernemer in de beddenbranche, iets aan doen. De uitdaging zit hem in het vinden van het juiste bed. Dat is heel persoonlijk en daarom ook een vak apart. Als ik mijn klant aan een goed bed help, help ik hem aan een betere nachtrust, een leukere dag en daardoor een fijner leven. Wat is er nou mooier dan dat?’
Wat is een les die u geleerd heeft en graag doorgeeft?
‘Volg je eigen koers. Natuurlijk ben ook ik afhankelijk van merken en leveranciers, maar dat betekent niet dat ik altijd lukraak doe wat me wordt opgedragen. Jij weet wat het beste is voor jouw klanten uit jouw omgeving. De klant in Den Haag is een ander type klant dan de klant in Rotterdam. Dat maakt het leuk, maar vraagt ook om een andere benadering. Dat weet jij als lokale beter dan een marketeer in een stad of land verderop. Ga daarin dan ook af op jouw intuïtie.’
Hoe tovert u een glimlach op het gezicht van de klant?
‘Het allerbelangrijkste: neem de tijd voor je klant en weet waar je over praat. Voor dat laatste, gaan al onze verkoopmedewerkers eens in de zoveel tijd naar Zweden. Daar worden ze ondergedompeld in de wereld van Hästens. Die kennis en dat enthousiasme dragen ze vervolgens weer over aan de klant, waardoor hij of zij met het allerbeste bed naar huis gaat.’
Waar bent u trots op?
‘Op het feit dat we in vijf jaar tijd gegroeid zijn naar drie winkels. Dat was niet altijd even makkelijk. Ook ik heb als ondernemer een lastigere periode meegemaakt. Door het heft iets meer in eigen hand te durven nemen en af te gaan op mijn eigen intuïtie en kennis van de regionale markt, groeien we nu weer gezond door. Groot worden door klein te blijven, daar ligt onze kracht.’
Waar droomt u van?
‘Ik heb niet de ambitie om nog meer winkels te openen, want ik blijf mijn klanten graag bij naam kennen. De uitdaging zit hem voor mij eerder in het enthousiasmeren van nog meer mensen voor Hästens, zodat ook zij van een betere nachtrust en een fijner leven kunnen genieten.’
Geschreven op
Naar het overzicht
Uit liefde ontstaan
Niets zorgt voor zo’n sterk fundament als houden van. Dat bewijst Avila Reizen, ontstaan omdat twee jonge mensen verliefd werden en niet... Lees meer »
Bij twijfel hard zingen
Sopraan Francis van Broekhuizen is een personality in de muziekwereld. Operahuizen en regisseurs werken graag met haar samen, niet alleen... Lees meer »
‘Natan is mijn leven’
Een toevallige samenloop van omstandigheden maakte dat Édouard Vermeulen, van origine binnenhuisarchitect, couturier werd. Nu viert hij... Lees meer »
De kunst van het epoxionisme
Het begon allemaal met een zelfgemaakte olifant aan de rand van zijn zwembad in Florida. Daarna wilde zijn hele Amerikaanse kennissenkring... Lees meer »
Maatwerk & experiment
In een wereld vol massaproductie richt modeontwerper Rosalie Key zich bewust op het tegenovergestelde: maatwerk. Vanuit haar Rotterdamse... Lees meer »
Groot geworden door klein te blijven
Freek Fidder, eigenaar van Fidder slapen in Woerden en de Hästens stores Den Haag en Rotterdam helpt met zijn jarenlange ervaring klanten... Lees meer »
Zwart goud met een oranje tintje
Het wordt gezien als een ware delicatesse. Om de smaak zo puur mogelijk te houden, eet je het direct vanaf de muis van je gebalde vuist.... Lees meer »
Je brein weer in balans
In de snelle maatschappij waarin we leven krijgt ons brein dagelijks miljoenen prikkels te verwerken, terwijl onze hersenen daar helemaal... Lees meer »
Sterren service in de bergen
De Nederlander Michel Wichman runt al jaren het populaire Hotel Spitzhorn in het Zwitserse Saanen-Gstaad. De hotelier in hart en nieren... Lees meer »
Van Villa Kakelbont tot Harley-Davidson
Voormalig uitgever van Lourens J.C. Magazine Roy Dijs woont al jaren in Spanje. Tijdens een wandeling in de Haarlemmerhout blikt hij terug... Lees meer »