De 'Linda' van Spakenburg

Als je zelf een magazine maakt, de prijs wint voor de beste zelfstandige winkel van Nederland en een van de hoofdrollen krijgt in een documentaire lijkt je doel wel bereikt. Niet voor Maggy Hopman van Maggy’s Mode uit Spakenburg. Ze heeft pas haar winkel verbouwd, houdt een eigen blog bij en is nu al weer op zoek naar nieuwe evenementen waarmee ze haar community continu verrast.

Wat meteen aan Maggy opvalt, is de rustige manier waarop ze praat. Ondertussen zijn het haar blauwe ogen die oplettend observeren. Gehuld in een casual broek, modieus hemdje en sportschoenen oogt ze fris en modern. Zelf noemt ze het ‘vrouwelijk stoer’, een stijl die precies bij haar past. Daarom aarzelde ze ook niet om zelf de hamer ter hand te nemen om een van de muren van de oude zaak weg te slopen.

Nu is de uitbreiding van haar winkel gereed is, heeft ze zelfs de beschikking over een eigen evenementenruimte. ‘Daar ga ik modeshows en andere events organiseren. Samen met mijn team natuurlijk. Zonder hen was dit alles niet mogelijk. Mijn kracht is ze te blijven enthousiasmerenen stimuleren.’

Excelleren
Maggy’s avontuur begon ruim vijftien jaar geleden toen ze een eigen winkel opende. Het idee om uit te groeien tot de beste van Nederland liet haar niet meer los. Ze wilde niet alleen uitbreiden, maar zocht ook naar een andere manier om te excelleren. ‘Toen heb ik mezelf de allerbelangrijkste vraag van mijn leven gesteld: ‘Wie zegt dat ik een goede leider ben van zo’n groot bedrijf?’

Ze zocht naar een verkooptraining voor haar medewerkers, maar kwam uit bij een coach die eerst aan haar wilde sleutelen. ‘Even dacht ik nog dat ik alles wel goed deed, maar ik heb echt geleerd mijn eigen angsten onder ogen te zien. Waar kom ik vandaan? Waar ben ik goed in?’ Dat ze uit een dorp als Spakenburg kwam, hielp niet mee. De traditie en de klederdracht lijken lijnrecht tegenover haar eigen ideeën over mode te staan. Toch vond Maggy een manier om als rasechte inwoonster van een klein dorp groot te worden. Juist door niet te ontkennen waar ze vandaan kwam, maar door het unieke van Spakenburg te koesteren.

Maggy omschrijft het zelf heel beeldend door te vertellen dat ze wel kan proberen een steen te zijn, maar dan vergeet dat ze ook als kiezelsteen kan stralen. Ze zette hoog in en richtte zich op het winnen van de ING Retailjaarprijs. Dat lukte, maar dat is voor haar geen moment om achterover te leunen. Met haar verbouwde winkel richt ze zich alweer op de toekomst.

Ze is volop bezig zichzelf als merk neer te zetten en is daarvoor een eigen blog begonnen. ‘Ik wil dat mensen mij begrijpen en me niet op een plateau zetten. Ik ben nu eenmaal het gezicht van de zaak en werk bewust aan personal branding.’ En ja, met Linda de Mol is ze al vaker vergeleken. Zaken waar ze niet goed in is, besteedt ze uit. Zo heeft Maggy een bedrijfsadviseur en werkt ze ook samen met iemand die de communicatie voor haar regelt.

‘Zoiets begint klein door een keer iemand om advies te vragen, maar doordat ik blijf groeien is de communicatie nu een echte baan.’

Samen
Dat Maggy nog tijd heeft minstens dertig uur in de week als gastvrouw op de winkelvloer te staan, lijkt haast onmogelijk. Bijna maandelijks organiseert ze iets: een bakfeest, een beachbingo, modeshows en elke maand geeft ze een eigen stijlsheet uit met daarin haar visie op mode. Als ze er niet is, loopt alles gewoon door, want haar team werkt geheel zelfstandig. ‘Elke medewerker heeft eigen verantwoordelijkheden. Elke maand laat ik een mystery shopper komen om ons team scherp te houden. Ik bespreek het resultaat wel, maar wat mijn mensen ermee doen is aan hen. Iedereen kent en neemt zijn verantwoordelijk. Daardoor doen we het echt samen.’

www.maggysmode.nl

Geplaatst op

Naar het overzicht

The Backstreet Boys & IK

Deze foto is gemaakt in 1996. Ik was 23 en werkte bij de Tina. Dit was de eerste keer dat ik The Backstreet Boys interviewde. In totaal... Lees meer »

Natuur monumenten | Hout & Mos

Hij is kunstenaar, ambachtelijk meubelmaker en houtwerker met liefde voor mos. Zowel in materieel opzicht als in filosofische zin kan het... Lees meer »

Jong van geest | Viggo Waas & Peter Heerschop

Hoe kijk je terug op jouw jeugd? Wat zou je anders doen met de kennis van nu? En waar is die kinderlijke onbezorgdheid gebleven? Cabaretiers... Lees meer »

Het plezier van schaduw | Senft Zonwering

Een stralend schijnende zon is heerlijk, maar soms is schaduw fijner. Zeker in en om huis is het van belang om de temperatuur op een duurzame... Lees meer »

De beste versie van jezelf | Westen Mode

Of je nou 16 jaar bent of 100, man of vrouw: bij Westen Mode in het Groningse Musselkanaal vind je altijd een outfit waarmee je voor de... Lees meer »

Oog voor kwaliteit | HA Juweliers

Liefhebbers van mooie sieraden en horloges in Noord-Nederland komen al bijna 15 jaar graag naar het Groningse Haren. Daar zit de juwelierswinkel... Lees meer »

...dat je niet alles hoeft te weten | Daphne Deckers

Voor veel mensen heeft ouder worden een negatieve bijklank, zo niet voor schrijfster Daphne Deckers. Zij doorbreekt in haar nieuwe boek... Lees meer »

Houd het simpel | WilroffReitsma

Voor WilroffReitsma, waar de werelden van IT en Telecom écht samen worden gebracht, is de kern heel simpel: hoe zou je het zelf willen?... Lees meer »

Als kaal zijn je keuze niet is | Layla Koopal

Schoonheid zit van binnen, maar soms moet je de buitenkant een handje helpen. Al drie generaties heeft Frans Koopal Haarwerken de kennis... Lees meer »

Even lekker blijtanken | Lot van Os

Foto Blijtank Station | Bezorgt iedereen een portie positiviteit, met complimenten, aanmoedigingen en levensadviezen. Wat ooit begon in... Lees meer »

Typisch Fred | Fred de la Bretonière

Het is een bijzonder jaar voor schoenenontwerper Fred de la Bretonière. In december wordt hij tachtig jaar, hij brengt dit najaar een boek... Lees meer »

Met hart voor haar | Layla Koopal

Voor mensen met haarproblemen is het zetten van de eerste stap naar Frans Koopal Haarwerken in Groningen vaak erg moeilijk. Maar daar staat... Lees meer »