Als een kind in de snoepwinkel

Zullen we even rondkijken? De vraag komt van Mark Verhagen, directeur van Wittebrug Audi. Het antwoord is vanzelfsprekend. Een paar tellen later gaat hij trots voor in een rondgang door het nog nagelnieuwe onderkomen in het Haagse Forepark. Alles ademt stijl en techniek. Precies gelijk aan wat er wordt verkocht: prachtige Audi’s.

Het nieuwe pand van Wittebrug Audi trekt onmiddellijk de aandacht. De combinatie van aluminium en veel glas in een bijzondere vormgeving is een eyecatcher en past feilloos bij de uitstraling van het merk. ’Dit was nodig’, legt Verhagen uit. ’Audi groeit enorm, met name op het gebied van elektrificatie en duurzaamheid. In de oude situatie misten we de ruimte om alles te laten zien. En het hele logistieke proces om het pand heen was veel te krap. Daarom moest er nieuwbouw komen, een stand alone pand. Diezelfde wens was er vanuit de fabrikant. Die wil dat we vanuit bepaalde standaarden de producten aan de man brengen. Daar hoort zo’n belevingswereld bij.’

De Terminal

Een belevingswereld. Daarmee zegt Verhagen niets te veel. Maak een rondgang door het pand van Wittebrug Audi en je voelt je als een kind dat zojuist de sleutel van de snoepwinkel in handen heeft gekregen. In het atrium staan fonkelende modellen, van de A1 tot de prestigieuze e-tron GT. ’Dit is qua oppervlakte de grootste dealervestiging van Audi in de Benelux’, vertelt Verhagen. De buitenzijde van de flagshipstore is ontworpen door Audi en wordt universeel gebruikt. ’New York, Kaapstad, Sjanghai; de architectuur is telkens hetzelfde. Dezelfde vloertegels, dezelfde ambiance. Overal ter wereld. Dit is de huisstijl van Audi, die de ‘Terminal’ is genoemd.’

Open keuken

Maar de binnenzijde mocht Wittebrug zelf ontwerpen en daarbij is het bedrijf dicht bij de eigen wortels gebleven. Een echte dealer, vindt Verhagen. Met beide benen op de grond, no-nonsense en transparant. ’Dat hebben we naar voren gebracht door het gebruik van rondom heel veel glas, maar ook door een glazen wand tussen showroom, receptie en werkplaats. Daardoor is een soort open keuken ontstaan waar je kunt zien wat er met je auto gebeurt.’ Het glazen atrium is daarbij een bijzonder aspect. Verhagen: ’Wij zijn de eerste ter wereld die dat hebben.’

Volledig elektrisch

De populariteit van Audi is de laatste decennia enorm gegroeid. Geen toeval, stelt Verhagen. ’Het zijn juist de merken in het premium segment die de verkopen zien stijgen. Dat geldt net zo voor onze concurrenten BMW en Mercedes-Benz. Maar je ziet dat Audi zeker in de transitie naar elektrificatie vooroploopt. We hebben veel nieuwe modellen, waarvan nu al vijf volledig elektrisch. Dit jaar komt er nóg een nieuw model, volgend jaar weer drie. In 2028 moet Audi de laatste verbrandingsmotor op de markt brengen en dan zouden vanaf 2035 alle modellen volledig elektrisch moeten zijn.’

Achthonderd zonnepanelen

Liefst veertig procent van de verkopen was vorig jaar al volledig elektrisch en Verhagen verwacht dit jaar te stijgen naar de helft. Het streven naar duurzaamheid wordt niet alleen vertaald in verkopen, maar ook in de inrichting van de ’Terminal’. ’Op het dak liggen liefst achthonderd zonnepanelen en we beschikken over een park van 65 laadpalen. Alles is op de toekomst gericht.’

Audi Sportlabel

Naast duurzaam is er ruimte voor sportief. Wittebrug is één van de slechts acht dealers die geselecteerd zijn om zich Audi Sport-dealer te mogen noemen. ’Betekent dat we hier de RS-modellen mogen laten zien en verkopen, zoals de RS4 en de RS6 en ook de Audi R8. We hebben modellen op voorraad en beschikken over demo’s. In Zuid-Holland zijn we de enige met het Audi Sportlabel.’

Lourens Event

Verhagen staat te popelen om dat allemaal te laten zien tijdens het Lourens Event dat in september wordt gehouden bij Wittebrug. Ruimte genoeg, zegt hij met een lach. ’Ik denk dat we de showroom halfleeg rijden, wat stands maken, met een muziekje en een drankje. Tijdje geleden dat we zoiets hebben gedaan, maar nu hebben we ook een pand dat daarvoor echt geschikt is.’

Geschreven op

Naar het overzicht

Vorstelijk genieten van de mooiste auto’s

Op 26, 27 en 28 augustus* vindt voor de tweede maal het Concours d’Elegance op Paleis Soestdijk plaats. Dit topevenement is uitgegroeid... Lees meer »

Klaar voor elk avontuur

Solterra heet Subaru’s nieuwe, volledig elektrische SUV. Het is een ruime, stoere en veelzijdige SUV, geheel ontwikkeld in de sfeer van... Lees meer »

Als een kind in de snoepwinkel

Zullen we even rondkijken? De vraag komt van Mark Verhagen, directeur van Wittebrug Audi. Het antwoord is vanzelfsprekend. Een paar tellen... Lees meer »

Great Britain

Voor liefhebbers van hoogwaardige Britse automerken is Klaas & Terlouw in Enter een befaamd adres. Hun gesoigneerde vestiging aan de snelweg... Lees meer »

Onderscheidend vermogen

De Defender is iconisch. De compleet nieuw ontwikkelde karakter-SUV van Land Rover bouwt dus voort op een immens lange historie. Lang na... Lees meer »

Parkeer voortaan met een TIKKIE

Parkeren met een Tikkie, dat kan vanaf nu met Instapark. De nieuwe parkeerapp kan je direct gebruiken: je hoeft je niet te registreren en... Lees meer »

Utsikstpunt Volvo

De Zweedse term utsiktspunkt vertelt het verhaal van de Volvo XC40 Recharge treffend. Vertaal het als: toekomst, perspectief. Kansen ook.... Lees meer »

Ruilen 2.0

Koop een Polestar 1 in ruil voor kunst (alle vormen van kunst in overweging, inclusief schilderijen, sculpturen, fotografie, installaties... Lees meer »

Stille kracht

Zijn looks vertellen het verhaal bij de eerste kennismaking. Kenners herkennen direct het DNA van de vader aller Porsches – de 911 – maar... Lees meer »

King of the road

Jaguar, Land Rover en Range Rover: merken met historie en legendarische auto’s. Achter het stuur van de nieuwe I-PACE, Defender of Evoque,... Lees meer »