Als een kind in de snoepwinkel

Zullen we even rondkijken? De vraag komt van Mark Verhagen, directeur van Wittebrug Audi. Het antwoord is vanzelfsprekend. Een paar tellen later gaat hij trots voor in een rondgang door het nog nagelnieuwe onderkomen in het Haagse Forepark. Alles ademt stijl en techniek. Precies gelijk aan wat er wordt verkocht: prachtige Audi’s.

Het nieuwe pand van Wittebrug Audi trekt onmiddellijk de aandacht. De combinatie van aluminium en veel glas in een bijzondere vormgeving is een eyecatcher en past feilloos bij de uitstraling van het merk. ’Dit was nodig’, legt Verhagen uit. ’Audi groeit enorm, met name op het gebied van elektrificatie en duurzaamheid. In de oude situatie misten we de ruimte om alles te laten zien. En het hele logistieke proces om het pand heen was veel te krap. Daarom moest er nieuwbouw komen, een stand alone pand. Diezelfde wens was er vanuit de fabrikant. Die wil dat we vanuit bepaalde standaarden de producten aan de man brengen. Daar hoort zo’n belevingswereld bij.’

De Terminal

Een belevingswereld. Daarmee zegt Verhagen niets te veel. Maak een rondgang door het pand van Wittebrug Audi en je voelt je als een kind dat zojuist de sleutel van de snoepwinkel in handen heeft gekregen. In het atrium staan fonkelende modellen, van de A1 tot de prestigieuze e-tron GT. ’Dit is qua oppervlakte de grootste dealervestiging van Audi in de Benelux’, vertelt Verhagen. De buitenzijde van de flagshipstore is ontworpen door Audi en wordt universeel gebruikt. ’New York, Kaapstad, Sjanghai; de architectuur is telkens hetzelfde. Dezelfde vloertegels, dezelfde ambiance. Overal ter wereld. Dit is de huisstijl van Audi, die de ‘Terminal’ is genoemd.’

Open keuken

Maar de binnenzijde mocht Wittebrug zelf ontwerpen en daarbij is het bedrijf dicht bij de eigen wortels gebleven. Een echte dealer, vindt Verhagen. Met beide benen op de grond, no-nonsense en transparant. ’Dat hebben we naar voren gebracht door het gebruik van rondom heel veel glas, maar ook door een glazen wand tussen showroom, receptie en werkplaats. Daardoor is een soort open keuken ontstaan waar je kunt zien wat er met je auto gebeurt.’ Het glazen atrium is daarbij een bijzonder aspect. Verhagen: ’Wij zijn de eerste ter wereld die dat hebben.’

Volledig elektrisch

De populariteit van Audi is de laatste decennia enorm gegroeid. Geen toeval, stelt Verhagen. ’Het zijn juist de merken in het premium segment die de verkopen zien stijgen. Dat geldt net zo voor onze concurrenten BMW en Mercedes-Benz. Maar je ziet dat Audi zeker in de transitie naar elektrificatie vooroploopt. We hebben veel nieuwe modellen, waarvan nu al vijf volledig elektrisch. Dit jaar komt er nóg een nieuw model, volgend jaar weer drie. In 2028 moet Audi de laatste verbrandingsmotor op de markt brengen en dan zouden vanaf 2035 alle modellen volledig elektrisch moeten zijn.’

Achthonderd zonnepanelen

Liefst veertig procent van de verkopen was vorig jaar al volledig elektrisch en Verhagen verwacht dit jaar te stijgen naar de helft. Het streven naar duurzaamheid wordt niet alleen vertaald in verkopen, maar ook in de inrichting van de ’Terminal’. ’Op het dak liggen liefst achthonderd zonnepanelen en we beschikken over een park van 65 laadpalen. Alles is op de toekomst gericht.’

Audi Sportlabel

Naast duurzaam is er ruimte voor sportief. Wittebrug is één van de slechts acht dealers die geselecteerd zijn om zich Audi Sport-dealer te mogen noemen. ’Betekent dat we hier de RS-modellen mogen laten zien en verkopen, zoals de RS4 en de RS6 en ook de Audi R8. We hebben modellen op voorraad en beschikken over demo’s. In Zuid-Holland zijn we de enige met het Audi Sportlabel.’

Lourens Event

Verhagen staat te popelen om dat allemaal te laten zien tijdens het Lourens Event dat in september wordt gehouden bij Wittebrug. Ruimte genoeg, zegt hij met een lach. ’Ik denk dat we de showroom halfleeg rijden, wat stands maken, met een muziekje en een drankje. Tijdje geleden dat we zoiets hebben gedaan, maar nu hebben we ook een pand dat daarvoor echt geschikt is.’

Geschreven op

Naar het overzicht

Rijk verleden en fraaie toekomst

Een rijk verleden en een fraaie toekomst komen samen in de prachtige autoshowroom van Kimman in Hillegom. Daar waar tientallen jaren antieke... Lees meer »

Waan je een echte F1-coureur

Op zoek naar het ideale bedrijfsuitje? Dan is Racesquare de plek voor jou en je collega’s. Waan je een echte Formule 1 coureur bij het grootste... Lees meer »

De ultieme asfalt-Jeep

De Jeep Wrangler heeft een speciaal plekje in het hart van iedere autoliefhebber. Het is een heerlijke wagen om offroad mee te rijden, maar... Lees meer »

001: Licence to thrill

Met een naam als ‘001’ ligt het voor de hand dat je tot de tanden bewapend bent met gespierde en hightech snufjes. Hét visitekaartje van... Lees meer »

Above and beyond

Wie een Jaguar, Land Rover of Range Rover ziet rijden, herkent direct de historie en legendarische auto’s van deze Britse merken. Ze worden... Lees meer »

Stijliconen met passie

De rondgang die Bart Jozen maakt door het pand aan de zuidelijke ringweg van Alkmaar zegt vrijwel alles. Hij toont de nog vrijwel nieuwe... Lees meer »

Brits tot in zijn haarvaten

Een Range Rover is – laten we er niet omheen draaien – zodanig fors dat je bij voorkeur je eigen oprit of liever nog oprijlaan moet hebben... Lees meer »

La Corsa piu bella del mondo

Van 13 t/m 17 juni wordt de Mille Miglia 2023 gereden. Deze beroemde Italiaanse race voor klassieke auto’s met als prachtige slogan ‘la... Lees meer »

Terug naar de toekomst

Het is een nijpende gewetensvraag voor veel ‘historiesnuivers’ met klassieke auto’s: de geliefde automobiel in originele staat houden met... Lees meer »

Gestroomlijnde oase van rust

Mercedes maakt vaart met de transitie naar elektrisch rijden. Een must in deze tijd, maar voor menig rijder van Das Haus zal het toch even... Lees meer »