Summer of hope

Een gevoel van optimisme overheerst in de zomercollecties. Als antigif tegen de loungewear die vorig jaar hoogtij vierde, is het tijd voor fladderende jurken, levendige kleuren en feelgood-prints. Alsof ontwerpers hiermee een zonnig vooruitzicht willen projecteren met outfits waar het plezier vanaf spat. Zoals ontwerper Demna Gvasalia schreef in een brief bij zijn collectie voor Balenciaga: ‘Hope is the last thing to die.’

Samenstelling: Natasja Admiraal

Vindingrijkheid
Het verlangen naar fantasie en vrijheid, vertaalt zich naar een luchtig en ontspannen modebeeld. Volume en lengte spelen een hoofdrol: we zien vloeiende jurken, wapperende wijde jassen en tunieken met geknoopte details. Uitbundige collecties maken dat we het plezier van onszelf mooi aankleden weer terugvinden. Tegelijkertijd brengen veel merken klassieke stukken die fungeren als een verlengstuk van het comfortabele uniform van vorig jaar. Ook is er een hernieuwd gevoel van vindingrijkheid: sommige merken kozen voor upcycling en vervaardigden hun collecties van reststoffen. Ze maken op die manier een krachtig statement tegen afval en overconsumptie.

Going green
Een spectrum van rustgevend groen is precies wat we nodig hebben om zowel onze garderobe als onze geest op te frissen. Groen staat voor groei, vastberadenheid en ambitie. Daarnaast symboliseert deze kleur hoop, vruchtbaarheid en wedergeboorte. Niet zo gek dat veel merken deze kleur omarmen om het nieuwe post-pandemie-tijdperk in te luiden. Na de geïsoleerde lente van vorig jaar, is er meer dan ooit behoefte aan natuurlijke kleuren die keuzevrijheid mogelijk maken. Het kleurenpalet voor deze zomer straalt ‘zachte energie’ uit met levendige pasteltinten en alledaagse neutrale kleuren, die onderling makkelijk te combineren zijn. 

Geschreven op

Naar het overzicht

Shocking pink

En toen was daar ineens shocking pink! Een kleur die modeontwerper Elsa Schiaparelli in 1937 in Parijs introduceerde en die anno 2022 nog... Lees meer »

Maatwerk & experiment

In een wereld vol massaproductie richt modeontwerper Rosalie Key zich bewust op het tegenovergestelde: maatwerk. Vanuit haar Rotterdamse... Lees meer »

Feniks uit de as

Modehuis Boersma herrijst als een feniks uit de as. Het is te bizar voor woorden: Birgit Boersma en haar man Arjan Maat kreeg op 1 augustus... Lees meer »

Meesterlijk zwart

Zwart. Het was de favoriete kleur van de Spaanse couturier Cristóbal Balenciaga. Een kleur waarin zijn sculpturale en complexe vormentaal... Lees meer »

Beken kleur

Dé trend van dit moment? Jezelf (durven) laten zien, zegt Marco van Hall van Mull Castricum. ‘We mogen en willen onszelf weer meer laten... Lees meer »

Outfits met impact

Prachtige stoffen, geraffineerde breisels, mooie warme kleuren; dit winterseizoen laat She’s Different in Rijssen je weer verbazen met een... Lees meer »

Mix it up

Stijlvol en comfortabel gaan hand in hand in herfst-wintercollecties voor mannen. Een grote trend is het combineren van verschillende stijlen... Lees meer »

Viva volume

De modetrends voor winter 2022 staan in het teken van oversized volumes. Van wijde broeken tot grote jassen: het slimfit tijdperk is definitief... Lees meer »

Dé trends van het seizoen

Androesja is een herenkledingzaak in hartje binnenstad van Groningen. Eigenaar Androesja Vermaning verheugt zich op het najaar/winterseizoen... Lees meer »

Elegance is an attitude

Grenzeloos, dat is Ameya in Assen. Eigenaresse Jacqueline Barree presenteert een eigen stijl en mix van bekende en onbekende, duurzame merken... Lees meer »