Monique Collignon goes conscious

Modeontwerpster Monique Collignon showde afgelopen weekend haar Collignon The Conscious Collection Spring/Summer 2017 tijdens de Mercedes-Benz FashionWeek in Amsterdam. Een duurzame ready-to-wear collectie. De modellen liepen op de swingende beats van een heuse live band die zangeres Maika begeleidde. Indrukwekkende visuals op een groot LED scherm maakten het geheel helemaal compleet.
 
Evenals bij de vorige twee collecties is ruim zeventig procent van The Conscious Collection gemaakt van Waste2Wear stoffen. Ook de overige stoffen zoals zijde en kant en de details als knopen en ritsen zijn eco-vriendelijk en verantwoord geproduceerd. Een win-win situatie voor iedereen! Collignon neemt hierin als designer haar verantwoordelijkheid door gebruik te maken van deze mogelijkheden. “Ik sta niet alleen voor ‘Empowering Women’ maar voor ‘Empowering’ in de breedste zin van het woord. Het is belangrijk te weten waar we precies mee bezig zijn. Dat betekent dat niet alleen de meeste stoffen waarmee ik werk gerecycled zijn, maar dat ik ook bezig ben met de werkomstandigheden van producenten die bij mijn collectie betrokken zijn. Daarnaast draagt iedereen die een stuk uit The Conscious Collection koopt een steentje bij aan een beter en schoner milieu,” vertelt Monique enthousiast.
 
Met stijlen als Nautic Chic, Cruise Control, Flower Shower en Lace Seduction is The Conscious Collection voor volgend jaar zomer is een echte city lijn voor ieder moment van de dag. Alle items, in sprekende kleuren als kobalt, fuchsia, oranje en zoals men van Monique Collignon gewend is uiteraard zwart en offwhite, zijn goed met elkaar te combineren.
 
Er is veel gebruik gemaakt van details als grove metalen ritsen in goud en zilver, grote eyelets en lurex zonder overdadig te zijn. De uni’s, jacquards, maxi jurken en rokken zijn uitgevoerd in materialen als linnen, crêpe, organza en beeldschoon kant. Ook zijn er items van bonnetterie. In de zelf ontworpen bloemenprint is het Chinese teken van de Haan en het teken van voorspoed verwerkt. Ook de ‘Collignon’-print is terug van weggeweest en nieuw leven ingeblazen.
 
Naast het veelvuldig gebruik van Waste2Wear, is er voor het eerst gebruik gemaakt van handgeweven stoffen uit gerecycled plastic van Waste2Weave. Een initiatief van Vision Textiles (Waste2Wear) en TARA, een Indiase organisatie die het levensonderhoud van miljoenen vrouwen die werkzaam zijn in de Indiase handweefindustrie probeert te verbeteren. De stoffen zijn speciaal voor deze collectie van Monique Collignon gemaakt.

Collignon The Conscious Collection S/S17 zit in het midden/hoogsegment.

Geschreven op

Naar het overzicht

Shocking pink

En toen was daar ineens shocking pink! Een kleur die modeontwerper Elsa Schiaparelli in 1937 in Parijs introduceerde en die anno 2022 nog... Lees meer »

Maatwerk & experiment

In een wereld vol massaproductie richt modeontwerper Rosalie Key zich bewust op het tegenovergestelde: maatwerk. Vanuit haar Rotterdamse... Lees meer »

Feniks uit de as

Modehuis Boersma herrijst als een feniks uit de as. Het is te bizar voor woorden: Birgit Boersma en haar man Arjan Maat kreeg op 1 augustus... Lees meer »

Meesterlijk zwart

Zwart. Het was de favoriete kleur van de Spaanse couturier Cristóbal Balenciaga. Een kleur waarin zijn sculpturale en complexe vormentaal... Lees meer »

Beken kleur

Dé trend van dit moment? Jezelf (durven) laten zien, zegt Marco van Hall van Mull Castricum. ‘We mogen en willen onszelf weer meer laten... Lees meer »

Outfits met impact

Prachtige stoffen, geraffineerde breisels, mooie warme kleuren; dit winterseizoen laat She’s Different in Rijssen je weer verbazen met een... Lees meer »

Mix it up

Stijlvol en comfortabel gaan hand in hand in herfst-wintercollecties voor mannen. Een grote trend is het combineren van verschillende stijlen... Lees meer »

Viva volume

De modetrends voor winter 2022 staan in het teken van oversized volumes. Van wijde broeken tot grote jassen: het slimfit tijdperk is definitief... Lees meer »

Dé trends van het seizoen

Androesja is een herenkledingzaak in hartje binnenstad van Groningen. Eigenaar Androesja Vermaning verheugt zich op het najaar/winterseizoen... Lees meer »

Elegance is an attitude

Grenzeloos, dat is Ameya in Assen. Eigenaresse Jacqueline Barree presenteert een eigen stijl en mix van bekende en onbekende, duurzame merken... Lees meer »