Brandstore CLOSED in Groningen
Samen met haar moeder een modezaak beginnen was al jarenlang een stille wens van Charlotte Paas. Dat het fashionlabel CLOSED hen tijdens hun oriëntatie vroeg de derde Nederlandse monobrandstore in Groningen te beginnen, was echter een verrassing. Een vraag waar ze niet lang over na hoefden te denken.
Dat de CLOSED-store in Groningen in het stukje Brugstraat te vinden is, waar de galerij doet denken aan een Italiaanse promenade, is niet geheel toevallig. Het is het enige plekje Groningen waar de modeliefhebster zich wilde vestigen. In de met licht, ruw hout en messing ingerichte zaak vertelt de jonge eigenaresse hoe ze ruim een jaar geleden nog zocht naar de verschillende merken die ze in haar eigen winkel wilde brengen.
Teddybeer
Voor Charlotte en haar moeder was vanaf het begin al duidelijk dat ze in hun nieuwe winkel het van origine Italiaanse denimmerk CLOSED groot zouden inkopen. De truien en perfect passende denims van dit merk zijn volgens hen onmisbare basics in iedere garderobe. Dat het label werkt aan verjonging door aan hun bestaande lijn jaarlijks nieuwe trendy items toe te voegen, trok hen definitief over de streep. ‘Deze winter krijgen we bijvoorbeeld prachtige, zachte jassen die zijn gemaakt met het bont van de echte bruine teddybeer, jassen van stof die op een schapenvacht lijkt en verkopen we natuurlijk ook weer de basic mantels van scheerwol.’
Heel belangrijk voor Charlotte is dat CLOSED een merk is dat staat voor duurzaamheid. Het Italiaanse label is overgenomen door een Duitse firma, die veel aandacht heeft voor het werken met innovatieve materialen en het gebruiken van milieuvriendelijke productiemethodes. ‘Daar willen we graag aan meewerken. Het is natuurlijk een risico als je een monobrandstore begint, maar tot nu toe is iedere nieuwe collectie beter dan de vorige. Voor de winter hebben we bijvoorbeeld deze sneaker met koeienvacht en een camouflageprint op de hak ingekocht.’
Trendy
Vooral tijdens de inkoop profiteert Charlotte van de ervaring van haar moeder. ‘Zij heeft jarenlang een eigen kledingzaak gehad en wil niet meer elke dag in de winkel aanwezig zijn. Wel assisteert ze altijd bij het kiezen van de collectie en dan merk ik dat we heel goed samenwerken. Zij kiest de basics en ik grijp naar trendy.’ Een formule die werkt, want het eerste jaar heeft het duo goed afgesloten. ‘We merken nu al dat de CLOSED liefhebbers ons weten te vinden en denken er zelfs over hoe we de mannenlijn kunnen brengen. Er is veel vraag naar en in deze winkel is daar te weinig plek voor. CLOSED is een merk dat veel trouwe fans heeft. De basics - zoals de denims en de wollen truien - zijn zeer geliefd.’
Dat Groningen als winkelstad steeds populairder wordt, draagt volgens Charlotte ook bij aan het succes van het eerste jaar. ‘We krijgen hier klanten vanuit alle hoeken van het land die verbaasd zijn over alles wat Groningen te bieden heeft. Zelfs de schoenen van CLOSED verkopen we steeds beter, terwijl de meeste trouwe klanten daar echt aan moeten wennen. Deze winter hebben we naast de sneakers, suède loafers en halfhoge, stoere, olijfgroene cowboylaarsjes met opvallende details als kleine nopjes.’
Fairtrade mode
Alle gebruikte koeien- en lamshuiden bij CLOSED zijn een bijproduct van de voedselindustrie.
* CLOSED werkt alleen samen met mohairboerderijen die voldoen aan de internationale richtlijnen voor productie.
* CLOSED was één van de eerste bedrijven die werkte met 3M Thinsulate, een volwaardig alternatief voor dons in de winterjassen.
* De Italiaanse Candiana weeffabriek, waar CLOSED mee samenwerkt voor de productie van praktisch alle stof voor de jeans, heeft de Global Organic Textile Standard en de Global Recycle Standard ontvangen.
* CLOSED heeft in enkele jaren tijd de productie grotendeels van Azië naar Europa overgebracht.
Kijk voor meer informatie op www.CLOSED.com of bezoek de shop aan de Brugstraat 21 te Groningen.
Geschreven op
Naar het overzicht
Net even anders
Langere dagen en hogere temperaturen. Het voorjaar is begonnen en de zomer staat voor de deur. Het belooft bij herenkledingzaak Androesja... Lees meer »
Oneindig combineren
Voor hoogstaand en chique shopplezier is de charmante Verwersstraat in het oude centrum van ’s-Hertogenbosch the place to be. In het imposante... Lees meer »
Winkelbeleving voor mannen
In het iconische bankgebouw op de hoek van de Alkmaarse Laat en Koorstraat is herenmodewinkel ICONIC gevestigd. Stap binnen, ervaar de ontspannen... Lees meer »
Splash of colour
Frisse prints, felle kleuren en retro-invloeden: de lente-zomercollecties voor mannen kenmerken zich door een relaxte atmosfeer. Dit komt... Lees meer »
Shocking pink
En toen was daar ineens shocking pink! Een kleur die modeontwerper Elsa Schiaparelli in 1937 in Parijs introduceerde en die anno 2022 nog... Lees meer »
Maatwerk & experiment
In een wereld vol massaproductie richt modeontwerper Rosalie Key zich bewust op het tegenovergestelde: maatwerk. Vanuit haar Rotterdamse... Lees meer »
Feniks uit de as
Modehuis Boersma herrijst als een feniks uit de as. Het is te bizar voor woorden: Birgit Boersma en haar man Arjan Maat kreeg op 1 augustus... Lees meer »
Meesterlijk zwart
Zwart. Het was de favoriete kleur van de Spaanse couturier Cristóbal Balenciaga. Een kleur waarin zijn sculpturale en complexe vormentaal... Lees meer »
Beken kleur
Dé trend van dit moment? Jezelf (durven) laten zien, zegt Marco van Hall van Mull Castricum. ‘We mogen en willen onszelf weer meer laten... Lees meer »
Outfits met impact
Prachtige stoffen, geraffineerde breisels, mooie warme kleuren; dit winterseizoen laat She’s Different in Rijssen je weer verbazen met een... Lees meer »