Westen Mode: Trotse familiehistorie

Hard werken en no-nonsens. Twee eigenschappen die kenmerkend zijn voor de vijf generaties van de familie Westen in Musselkanaal. Wat ooit begon als handel in kapok, matrassen en kruidenierswaren, groeide in 140 jaar uit tot een modezaak met meer dan 150 wereldmerken onder één dak.   

Toen H.B. Westen in 1881 de zaak oprichtte, had hij nooit kunnen bedenken dat anno 2021 zijn zaak zou zijn uitgegroeid tot wat het nu is. Nog altijd zit in de buitengevel van het gebouw met het markante torentje een tableau met de tekst ‘H.B. Westen kruidenierswaren’. 


  
Na(ar) de kerk  
‘Destijds werd hier van alles verkocht. De mensen kwamen van heinde en verre hun inkopen doen. Vooral op zondag was het druk. De weg naast de winkel leidt namelijk naar de Rooms Katholieke kerk in Zandberg. In die tijd was iedereen door de week en ook op zaterdag druk aan het werk en op zondag ging men naar de kerk. Tijd om samen boodschappen te doen, was er niet; alleen op zondag. Een goede zet dus van onze overgrootvader om juist hier een winkel te beginnen.'  
 
Als Nicoline en Claudia Westen samen terugblikken, vertellen ze over het familiemotto: één voor allen, allen voor één. Ze herinneren zich als de dag van gisteren dat ooms, tantes, neven en nichten vaak naar Musselkanaal kwamen en bleven slapen. ‘Gezellig logeren bij opa en oma en overdag heerlijk spelen rondom en in de winkel aan de A-weg. Iedereen herinnert zich de warmte en het gevoel van ‘wij zijn een Westen'. Het familiebedrijf zit in ons hart en wij zijn trots op het bestaan van Westen Mode.’ 
  
Familiebedrijf  
Goedhart Westen nam in 1984 het bedrijf over van zijn ouders en maakte er een succesvolle kledingzaak van. De naam Westen Mode is, met name in het noorden van het land, een begrip. Nicoline en Claudia vertellen dat hun vader in 2016, na een kort ziekbed, veel te jong is overleden. ‘Het was niet onze eerste gedachte om de zaak over te nemen, maar door zijn plotselinge overlijden, erfden wij als dochters het familiebedrijf. Het was zijn wens om zelf nog een geschikte kandidaat te vinden, die als directeur de dagelijkse gang van zaken zou waarnemen, zodat wij ons eigen leven zouden kunnen combineren met onze nieuwe verantwoordelijkheden. En hij had zijn keuze laten vallen op Helena Koster. Zij staat als algemeen directeur op de voorgrond en vertegenwoordigt het bedrijf met dezelfde liefde, passie en gedrevenheid als onze vader. Wij zijn op de achtergrond betrokken bij de zaak. Zo hebben we een geweldig team dat vol trots voor Westen Mode staat.’  


  
Persoonlijk   
‘Net zoals vroeger komen klanten vanuit heel Noord-Nederland naar de winkel. Vaak om zich van top tot teen in het nieuw te steken’, vertelt Helena. ‘Na een eerste bezoek, zien we veel klanten terugkomen. En dat is het grootste compliment dat we kunnen krijgen. Kleding kopen kun je immers overal. Maar het persoonlijke contact en de mooie combinaties die onze verkoopspecialisten samenstellen, is wat ons bijzonder maakt. We zijn eerlijk en betrouwbaar. Ondanks de omvang en het ruime merkenaanbod, zijn we door ons persoonlijke klantcontact altijd benaderbaar en toegankelijk gebleven. De sfeer in de winkel is inspirerend en het team is behulpzaam en vriendelijk. Dat maakt het ongedwongen en aangenaam winkelen bij Westen Mode.’   
  
Hartverwarmend  
De kledingbranche is het afgelopen jaar hard getroffen door corona. ‘Datzelfde geldt voor ons bedrijf', aldus Helena. ‘We hebben ervoor geknokt om te overleven en dat is gelukt. Door de hulp en inzet van ons fantastische team is het ons met z'n allen gelukt om het bedrijf door deze moeilijke tijd heen te helpen. Daarnaast is het hartverwarmend om te zien hoe onze klanten ons zijn blijven steunen en hoe we ook steeds weer nieuwe klanten mogen ontvangen.’  
  
Social media  
Westen Mode ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. Helena: ‘Het afgelopen jaar was leerzaam en heeft nieuwe inzichten gegeven en ook veel energie. We hebben niet stil gezeten en een belangrijke stap gezet in duurzaam ondernemen. Zo hebben we de oude winkelverlichting vervangen door energiezuinige ledverlichting. Ook hebben we de look en feel aan de buitenkant aangepast en het logo vernieuwd. Verder zijn de website en webshop sneller en gebruiksvriendelijker gemaakt. Online weet inmiddels heel Nederland ons te vinden en zijn we met onze social media beter zichtbaar dan ooit. Een enorm interessant proces dat telkens in ontwikkeling is en nooit stilstaat. Met andere woorden: ook al bestaan we al honderdveertig jaar, we zien altijd nieuwe mogelijkheden voor verbetering en ontwikkeling.’   
 
Duurzaamheid  
‘De kledingindustrie doet vaak stof opwaaien als het gaat om duurzaamheid. Daar ben ik mij van bewust en ik vind ook dat dit anders moet’, zegt Helena. ‘We willen allemaal een betere wereld creëren en hebben meer inzicht gekregen hoe belangrijk dat is. Vóór corona was dat al het geval, maar door de pandemie is deze bewustwording versneld tot stand gekomen. Uiteraard kunnen we niet alles tegelijk veranderen, maar ons doel is wel om - binnen de mogelijkheden die er zijn - steeds duurzamer te worden en bij te dragen aan een betere wereld. Als we allemaal onze verantwoordelijkheid nemen, verandert er zeker iets.’   
 
Op inkoop   
De vele merken en collecties van Westen Mode worden met veel zorg geselecteerd en ingekocht. ‘We volgen de ontwikkelingen in de mode op de voet en laten ons op verschillende buitenlandse beurzen en door steden inspireren', vertelt Helena enthousiast verder. ‘De doelgroep binnen Westen Mode is enorm divers en heeft hoge verwachtingen. Zo is het voor ons inkoopteam elk seizoen weer een leuke uitdaging om met een actueel aanbod te komen, dat voldoet aan de laatste trends.’  
  
Samen sterk  
‘In de afgelopen vijf jaar zijn tal van mooie samenwerkingen tot stand gekomen tussen Westen Mode en andere lokale ondernemers. Dat vinden wij belangrijk, omdat wij erin geloven dat krachten bundelen nieuwe kansen creëert voor alle partijen en we samen sterker staan. We zijn trots op deze samenwerkingen en proberen iedere keer weer nieuwe partners te vinden om klanten te kunnen verrassen en elkaars business te versterken.’   
   
Dit voorjaar bestaat Westen Mode 140 jaar. Helena: ‘Dat willen we uiteraard graag vieren met onze klanten; op een veilige manier, wanneer de situatie dat toelaat. We hebben allerlei leuke acties en evenementen in petto. Mijn tip: hou het komende jaar onze website, nieuwsbrief en de socials goed in de gaten!’  

Geschreven op

Naar het overzicht

Shocking pink

En toen was daar ineens shocking pink! Een kleur die modeontwerper Elsa Schiaparelli in 1937 in Parijs introduceerde en die anno 2022 nog... Lees meer »

Maatwerk & experiment

In een wereld vol massaproductie richt modeontwerper Rosalie Key zich bewust op het tegenovergestelde: maatwerk. Vanuit haar Rotterdamse... Lees meer »

Feniks uit de as

Modehuis Boersma herrijst als een feniks uit de as. Het is te bizar voor woorden: Birgit Boersma en haar man Arjan Maat kreeg op 1 augustus... Lees meer »

Meesterlijk zwart

Zwart. Het was de favoriete kleur van de Spaanse couturier Cristóbal Balenciaga. Een kleur waarin zijn sculpturale en complexe vormentaal... Lees meer »

Beken kleur

Dé trend van dit moment? Jezelf (durven) laten zien, zegt Marco van Hall van Mull Castricum. ‘We mogen en willen onszelf weer meer laten... Lees meer »

Outfits met impact

Prachtige stoffen, geraffineerde breisels, mooie warme kleuren; dit winterseizoen laat She’s Different in Rijssen je weer verbazen met een... Lees meer »

Mix it up

Stijlvol en comfortabel gaan hand in hand in herfst-wintercollecties voor mannen. Een grote trend is het combineren van verschillende stijlen... Lees meer »

Viva volume

De modetrends voor winter 2022 staan in het teken van oversized volumes. Van wijde broeken tot grote jassen: het slimfit tijdperk is definitief... Lees meer »

Dé trends van het seizoen

Androesja is een herenkledingzaak in hartje binnenstad van Groningen. Eigenaar Androesja Vermaning verheugt zich op het najaar/winterseizoen... Lees meer »

Elegance is an attitude

Grenzeloos, dat is Ameya in Assen. Eigenaresse Jacqueline Barree presenteert een eigen stijl en mix van bekende en onbekende, duurzame merken... Lees meer »