Loes Berkhout telt haar zegeningen

Loes Berkhout (37) is eigenaresse van drie modezaken in de Noordhollandse kustplaats Bergen. Onze redactie nam een kijkje bij deze ondernemende dame en keerde met een openhartig interview terug.

Bergen of Amsterdam. Welke plaats heeft je voorkeur?: ‘Bergen. Het is er klein en altijd gezellig. Ik houd meer van het gemoedelijke. In Amsterdam ben ik vaak, maar ik vind het daar te onpersoonlijk.’

Wat is je favoriete muziek: ‘Dat hangt een beetje af van de flow waar ik in zit, of ik op een feestje ben of in de winkel. Er moet in ieder geval wel tekst in een lied zitten, house is niet mijn ding. Soms is een klassiek nummer ook prachtig. Kortom de muziekkeuze hangt af van de locatie en van het moment.’

Lees je boeken?: ‘Boeken lees ik alleen in de vakantie en dat is dus niet vaak. Ik lees vaker tijdschriften zoals de Elegance, Harpers Bazar, Vogue en natuurlijk Lourens. Nou ja lezen, ik blader ze vooral door voor de modebeelden.’

Favoriete merk: ‘Ik vind Gucci en Dolce & Gabbana helemaal geweldig. Al die ruches, dat vrouwelijke en die rijke stoffen. Maar ook MarcCain, By Malene Birger en Fabiana Filippi zijn heerlijke merken. Ik houd van heel ‘plain’, maar ook van uitbundig.’

Spijkerbroek met gaten: ‘Daar hebben we pas nog over gediscussieerd. Ik vind dat het erg afhangt van jezelf en de manier waarop je de broek draagt. Gecombineerd met een mooi klassiek stuk vind ik het wel kunnen. Ook kun je bijvoorbeeld kiezen voor ‘repaired’ jeans in plaats van alleen ‘destroyed’. Als ik in de winkel een spijkerbroek met gaten draag, krijg ik regelmatig kritiek, maar ik ben pas 37 jaar. Als mijn moeder van 67 er één zou dragen, zou ik dat inderdaad raar vinden.

Kan niet zonder: ‘Een witte blouse. Die staat altijd lekker fris in het gezicht. Ik heb er heel veel. In mijn kast zie je trouwens vooral de kleuren wit, crème, roze, lichtblauw en navy. Ik draag nooit zwart.’

Favoriete winkel: ‘Bergen Cosmetics vanwege de heerlijke verzorgingsproducten, By Merel voor de smoothies en natuurlijk Bar & BooTs vanwege de schoenen. Maar ook Brechtje Olsthoorn Interiors is een favoriet van mij.’

Wat mis je in Bergen: ‘Het mag allemaal wel wat meer niveau hebben. Daarom hebben we ook een Marc Cain store geopend, mijn derde damesmodezaak in Bergen. Tijdens de inkoopperiodes komen we veel mooie labels tegen. Graag willen we nog uitbreiden met de Stijl concepten in Bergen. Maar eerst even de puntjes op de i zetten in de huidige winkels.’

Favoriete plek: ‘De Ruïnekerk in Bergen. Daar kijk ik vanuit Stijl Bergen op uit en aangezien ik bijna altijd aan het werk ben, is dat mijn belangrijkste uitzicht. De kerk is ‘s avonds heel sfeervol verlicht. Echt een bijzonder plekje.’

Grootste ergernis: ‘Het parkeerbeleid in Bergen. Ze controleren zo streng en met een parkeerschijf mag je maximaal anderhalf uur parkeren. Veel van mijn klanten hebben daar last van.’

Wat wil je veranderen in Bergen: ‘Als ik zou mogen kiezen, zou ik het plein tegenover Stijl Sister& Trend in Bergen opknappen. Er liggen iedere keer wel plannen om dit aan te passen, maar er worden geen beslissingen genomen. Een mooi park zou ideaal zijn, maar dat levert natuurlijk niets op.’

Hoogtepunt: ‘De geboorte van onze zoon en hem zien opgroeien, het opzetten van de winkels. Ik probeer van elk moment te genieten. Een hoogtepunt kan ook een klein mooi moment zijn. Tel je zegeningen.’

Dieptepunt: ‘Ziekte en zeer, overlijdens, inbraak/heling, teleurgesteld zijn in de medemens. De korte lontjes die mensen tegenwoordig hebben.’

Grootste kledingmisser: ‘De witte legging. Die is echt verschrikkelijk. Soms vraag ik me af of het zo moeilijk is om jezelf goed te verzorgen. Veel vrouwen in Nederland trekken van alles aan, maar het heeft geen uitstraling. Je leeft maar één keer. Koop af en toe iets wat buiten je comfortzone ligt. Veel dames dragen altijd dezelfde items. Combineer eens iets geks. Dat kan ook een oorbel of een schoen zijn.’

Belangrijkste tip voor vrouwen: ‘Zorg voor een goede make up en goed passende kleding. Natuurlijk zijn er heel veel vrouwen die er zonder make up heel goed uitzien, maar jezelf goed verzorgen blijft belangrijk. En wat die passende kleding betreft, er is zoveel platte handel op de markt. Je kunt je beter goed laten adviseren en niet simpelweg een fotootje van Instagram kopiëren. Investeer liever in een aantal goede items die je fijn kunt combineren. Belangrijker dan modisch te zijn, is het kiezen voor een eigen stijl die bij je past.’

Bergen in drie woorden: ‘Authentiek, gezellig en place to be.’

Favoriete restaurant: ‘Heel eerlijk gezegd ga ik helemaal niet vaak uit eten in Bergen, omdat ik in Langedijk woon en ook bij mijn gezin wil zijn. Maar zoals ik van mijn collega’s heb begrepen zijn Bergen Binnen, het Parkje, Fabbrica en Fabels echte toppers.’

Bergen modestad: ‘Natuurlijk. Soms hebben klanten heel Amsterdam gezien en slagen ze pas bij mij. Ik heb hier drie winkels en het komt niet vaak voor dat iemand hier zijn eigen stijl niet kan vinden. Ik probeer met mijn selectie dan ook een zo groot mogelijke groep te bedienen. Daarnaast zijn er in Bergen talloze modewinkels. We versterken elkaar omdat het aanbod goed is. Bergen is zeven dagen per week geopend, het hele jaar door. Dat is uniek aan de kust!’

Social media: ‘Natuurlijk, wij zijn superfanatiek. Mensen zijn heel visueel ingesteld en dan is het belangrijk de mode in beeld te brengen. Zo krijg ik wel eens mailtjes van dames uit Limburg die iets van mij hebben gezien. Wij sturen heel veel op, maar het beste advies krijgen ze natuurlijk als ze zelf in de winkel komen. De wereld verandert in rap tempo en social media waren en zijn heel belangrijk. Doordat we ik en mijn collega’s zelf de verschillende mogelijkheden van de kleding laten zien, kunnen dames zich beter met ons identificeren dan met topmodellen die een set kleding aan hebben.’

Kan niet zonder: ‘Mijn gezin en mijn ouders. Mijn ouders helpen me bijvoorbeeld door op mijn zoon te passen, maar ook met de administratieve kant van de zaak. Ook mijn collega’s kan ik natuurlijk niet missen. Zonder hen geen Marccain store, Stijl en Stijl & Stijl Sister& Trend.’

Trots op: ‘Mijn zoon, mijn alles!’

 

 

 

 

Geschreven op

Naar het overzicht

Shocking pink

En toen was daar ineens shocking pink! Een kleur die modeontwerper Elsa Schiaparelli in 1937 in Parijs introduceerde en die anno 2022 nog... Lees meer »

Maatwerk & experiment

In een wereld vol massaproductie richt modeontwerper Rosalie Key zich bewust op het tegenovergestelde: maatwerk. Vanuit haar Rotterdamse... Lees meer »

Feniks uit de as

Modehuis Boersma herrijst als een feniks uit de as. Het is te bizar voor woorden: Birgit Boersma en haar man Arjan Maat kreeg op 1 augustus... Lees meer »

Meesterlijk zwart

Zwart. Het was de favoriete kleur van de Spaanse couturier Cristóbal Balenciaga. Een kleur waarin zijn sculpturale en complexe vormentaal... Lees meer »

Beken kleur

Dé trend van dit moment? Jezelf (durven) laten zien, zegt Marco van Hall van Mull Castricum. ‘We mogen en willen onszelf weer meer laten... Lees meer »

Outfits met impact

Prachtige stoffen, geraffineerde breisels, mooie warme kleuren; dit winterseizoen laat She’s Different in Rijssen je weer verbazen met een... Lees meer »

Mix it up

Stijlvol en comfortabel gaan hand in hand in herfst-wintercollecties voor mannen. Een grote trend is het combineren van verschillende stijlen... Lees meer »

Viva volume

De modetrends voor winter 2022 staan in het teken van oversized volumes. Van wijde broeken tot grote jassen: het slimfit tijdperk is definitief... Lees meer »

Dé trends van het seizoen

Androesja is een herenkledingzaak in hartje binnenstad van Groningen. Eigenaar Androesja Vermaning verheugt zich op het najaar/winterseizoen... Lees meer »

Elegance is an attitude

Grenzeloos, dat is Ameya in Assen. Eigenaresse Jacqueline Barree presenteert een eigen stijl en mix van bekende en onbekende, duurzame merken... Lees meer »