De vijf vieren
Soms kijkt ze om zich heen en vindt ze het nog steeds onwerkelijk dat het allemaal van haar is. Vijf jaar geleden nam ze samen met haar man Rob HB MODE over, een exclusieve damesmodewinkel in Ommen - het levenswerk van Henk Pater. En daar heeft Marieke van der Vegt (50) nog geen seconde spijt van gehad.
Redactie: Elke Agten
Naast haar vijfjarig jubileum mocht ze dit jaar ook nog eens zelf vijftig kaarsjes uitblazen. Een mijlpaal, al heeft ze er zelf weinig gevoel bij. Marieke zegt het met een lach. ‘Het is maar een getal. Ik sta niet ineens heel anders in het leven. Heb ook nooit gedacht: ik wil ooit een eigen bedrijf. Ik ben meer van go with the flow en kijken wat er op mijn pad komt.’ Wat wel vaststond, is dat ze naast de opvoeding van haar twee zonen graag wilde werken. Dat deed ze eerst bij First Lady in Ommen. Later klopte ze bij HB MODE aan. ‘Ik wilde ’s avonds ook iets te vertellen hebben.’
Twijfel
‘Ik weet nog’, herinnert Marieke, ‘dat ik voor het eerst hier binnenstapte en best zenuwachtig was. Veel te hoog segment, niets voor mij. Maar het klikte zo goed met Henk, dat ik hier direct kon beginnen.’ Tien jaar later werd haar dé vraag gesteld: of ze de zaak wilde overnemen? Marieke: ‘In het begin zag ik alleen maar beren op de weg. Totdat mijn man de simpele vraag stelde: Maar wil je het? Ja, zei ik. Nou, dan doen we het.’ Waar zij het gezicht van de winkel is, is hij vooral actief op de achtergrond. ‘Eigenlijk doet Rob alles op het gebied van online.’
Jurkje en spijkerbroek
Marieke kijkt mensen graag in de ogen, geeft ze alle tijd om te passen en wil vooral dat klanten zich op hun gemak voelen. ‘Onze klanten komen uit heel Nederland. Ben je hier dan is het eerst even een kopje koffie met wat lekkers erbij en alles op je gemak bekijken. Ik hou niet van dat gehaaste.’ HB MODE biedt exclusieve dameskleding die draagbaar en toegankelijk is. De kracht van de winkel zit ‘m vooral in de mix van merken. Van Peserico en Natan tot Anneclaire en Annette Gӧrtz en sportief als Marc Cain wisselt zich af met chique á la Le Tricot Perugia. ‘Vrouwen kunnen hier shoppen voor een mooi jurkje, maar ook voor een fijne spijkerbroek.’
Auto vol setjes kleding
Terugkijkend op vijf jaar ondernemerschap heeft ze vooral de laatste twee jaar behoorlijk wat voor haar kiezen gekregen door corona. Desondanks vond Marieke het ook een creatieve tijd waarin ze veel heeft geleerd. ‘We bezochten onze klanten gewoon aan huis. Dan reed ik naar Rotterdam met een auto vol setjes kleding en mijn collega naar Groningen, haha. Een hele leuke ervaring. In coronatijd is trouwens ook onze webshop geboren, we konden niet meer zonder.’
Eerlijke mening
Na twintig jaar in de mode ziet ze in een oogopslag of een kledingstuk iemand wel of niet staat. ‘En daar zijn we hier heel eerlijk in. Ik vind het fantastisch om vrouwen mooi aan te kleden en zou ze nooit met iets naar huis sturen dat niet flatteert.’ Of ze de ambitie heeft om een tweede locatie van HB MODE te openen? Marieke schudt haar hoofd. ‘Niet direct, laten we dit jaar eerst maar even pas op de plaats maken, maar ideeën zijn er altijd.’
Geschreven op
Naar het overzicht
Shocking pink
En toen was daar ineens shocking pink! Een kleur die modeontwerper Elsa Schiaparelli in 1937 in Parijs introduceerde en die anno 2022 nog... Lees meer »
Maatwerk & experiment
In een wereld vol massaproductie richt modeontwerper Rosalie Key zich bewust op het tegenovergestelde: maatwerk. Vanuit haar Rotterdamse... Lees meer »
Feniks uit de as
Modehuis Boersma herrijst als een feniks uit de as. Het is te bizar voor woorden: Birgit Boersma en haar man Arjan Maat kreeg op 1 augustus... Lees meer »
Meesterlijk zwart
Zwart. Het was de favoriete kleur van de Spaanse couturier Cristóbal Balenciaga. Een kleur waarin zijn sculpturale en complexe vormentaal... Lees meer »
Beken kleur
Dé trend van dit moment? Jezelf (durven) laten zien, zegt Marco van Hall van Mull Castricum. ‘We mogen en willen onszelf weer meer laten... Lees meer »
Outfits met impact
Prachtige stoffen, geraffineerde breisels, mooie warme kleuren; dit winterseizoen laat She’s Different in Rijssen je weer verbazen met een... Lees meer »
Mix it up
Stijlvol en comfortabel gaan hand in hand in herfst-wintercollecties voor mannen. Een grote trend is het combineren van verschillende stijlen... Lees meer »
Viva volume
De modetrends voor winter 2022 staan in het teken van oversized volumes. Van wijde broeken tot grote jassen: het slimfit tijdperk is definitief... Lees meer »
Dé trends van het seizoen
Androesja is een herenkledingzaak in hartje binnenstad van Groningen. Eigenaar Androesja Vermaning verheugt zich op het najaar/winterseizoen... Lees meer »
Elegance is an attitude
Grenzeloos, dat is Ameya in Assen. Eigenaresse Jacqueline Barree presenteert een eigen stijl en mix van bekende en onbekende, duurzame merken... Lees meer »