Vrijheid en luxe op het water

Watersportliefhebber René Smits voelt zich in de jachtmakelaardij als een vis in het water. Een markt die snel groeit. ‘Juist nú zijn mensen op zoek naar een motorboot of jacht die van alle gemakken is voorzien, om optimaal van hun vrije tijd op het water te genieten.’

Dat de aanschaf van een mooi jacht of luxe motorboot een goede investering is, is iets wat botenliefhebbers zich meer dan ooit realiseren. Zeker nu is het een aantrekkelijk alternatief voor een tweede huis in binnen- of buitenland, merkt René Smits. ‘We vieren massaal vakantie in eigen land. En als er ergens een plek is waar dat corona-proof kan, dan is het wel op het water, waar je tegelijkertijd een ultiem gevoel van vrijheid ervaart.’ Met Smits Jachtmakelaardij – Full Service Yachting – richt hij zich op de aan- en verkoop van een brede range aan boten. 

Comfort aan boord

‘Het afgelopen jaar waren met name de luxere boten niet aan te slepen. Er is vooral vraag naar motorboten en jachten die netjes onderhouden zijn, waar je zo mee weg kunt varen. Sommige klanten zijn al botenbezitter en zoeken iets in een hoger segment’, aldus René. ‘Er is duidelijk hang naar meer comfort aan boord en dan moet je denken aan dubbel glas, centrale verwarming, een wasmachine en droger. Er zijn ook mensen, bijvoorbeeld gepensioneerden, die hun huis met veel winst verkopen en een deel van de overwaarde benutten om een mooi jacht te kopen, waar ze de komende tien jaar op willen wonen. Een mooie manier om van je oude dag te genieten.’ 

Booming business

Sinds begin vorig jaar is er sprake van ‘bizarre taferelen’ op de botenmarkt, vergelijkbaar met de gekte op de huizenmarkt. Er is veel vraag, ook vanuit het buitenland, waardoor overbieden geen uitzondering meer is. Daarnaast merkt René dat mensen snel toehappen. ‘Toen ik vorige week een valkkruiser op internet zette, doken er gelijk twintig mensen op. Als ik iets binnen krijg, hoef ik het in heel enkele gevallen niet eens op internet aan te bieden. Vorig jaar is dat twee keer gelukt. Dan belde er iemand op die zijn schip wilde verkopen en antwoordde ik: komt dat even mooi uit, ik had twee dagen geleden net iemand aan de lijn die precies naar zoiets op zoek is.’

Smits Jachtmakelaardij vrijheid en luxe op het water Lourens Magazine Smits Jachtmakelaardij vrijheid en luxe op het water Lourens Magazine 4 Smits Jachtmakelaardij vrijheid en luxe op het water Lourens Magazine 3 Smits Jachtmakelaardij vrijheid en luxe op het water Lourens Magazine Notre Vie Smits Jachtmakelaardij vrijheid en luxe op het water Lourens Magazine 2

Persoonlijke begeleiding

Met gemiddeld zo’n honderd jachten in bemiddeling, is het aanbod van Smits Jachtmakelaardij ruim en divers. Voor geïnteresseerden zit er altijd wel iets aantrekkelijks bij. René steekt veel tijd en energie in de persoonlijke begeleiding. ‘We zijn bij iedere bezichtiging aanwezig, om een goede indruk te krijgen en te voelen wat de klant wil. Ja, ik rij heel wat kilometers af’, lacht hij. En dat doet hij met veel plezier. Zo bouwt hij goede relaties op. Hij heeft klanten van over de hele wereld. ‘Ik hou ervan om snel te schakelen. Als iemand mij nu belt om zijn schip te verkopen, probeer ik vandaag of morgen langs te gaan. Die flexibiliteit wordt erg gewaardeerd.’

Sprong in het diepe

Varen zit René in het bloed. Zijn oom werkte op een binnenvaartschip, dat nu eigendom is van zijn zoon en diens gezin. Daarnaast hadden zijn opa en oma een jachtje liggen. Als driejarig jongetje mocht hij al mee aan boord. ‘Ik wilde vroeger zeeman worden, en later de binnenvaart in. Dat is er niet van gekomen. Na een carrière in de financiële wereld sprong ik tien jaar geleden in het diepe: ik besloot mijn hart te volgen en het roer om te gooien. En daar heb ik geen seconde spijt van gehad. Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt. Mijn twee zoons volgen beiden een opleiding tot jachtmakelaar in Driebergen en helpen inmiddels ook mee in het bedrijf!’

Eerste indruk telt

Voor wie zijn boot verkoop-klaar wil maken, heeft René nog wel een gouden tip: onderhoud loont. ‘Elke investering die je doet, krijg je er misschien wel dubbel voor terug. Soms adviseer ik klanten om hun boot eerst op te knappen alvorens ik die in bemiddeling neem. Een likje verf of een paar nieuwe ramen zorgen ervoor dat de boot er weer fris uitziet. Dat wordt in de huidige markt bijzonder gewaardeerd. Mensen zijn ook bereid hier meer voor te betalen. De eerste indruk moet goed zijn.’

 

Noord Linschoterzandweg 20A | Snelrewaard

+31-105118000 | www.smitsjachtmakelaardij.nl

 

Redactie: Natasja Admiraal

René Smits

 

Naar het overzicht

Vrijheid en luxe op het water

Watersportliefhebber René Smits voelt zich in de jachtmakelaardij als een vis in het water. Een markt die snel groeit. ‘Juist nú zijn mensen... Lees meer »

‘Pursuit of Happiness’

Met de Discovery 47 OC ‘Pursuit of Happiness’ - die Super Lauwersmeer net voor de zomer van 2020 afleverde – laten wij wederom zien hoe... Lees meer »

Betaalbare kwaliteit

In Alkmaar is Ynter al jaren een begrip. De specialist in audio en video van het Deense merk Bang & Olufsen, bouwde daar een mooie kring... Lees meer »

Thuis op het water

Onbekommerd genieten op het water, met de voordelen en het gevoel van thuis. Dat is wat de jachten van Super Lauwersmeer in één adem typeert.... Lees meer »

Silver Lining

Luxueus, glinsterend en dramatisch: zilver is een trend waar je dit seizoen flink mee mag uitpakken. Van top tot teen in lamé, mesh en zilveren... Lees meer »

Men on the Move

Goed voorbereid op de koude maanden met de ultieme stijlversterkers. Na vuur en hout heeft Bulgari zich voor zijn herenparfum Glacial Esssence... Lees meer »

Super Lauwersmeer staat in de finale van de Best of Boats Award 2020

Een beetje trots zijn ze wel bij jachtbouwer Super Lauwersmeer. Nadat bekend werd dat ze in de finale staan van de Best of Boats Award 2020.... Lees meer »