De 'Linda' van Spakenburg

Als je zelf een magazine maakt, de prijs wint voor de beste zelfstandige winkel van Nederland en een van de hoofdrollen krijgt in een documentaire lijkt je doel wel bereikt. Niet voor Maggy Hopman van Maggy’s Mode uit Spakenburg. Ze heeft pas haar winkel verbouwd, houdt een eigen blog bij en is nu al weer op zoek naar nieuwe evenementen waarmee ze haar community continu verrast.

Wat meteen aan Maggy opvalt, is de rustige manier waarop ze praat. Ondertussen zijn het haar blauwe ogen die oplettend observeren. Gehuld in een casual broek, modieus hemdje en sportschoenen oogt ze fris en modern. Zelf noemt ze het ‘vrouwelijk stoer’, een stijl die precies bij haar past. Daarom aarzelde ze ook niet om zelf de hamer ter hand te nemen om een van de muren van de oude zaak weg te slopen.

Nu is de uitbreiding van haar winkel gereed is, heeft ze zelfs de beschikking over een eigen evenementenruimte. ‘Daar ga ik modeshows en andere events organiseren. Samen met mijn team natuurlijk. Zonder hen was dit alles niet mogelijk. Mijn kracht is ze te blijven enthousiasmerenen stimuleren.’

Excelleren
Maggy’s avontuur begon ruim vijftien jaar geleden toen ze een eigen winkel opende. Het idee om uit te groeien tot de beste van Nederland liet haar niet meer los. Ze wilde niet alleen uitbreiden, maar zocht ook naar een andere manier om te excelleren. ‘Toen heb ik mezelf de allerbelangrijkste vraag van mijn leven gesteld: ‘Wie zegt dat ik een goede leider ben van zo’n groot bedrijf?’

Ze zocht naar een verkooptraining voor haar medewerkers, maar kwam uit bij een coach die eerst aan haar wilde sleutelen. ‘Even dacht ik nog dat ik alles wel goed deed, maar ik heb echt geleerd mijn eigen angsten onder ogen te zien. Waar kom ik vandaan? Waar ben ik goed in?’ Dat ze uit een dorp als Spakenburg kwam, hielp niet mee. De traditie en de klederdracht lijken lijnrecht tegenover haar eigen ideeën over mode te staan. Toch vond Maggy een manier om als rasechte inwoonster van een klein dorp groot te worden. Juist door niet te ontkennen waar ze vandaan kwam, maar door het unieke van Spakenburg te koesteren.

Maggy omschrijft het zelf heel beeldend door te vertellen dat ze wel kan proberen een steen te zijn, maar dan vergeet dat ze ook als kiezelsteen kan stralen. Ze zette hoog in en richtte zich op het winnen van de ING Retailjaarprijs. Dat lukte, maar dat is voor haar geen moment om achterover te leunen. Met haar verbouwde winkel richt ze zich alweer op de toekomst.

Ze is volop bezig zichzelf als merk neer te zetten en is daarvoor een eigen blog begonnen. ‘Ik wil dat mensen mij begrijpen en me niet op een plateau zetten. Ik ben nu eenmaal het gezicht van de zaak en werk bewust aan personal branding.’ En ja, met Linda de Mol is ze al vaker vergeleken. Zaken waar ze niet goed in is, besteedt ze uit. Zo heeft Maggy een bedrijfsadviseur en werkt ze ook samen met iemand die de communicatie voor haar regelt.

‘Zoiets begint klein door een keer iemand om advies te vragen, maar doordat ik blijf groeien is de communicatie nu een echte baan.’

Samen
Dat Maggy nog tijd heeft minstens dertig uur in de week als gastvrouw op de winkelvloer te staan, lijkt haast onmogelijk. Bijna maandelijks organiseert ze iets: een bakfeest, een beachbingo, modeshows en elke maand geeft ze een eigen stijlsheet uit met daarin haar visie op mode. Als ze er niet is, loopt alles gewoon door, want haar team werkt geheel zelfstandig. ‘Elke medewerker heeft eigen verantwoordelijkheden. Elke maand laat ik een mystery shopper komen om ons team scherp te houden. Ik bespreek het resultaat wel, maar wat mijn mensen ermee doen is aan hen. Iedereen kent en neemt zijn verantwoordelijk. Daardoor doen we het echt samen.’

www.maggysmode.nl

Geschreven op

Naar het overzicht

Door de bril van Sherlock Holmes

Al zeventien jaar is Hans Aarsman de fotodetective van de Volkskrant. Voor zijn wekelijkse rubriek De Aarsman Collectie, pluist hij nieuwsfoto’s... Lees meer »

Toekomstgerichte visie

Het bruist op het terrein van interieurontwerper Piet-Jan van den Kommer in Stompetoren, bij Alkmaar. Gelijktijdig met zijn plannen om een... Lees meer »

‘Leolux heeft lef’

Kate en Joel Booy vormen samen ontwerpstudio Truly Truly. Het internationale koppel heeft roots in Nederland, Australië en Finland. Alweer... Lees meer »

Stitching Stories: ‘Iedereen draagt een eigen verhaal uit’

Tijdens haar modeopleiding fietste Carmen Luijt (25) graag kriskras door Rotterdam. Ze genoot van het straatbeeld waarin verschillende culturen... Lees meer »

Hoeder van cultureel erfgoed

Gieten en plakken. Dat is kortgezegd hoe Oscar Paanen en zijn team authentieke plafonds in ere herstellen of herornamenteren. Maar het is... Lees meer »

Toekomstgerichte visie

Het bruist op het terrein van interieurontwerper Piet-Jan van den Kommer in Stompetoren, bij Alkmaar. Gelijktijdig met zijn plannen om een... Lees meer »

‘Al die ideeën willen eruit’

Ze maakt al zestig jaar radio, schrijft columns en heeft een eigen podcast. Radio-icoon Tineke de Nooij (80) denkt nog lang niet aan stoppen... Lees meer »

Vegan pioniers met een missie

Van eten tot cosmetica: vegan is hot. Steeds meer mensen kiezen voor plantaardige producten, merken Suzanne Smal van Biocare Online en Sanne... Lees meer »

Als iemand die je lief is dementie heeft

Dementie is een van de meest voorkomende ziektes in Nederland. Het is een ‘stille epidemie’, want gek genoeg praten mensen zelden over wat... Lees meer »

Businesscoach voor vrouwelijke ondernemers

Volg je intuïtie. Geloof in jezelf. Zet je passie om in zakelijk succes en je leven wordt mooier dan je ooit had durven dromen. Het zijn... Lees meer »