Design voor sterke karakters

Rodrigo Otazu (Mister O) werkte samen met modeontwerpers Alexander McQueen, Jean Paul Gaultier en Christian Lacroix. Ook ‘sierde’ hij wereldsterren zoals Britney Spears, Nicki Minaj en Lady Gaga. Na een paar moeilijke jaren verovert de flamboyante Argentijn de wereld opnieuw, dit keer met sieradenlijn Mister O.

 

Redactie: Crissy Mulder

“Ik kan me nog goed herinneren dat ik als kleine jongen op de wasmachine zat in de garage van mijn opa, de zilversmid. Daar keek ik verwonderd toe hoe hij een zilveren riemgesp creëerde.” Juwelen maken zit Otazu in het bloed. Het hoort bij hem, net zoals het ondernemerschap. “Al op vijfjarige leeftijd verkocht ik handgemaakte speldjes aan de lokale kinderwinkel.” Op iets latere leeftijd ontwierp de Argentijn zijn eerste sieraad: een ketting, ter ere van de verjaardag van zijn moeder. “Ik zocht naar een sieraad met een statement, maar werd niet blij van wat de winkels mij te bieden hadden. Alles voelde meisjesachtig en nietszeggend aan. Daarom besloot ik zelf een sieraad te ontwikkelen. Het werd een 14-karaats gouden talisman met daarop een logo van mijn moeders familie.”

 

Van straatverkoper naar Vogue cover 
Toen Otazu dertien jaar was, vertelde hij thuis dat hij op mannen viel. In de machocultuur van Argentinië werd dat niet geaccepteerd. Op zijn vijftiende werd Otazu het huis uit gezet. Daar is hij sterker, een overlever, door geworden. “Op mijn zeventiende besloot ik te willen reizen. Ik wilde de wereld leren kennen, dus verdiende ik mijn boterham (letterlijk) met dat wat ik kende: sieraden maken en verkopen.” Otazu vertrok naar Australië. Daar verkocht hij zelfgemaakte sieraden op het strand. “Via via leerde ik de juiste mensen kennen, wat uiteindelijk leidde tot mijn sieraden op de cover van de Australische Vogue!”

 

Haute couture voor alle Franse huizen
In 1994 besloot Otazu dat het tijd was voor iets nieuws: Europa veroveren, vanuit Amsterdam. “Ik stuurde mijn opvallende, kleurrijke en glinsterende kettingen - desnoods last minute per taxi - naar BN'ers die een feest of première bezochten.” Die enthousiaste pr-strategie wierp zijn vruchten af. Otazu werkte met couturier Frans Molenaar en voor merken zoals Chanel en Dior. “Op een gegeven moment maakte ik haute couture sieraden voor alle Franse huizen. Daarna ging ik aan de slag met diamanten en belde ik aan bij Gassan Diamonds. Dat resulteerde in een partnerschap van tien jaar.” 

 

Nieuwe start met Mister O
Vijftien jaar geleden ging het mis. De economie stortte in, waardoor de verkoop van sieraden moeizaam verliep. “Ik kreeg problemen met mijn cashflow en zocht een investeerder. Die heeft misbruik van mij gemaakt.” In 2011 werd deze investeerder eigenaar van het merk Otazu. “Terwijl deze man mijn naam en merk stal, hield hij er ook nog eens twee affaires op na met medewerksters van mijn kantoor. Eén van deze twee vrouwen werd zwanger van hem. Aan haar gaf hij mijn merk.” Pijnlijk, maar de Argentijn is een overlever en zat niet bij de pakken neer. In 2018 lukte het hem een nieuwe start te maken met het merk Mister O. “In juli 2019 droeg Uma Thurman een Mr. O-ketting op de cover van Glamour. Dat betekende de officiële start van mijn nieuwe bedrijf.”

 

Op zoek naar een vleugje magie 
Hoe we deze nieuwe lijn het beste kunnen omschrijven? “Als passievol”, zegt Otazu. “Ik denk eigenlijk nooit na over wat mijn stijl is, maar ontwerp volgens passie. De ene dag gebruik ik gekleurde stenen en glinsterende diamanten, de andere dag subtiele parels. Daarbij houd ik ervan om verschillende elementen met elkaar te combineren. Zo zie ik een sieraad als een muziekstuk: dat wat mooi klinkt, breng ik samen. Dat doe ik op gevoel, want alleen zo creëer je magie.” 

De doelgroep van de nieuwe lijn? “Mensen met een sterke persoonlijkheid”, zegt Otazu. “Om mijn design te kunnen dragen, heb je karakter nodig. Dat maakt mijn sieraden zo bijzonder: het versterkt de persoonlijkheid van de drager.”

 

Van generatie op generatie
Otazu droomt er niet van de wereld te veroveren. “Ik hoef niet per se in ieder land ter wereld in de winkel te liggen. Nee, ik heb het liever over wat ik nu doe: iets spectaculairs creëren. Zeg nu zelf: wie heeft er écht een andere ring of ketting nodig? Niemand. Daarom moet een sieraad iets betekenen. Het moet lang meegaan, het liefst van generatie op generatie, zodat een sieraad emoties met zich meedraagt. Dat creëren: dat word ik gelukkig van.”

 

Over Mister O
Alles wat Mr. O ontwerpt, van 18-karaats diamanten tot massief gouden armbanden of een enkele koperen oor manchet, is zorgvuldig gemaakt en gebaseerd op zijn levensfilosofie. “Mijn sieraden zijn tijdloos, om een ​​nieuw begin te herdenken; een bruiloft, geboorte, huwelijk of nieuwe liefde. Een investering in één van mijn sieraden is een investering in jezelf. Het gaat een leven lang of zelfs van generatie op generatie mee.”




Geschreven op

Naar het overzicht

Broches met Parijse flair

Edelstenen vormen het kloppende hart van het Nederlandse sieradenmerk Bron Jewelry. ‘Deze cadeautjes van de natuur vervelen nooit en hun... Lees meer »

Met liefde gemaakt

Christine de Vogel is een creatieve denkster. Of het nu gaat om unieke sieraden, kunstzinnige objecten of fotografie. ‘Ik probeer te werken... Lees meer »

Echte vrouwenversierders

De etalage van een prachtig pand aan de Bloemendaalseweg kun je niet gedachteloos voorbijlopen; er liggen beeldschone sieraden. Het zijn... Lees meer »

Schitterend zilver

Van antiek zilver tot trendy zilveren sieraden, bij Zilver.nl geldt altijd een prettige prijs-kwaliteitsverhouding én wordt alles met zorg... Lees meer »

Een sieraad voor het leven

Op de hoek van ‘het oudste en mooiste straatje’ van Amersfoort is Edelsmederij Kircher Schmuck te vinden. Meestergoudsmid Kerstin Kircher... Lees meer »

De gouden formule

Zelfs de meest noeste juwelen hebben soms wat onderhoud nodig. Dat geldt ook voor Schaap en Citroen. Het toonaangevende juweliershuis blijft... Lees meer »

Design voor sterke karakters

Rodrigo Otazu (Mister O) werkte samen met modeontwerpers Alexander McQueen, Jean Paul Gaultier en Christian Lacroix. Ook ‘sierde’ hij wereldsterren... Lees meer »

Exclusieve sieraden die schitteren

Edelsmeden Watze en Simone van der Wal maken exclusieve, kwalitatief hoogwaardige sieraden. Hun winkel in het Friese Joure is een walhalla... Lees meer »

Nooit tijd genoeg

Wybe van der Gang maakt zijn horloges zoals Porsche zijn auto’s bouwt: industriële normen in het hele proces van ontwerp tot productie,... Lees meer »

Honderd procent ambachtelijk

Alle sieraden die edelsmeden Watze en Simone van der Wal maken, zijn uniek. Hun winkel in het Friese Joure is een walhalla vol prachtige,... Lees meer »