De interieurideeën van Manon Nijland

Waardoor hun zaak zo kon groeien? Omdat zij fanatiek is, vertelt Jan Nijland. Zijn vrouw Manon begon zesentwintig jaar geleden met de verkoop van kaarsjes en lampenkampen op 65 m2. Nu runnen ze samen een woonwinkel van 4000 m2 en vormen diezelfde woonaccessoires de perfecte stijlelementen in de complete interieurs die het echtpaar neerzet. Geheel volgens eigen ideeën.

Een grote pot met een citroenplant van Silk-ka trekt de aandacht op de massief houten tafel die in de koffiehoek is opgesteld. De perfecte plek om uit te kijken over een winkel waarin gekleurde kussentjes zijn uitgestald in grote houten rekken. Ze begrenzen enkele van de 24 stijlkamers waarin comfortabele loungebanken in soms een opvallende kleur als roze van merken als Bocx Interiors en Keijser & Co domineren. Dan is het wel bijzonder te horen dat ze eerst helemaal niet van plan waren meubels te verkopen.

Beste beslissing
Pas na de verhuizing naar de meubelboulevard in Enschede ontstond de noodzaak ook banken aan het assortiment toe te voegen. ‘Anders mochten we ons hier niet vestigen. Achteraf misschien wel de beste beslissing ooit. Die banken hebben onze woonwinkel een enorme boost gegeven. En dat terwijl we hier neerstreken in crisistijd. Veel van onze vrienden en familie verklaarden ons voor gek.’

Toch is het succes de twee niet aan komen waaien. Voordat ze besloten de handen ineen te slaan en de overstap te maken naar de Meubelboulevard, runde Jan zijn eigen Blokkerfiliaal in Glanerbrug. Manon zat op dat moment met haar winkel op een A-locatie in de binnenstad van Enschede. ‘Tot het Van Heekplein werd verbouwd en de loop veranderde. Had ik opeens veel minder klanten in mijn winkel.’

Andere weg
Het gevoel dat ze iets anders wilden met hun bedrijf knaagde bij allebei. Jan: ‘Ik runde de zaak die ik via mijn opa van mijn vader had overgenomen, maar wilde eigenlijk iets anders. De hele huishoudbranche stond op dat moment onder druk.’ Door de inkopende kwaliteiten van Manon en de zakelijke benadering van Jan te combineren, konden ze met Maison Manon samen een hele andere weg inslaan.

‘Tot op dat moment was ik op de achtergrond altijd wel aanwezig als het ging over financieel management. Nieuw was dat we vanaf de verhuizing dagelijks gingen samenwerken.’ Een plan dat alleen maar kon slagen volgens de twee enthousiaste ondernemers. Tot zes maanden na de opening van het laatste deel de volledige zaak in vlammen opging. ‘Eigenlijk hebben we vanaf toen alleen maar overleefd. We hebben zonder met elkaar te overleggen de schouders eronder gezet en zijn opnieuw begonnen. Drie jaar lang op een noodlocatie en pas sinds twee jaar weer in het nieuwe pand. Eigenlijk hebben we nu pas weer rust. Ook privé, want we hebben net ons nieuwe huis ingericht.’

lmanon2

Bijzondere items
Een hele opgave voor Manon die in haar eigen interieur op zoek was naar iets anders dan zij in de winkel verkoopt. ‘Tot ik me realiseerde dat ik gewoon Maison Manon ben. In ons huis staat nu precies hetzelfde als hier.’ De grote glazen potten, kussentjes en schilderijen met veren zijn stuk voor stuk objecten die ze samen met Jan heeft uitgezocht op de beurzen die ze elke maandag in Nederland bezoeken of die ze heeft gespot bij de Maison & Objet in Parijs waar ze twee keer per jaar naar toe gaan. ‘Daar vinden we de meest bijzondere items.’

Van wie hun noviteiten zijn, houden ze liever geheim, omdat er genoeg andere winkeliers zijn die profiteren van Manons intuïtie. ‘Ik kies alles op gevoel en ben echt een trendvolger. Voor mij hangt het in de lucht wat er in de mode komt. Dat zie ik aan de kleding, op straat of in tijdschriften. En dat kopen wij gewoon. Wat dat betreft hebben we wel een beetje een luxe positie.’

Steeds vaker zijn dat ook luxere interieuraccessoires als de lampen van Guax en keramiek van Mobach. Enorme chique vazen en plantenbakken met mooie vormen. Ze sluiten naadloos aan bij de veelal met basistinten en hout en metaal ingerichte ruimtes van Maison Manon. Waarin de ene keer een schedel van een buffel de aandacht te trekt en de andere keer een op een speciale standaard geplaatste molensteen, een enorm gouden windlicht of een door Afrikanen gevlochten sieraad. ‘Enkel voor klanten om ideeën op te doen.’

Cobra Art
De Maison Manon-stijl spreekt jong en oud aan, want ze richt regelmatig huizen van moeders en dochters in en ziet ook vaak kinderen in de winkel terug die vroeger samen met hun ouders kwamen. Een speciale rol in de winkel is duidelijk weggelegd voor Cobra Art. De enorme foto’s van dit label van grote bloemen, vrouwen als Marilyn Monroe of van een buffet met schaars geklede dames en heren geven volgens Jan Nijland elk interieur direct een heel eigenzinnig tintje.

Net als het bloemetjesbehang of de vintagekleuren van het merk Painting the past. ‘In elke stijlkamer hebben we een andere kleur van dit verfmerk op een muur gebruikt. Puur om aan te geven wat deze bijzondere tinten van vroeger met een interieur kunnen doen.’ Krijtverven die net als de banken die ze verkopen niet geheel toevallig uit Nederland komen. ‘We werken het liefst met Nederlandse leveranciers, want het is wel erg lastig om met iemand in Italië te communiceren bij een klacht. Ook loopt Nederland ver voorop qua interieur. Het zijn vaak de Nederlandse vertalingen van bijzonder Italiaans design die voor ons betaalbaarder en veel praktischer zijn.’  

www.maisonmanon.nl

maisonmanonweb3

 

Naar het overzicht