Utsikstpunt Volvo

De Zweedse term utsiktspunkt vertelt het verhaal van de Volvo XC40 Recharge treffend. Vertaal het als: toekomst, perspectief. Kansen ook. De eerste volledig elektrische auto van de Zweden laat tastbaar zien wat hun stip aan de horizon is. Hun doortastende transitie naar de mobiliteit van de toekomst is begonnen. Het resultaat is een echte Volvo, maar dan anders…

Redactie: Rob van Ginneken

Een Volvo, je ziet het al op fikse afstand. Hij heeft karakteristieke, bijna stoere vormen. Zoals het de Scandinaviërs in alle vormen van design betaamt – van huizen tot meubels – hebben de materialen, oppervlakken en kleuren een eigen signatuur. In dit geval Sage Green metallic met een ‘houtskool’ tint lederen bekleding en metallic accenten. Zijn koetswerk oogt zeer strak en gestroomlijnd, ook al omdat er bij gebrek aan een verbrandingsmotor voorop nu eenmaal geen klassieke grille nodig is.

In alle andere opzichten is de XC40 Recharge P8 een typische Volvo, een middenformaat premium Sports Utility Vehicle in dit geval. Of zo u wilt, kortweg SUV. Met alle eigenschappen die daarbij horen, plus een paar opvallende extra’s als spin-off van de elektrische aandrijftechniek.

Frunk
Soms even wennen. Zo heeft déze XC40 een frunk. Pardon? Het is een nieuw uitgevonden term waarin front en trunk zijn gecombineerd. Een kofferbakje voorin dus. Handig, zeker als je sommige belangrijke zaken écht uit het zicht wilt opbergen. De gangbare bagageruimte achter is van goed formaat. Je golftas dwars achterin, past bijvoorbeeld prima, zeker als je de driver even apart neerlegt. Ook onder de, als een harmonica handig samen te klappen, dubbele vloerplaat is een verborgen ruimte. Daar leg je de laadkabels en zorg je, half omhoog gezet, dat je spullen hier niet gaan schuiven. Clever.

Het interieur biedt de ingetogen chique stijl en het reiscomfort dat je van een Zweedse SUV verwacht. Voorin vind je een ergonomisch geslaagde zithouding op goed gevormde stoelen. Met instelbare lengte van het zitvlak. Plezierig. Het overzicht rondom is goed en wordt eigenlijk alleen gehinderd door de ‘design afschuining’ achteraan de heup- en raamlijn. Nog een detail: bij fel zonlicht is er een reflectie van dashboardlijnen in de voorruit. Soit, een echt probleem is het niet.

Zweedse vlag
Er staat veel aangenaams tegenover. Door de wat verhoogde bouw en de grote deuren is het in- en uitstappen subliem geregeld. Ook het zitcomfort achterin is prima voor elkaar. Met veel been- en hoofdruimte. En eigen ventilatieroosters en aansluitpunten voor bijvoorbeeld je tablet of smartphone-lader. De dashboard-uitrusting daaromheen is zowel qua comfort- als veiligheidstechniek uitstekend. Handig: de birds eye view bij laveren. Vogelperspectief. Alsof je met een camera van bovenaf rondom de auto kijkt.

Door het gebruik van een centraal informatiebeeldscherm en een digitaal – naar smaak instelbaar – beeldscherm als meterpaneel, is de ‘infotainment’ techniek keurig voor elkaar. Inclusief een opvallend goed werkende, stembediende Google-assistent. Commando’s als ‘bel Inge’ en ‘navigeer naar Beesd’ of ‘zoek een Japans restaurant’, worden meteen verstaan en verwerkt. Inclusief een lijstje om uit te kiezen.

 

‘De nieuwe Volvo past bij alles wat we van Scandinavisch design verwachten.’

 

Desgewenst kun je de auto ’s morgens via de app gekoeld of juist voorverwarmd voor de deur hebben staan. Ze zijn zelf kennelijk ook trots op het resultaat, getuige het subtiele Zweedse vlaggetje als labeltje op de flank bij de voorstoel.

Het is overigens knap hoeveel allround bruikbare ruimte deze auto biedt binnen een medium formaat koetswerk. Net onder de vier en halve meter. Volvo zoekt de ruimte door de hoge bouw, zodat hij ook in de drukke stad nog handig blijft bij laveren en parkeren. De XC40 Recharge heeft geen contactslot of startknop. Hij herkent de sleutel, ontsluit de deuren en na het instappen en vastklikken van de gordel, hoef je alleen nog maar de pook in de drive-stand te zetten. And go!

Rust en plezier
Wat daarna vooral opvalt, is de rust. De beide sterke elektromotoren zoemen doorgaans stilletjes voor zich uit en Volvo heeft de ‘wet van behoud van ellende’ effectief getemd door ook banden- en rijwindgeluiden te dempen. Saillant detail: Volvo stond ooit aan de wieg van de high end audiotrend in de autowereld. De Harman/Kardon installatie is naar hun begrippen nog maar de basis, maar biedt mede door de rust in het interieur toch al bovengemiddeld veel luisterplezier.

Over plezier gesproken: de elektrische Volvo kent een inschakelbare stand ‘een-pedaal rijden’. Daarmee hoef je zelden de rem te gebruiken, omdat hij bij gas loslaten zelf vertraagt door op de elektromotoren te remmen. En maximaal energie te recupereren. Even wennen, maar dan is het best ontspannen rijden. Andersom kan ook. Met vierwielaandrijving en een elektromotor op de voor- en achteras is er veel grip en stabiliteit om de volle prestaties te kunnen benutten. En die zijn niet gering: 408 pk en een enórme souplesse en trekkracht. 

Dat levert niet alleen een supersportwagen-achtig snelle sprint op – in vijf tellen naar de honderd – maar geeft ook een gevoel van beheerste macht. Nou ja, u voelt wat we bedoelen. Dat gaat zelfs zóver dat de XC40 Recharge P8 ook een trailer mag trekken tot 1.500 kilo. Daarvoor is - redelijk uniek - een automatische, elektrische, uitklapbare trekhaak beschikbaar. Vanzelfsprekend zal de auto mét trailer vaker aan de laadzuil moeten. Bij normaal gebruik belooft Volvo (dankzij een fors 75 kWh accupack) een range van zo’n 418 kilometer. In de testpraktijk schalen we hem bij een doorsnee rijstijl in tussen de 320 en 350 kilometer.

Tot slot: prettig genoeg is de XC40 Recharge P8 AWD binnen Volvo’s elektrificatie offensief recent scherper geprijsd: 55.495 euro. Met heilzame effecten op de fiscale bijtelling dus. Zelfs na ruim ‘aanvinken’ in de lijst van extra’s, zal je niet snel boven de 65 mille komen.

Transitie van start

Met de XC40 start Volvo de transitie naar elektrificatie. Volgens de Zweden ‘de toekomst van de mobiliteit’. Hun utsiktspunkt is een snelle evolutie van de modellenlijn. Inmiddels is een tweede elektrische auto onthuld: de slank gelijnde C40. Die overigens ook via hun site zal worden gepromoot en dan extra vlot leverbaar is, omdat er een aantal van tevoren samengestelde versies in volume worden geproduceerd.

‘Rond 2030 moet de transitie naar ‘100 procent elektrisch’ compleet zijn voltooid.’

Elektrificatie staat voor de grote doorbraak. Met diesels was Volvo al gestopt en de Zweden spelen hun bijzondere rol bijvoorbeeld ook door de auto’s niet langer exotische topsnelheden mee te geven. Maatschappelijk verantwoord ondernemen op wereldschaal. De lat ligt hoog. In 2025 – al over vier jaar dus – moet de helft van hun mondiaal verkochte auto’s volledig elektrisch zijn. De andere helft een semi-elektrische hybride. Rond 2030 zal die transitie naar ‘100 procent elektrisch’ zijn voltooid. Ambitieus! 

Boek uw proefrit
 
Meer over de Volvo XC40

Geschreven op

Naar het overzicht

Rijk verleden en fraaie toekomst

Een rijk verleden en een fraaie toekomst komen samen in de prachtige autoshowroom van Kimman in Hillegom. Daar waar tientallen jaren antieke... Lees meer »

Waan je een echte F1-coureur

Op zoek naar het ideale bedrijfsuitje? Dan is Racesquare de plek voor jou en je collega’s. Waan je een echte Formule 1 coureur bij het grootste... Lees meer »

De ultieme asfalt-Jeep

De Jeep Wrangler heeft een speciaal plekje in het hart van iedere autoliefhebber. Het is een heerlijke wagen om offroad mee te rijden, maar... Lees meer »

001: Licence to thrill

Met een naam als ‘001’ ligt het voor de hand dat je tot de tanden bewapend bent met gespierde en hightech snufjes. Hét visitekaartje van... Lees meer »

Above and beyond

Wie een Jaguar, Land Rover of Range Rover ziet rijden, herkent direct de historie en legendarische auto’s van deze Britse merken. Ze worden... Lees meer »

Stijliconen met passie

De rondgang die Bart Jozen maakt door het pand aan de zuidelijke ringweg van Alkmaar zegt vrijwel alles. Hij toont de nog vrijwel nieuwe... Lees meer »

Brits tot in zijn haarvaten

Een Range Rover is – laten we er niet omheen draaien – zodanig fors dat je bij voorkeur je eigen oprit of liever nog oprijlaan moet hebben... Lees meer »

La Corsa piu bella del mondo

Van 13 t/m 17 juni wordt de Mille Miglia 2023 gereden. Deze beroemde Italiaanse race voor klassieke auto’s met als prachtige slogan ‘la... Lees meer »

Terug naar de toekomst

Het is een nijpende gewetensvraag voor veel ‘historiesnuivers’ met klassieke auto’s: de geliefde automobiel in originele staat houden met... Lees meer »

Gestroomlijnde oase van rust

Mercedes maakt vaart met de transitie naar elektrisch rijden. Een must in deze tijd, maar voor menig rijder van Das Haus zal het toch even... Lees meer »