Stille kracht

Zijn looks vertellen het verhaal bij de eerste kennismaking. Kenners herkennen direct het DNA van de vader aller Porsches – de 911 – maar dan vertaald naar de business class. Of beter: eigentijdse first class.

De Taycan is de eerste volledig elektrisch aangedreven Porsche en heeft flink wat troefkaarten. Hij straalt ingetogen prestige uit, ontplooit zijn fenomenale kracht in alle rust, blijkt in de praktijk verrassend veelzijdig en kan zelfs – verrassend misschien – ‘autokosten-technisch’ goed meedoen.  

Sportiviteit en comfort in balans

Wellicht kun je de Taycan nog het best typeren als ‘de Gran Turismo voor onze tijd’. Sportiviteit en comfort in een mooie balans, zogezegd. Zijn prestaties zijn ronduit imposant en hij straalt die dynamiek op ingetogen wijze uit. De Duitsers geven hem gevoel voor stijl mee. De Taycan is het rijdende bewijs dat elektrisch rijden anno 2021 niet meer vooral,  laten we eerlijk zijn, wordt getriggerd door aspecten als lagere bijtelling en andere zakelijk fiscale mogelijkheden. 

Naast het verstand mag ook je gevoel een rol spelen. Dan hebben we het zeker niet alleen over zijn belofte van dynamiek. Noem het ‘Porsche rijden met maatschappelijk verantwoorde’ kanten. Ook waar het bijvoorbeeld om materiaalgebruik gaat. Een goed voorbeeld is het hightech bekledingsmateriaal dat zijn innovatieve rol letterlijk op comfortabele wijze invult. Een alternatief voor traditioneel leder. Als elektrische auto kent de Taycan vanzelfsprekend nog heel wat meer duurzame voordelen.

Weinig concurrentie

Als ‘totaalpakket’ heeft de Taycan weinig echte concurrentie te dulden. De Porsche oogt en gedraagt zich gesoigneerd sportief, levert desgewenst de méér dan imposante prestaties en kan – minstens zo belangrijk - toch ook heel relaxed worden gereden. Saillant detail: die rust in het interieur kan voor de drukbezette zakenrijder op zich al een overweging zijn. Daarbij komt dat de Taycan zowat zijn eigen segment creëert door de kwaliteit van de afwerking, de toegepaste materialen en met name ook de geavanceerde veiligheids- en comforttechniek.

Artikel gaat door onder de foto's

Porsche Taycan 4S-detail_lourens Magazine Porsche Taycan 4S-elektrisch_lourens Magazine Porsche Taycan 4S-green_lourens Magazine Porsche Taycan 4S-interieur_lourens Magazine Porsche Taycan 4S_lourens Magazine Porsche Taycan 4S-koplamp_lourens Magazine Porsche Taycan 4S-grafitti_lourens Magazine Porsche Taycan 4S-velgen_lourens Magazine Porsche Taycan 4S-dashboard_lourens Magazine

Sportief én praktisch

Taycan, de Porsche onder de elektrische auto’s. Je denkt bij die vaststelling meteen verder in een bloemrijk relaas over gespierde acceleratie, topsnelheden in de ’rijbewijs-versnipperende-regionen’ en het doortastend afraffelen van de spreekwoordelijke Alpenpas. Of dichter bij huis, in iets meer ingetogen stijl, de slingerweggetjes in de Eiffel. De Taycan heeft het allemaal in huis, maar ook de meer praktische aspecten zijn bijzonder overtuigend.

Deze Porsche doet mee als het gaat om dagelijkse bruikbaarheid. Er zijn Porsches waar de balans ver naar de sportwagenkant overslaat, maar de Taycan staat met een been in een andere wereld. Daarmee onderstreept deze ‘Gran Turismo’ nog maar eens zijn bijzondere rol in de autowereld en scoort dan verrassend goed.

Dankzij het slimme concept met het batterijpakket en de geavanceerde aandrijftechniek diep onder de auto, is binnen in de Taycan onverwacht veel ruimte beschikbaar. Onder de ‘motorkap’ is er plek voor een handzaam formaat bagage en de kofferruimte achterin is ronduit fors. Samen zijn ze goed voor bijna een halve kubieke meter (84 en 407 liter). Vakantie- en weekeindbagage is dus geen enkel probleem en ook de golftas kan mee. Minstens zo belangrijk: passagiers kunnen achterin heel behoorlijk terecht in aangenaam voorgevormde stoelen. Toegegeven: de instap is daar aan de lage kant. Maar de ontwikkelingsingenieurs zijn niet voor één gat te vangen. Vrijwel iedereen bestelt de Taycan met geavanceerde luchtvering. Dat rijdt prettiger en je kunt de auto via dat veersysteem letterlijk even hoger zetten. Ook plezierig bij spoilerbedreigende verkeersdrempels.

Snel rijden én laden

Meteen maar even door naar de elektrische range. Porsche geeft zelf natuurlijk relatief hoge (WLTP) cijfers op. Afhankelijk van je rijstijl, pakweg 350 tot 430 kilometer. In de test lag dat eerder rond die 350 kilometer, maar de eerlijkheid gebiedt te melden dat de Taycan ons ‘uitdaagde’ om vaak te genieten van zijn indrukwekkende prestaties. Onder volle acceleratie – Launch Control – levert hij kortstondig zelfs 408 pk. Van nul naar honderd in 5,4 seconden. Je hebt bij een meer alledaags rijgedrag permanent 326 pk en een enorme trekkracht onder het gaspedaal. Het hoéft dus niet, maar het is intrigerend om te weten dat het kán. Nog steeds verloopt dat dan met een speels gemak en in alle rust.

Terug naar de ervaringen: je zult doorgaans niet aan zijn actieradius denken. Elektrisch rijden is een serieus alternatief geworden. Met talloze pluspunten. Zeker als je weet dat deze auto met zijn capaciteiten nieuwe mijlpalen zet. Ook letterlijk. De bijna 80 kWh sterke accu onder de vloer is van een revolutionair nieuw type. Even voor de liefhebbers: met zijn 800 volt-technologie kan hij razendsnel worden geladen. Zodoende kun je de ultrasnelladers langs de grote wegen gebruiken. In een minuut of vijf ‘tank’ je er dan energie voor zo’n honderd kilometer bij. Een kwartiertje later, even koffiepauze, is hij weer grotendeels geladen en klaar voor actie. Belangrijk om te weten: de Taycan is klaar voor het pan-Europese supersnellaadnetwerk van bijvoorbeeld Ionity en ons eigen Fastned. Ook internationaal reizen is goed te doen. We noemde de pretfactor van de bergpassen zojuist niet zomaar…

De lat nóg hoger

Nodig is het niet, maar wie de lat toch nóg hoger wil leggen: je kunt de Taycan ook configureren met een nog krachtiger batterijpakket en desgewenst ook een extra elektrische krachtbron op de vooras; zodat hij vierwielaandrijving heeft. Toch heeft de nieuwe achterwiel-aangedreven versie naar onze smaak voldoende troefkaarten in handen. Hij is wat lichter en laat zich als je dat wilt misschien zelfs wat dynamischer rijden. De Taycan stuurt met veel gevoel, heel precies en dus ook makkelijk, maar kan ook razendsnel bochten pakken als je dat wilt. Zoals gezegd: het beste van twee werelden.

Zijn afwerking, uitrusting en techniek zijn van het hoogst mogelijke niveau. Specifieke wensen kunnen als optie worden geconfigureerd. De mogelijkheden zijn ongekend uitgebreid. Met zijn ruim vier meter negentig – hij oogt compacter trouwens - straalt de Taycan ingetogen prestige uit. En met een prijs vanaf 87 mille kan de Porsche verrassend genoeg meedingen in een autobudget waarbij je doorgaans naar heel andere namen kijkt. Daarnaast zijn daar dus de pluspunten op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen, de CO2 balans en gebruikskosten. Ook fiscaal het bekijken waard natuurlijk.

 

 

Tekst: Rob van Ginneken

 

Geschreven op

Naar het overzicht

Great Britain

Voor liefhebbers van hoogwaardige Britse automerken is Klaas & Terlouw in Enter een befaamd adres. Hun gesoigneerde vestiging aan de snelweg... Lees meer »

Onderscheidend vermogen

De Defender is iconisch. De compleet nieuw ontwikkelde karakter-SUV van Land Rover bouwt dus voort op een immens lange historie. Lang na... Lees meer »

Parkeer voortaan met een TIKKIE

Parkeren met een Tikkie, dat kan vanaf nu met Instapark. De nieuwe parkeerapp kan je direct gebruiken: je hoeft je niet te registreren en... Lees meer »

Utsikstpunt Volvo

De Zweedse term utsiktspunkt vertelt het verhaal van de Volvo XC40 Recharge treffend. Vertaal het als: toekomst, perspectief. Kansen ook.... Lees meer »

Ruilen 2.0

Koop een Polestar 1 in ruil voor kunst (alle vormen van kunst in overweging, inclusief schilderijen, sculpturen, fotografie, installaties... Lees meer »

Stille kracht

Zijn looks vertellen het verhaal bij de eerste kennismaking. Kenners herkennen direct het DNA van de vader aller Porsches – de 911 – maar... Lees meer »

King of the road

Jaguar, Land Rover en Range Rover: merken met historie en legendarische auto’s. Achter het stuur van de nieuwe I-PACE, Defender of Evoque,... Lees meer »

LAND ROVER DEFENDER P400E PLUG‑IN HYBRID EN DEFENDER 90 IN DE SHOWROOM

Land Rover breidt het aanbod van de Defender 110 verder uit met de P400e plug‑in hybride aandrijflijn. Tegelijkertijd start de levering... Lees meer »

De nieuwe 2020 mini COUNTRYMAN, Nu verkrijgbaar bij de dealer

DE NIEUWE MINI COUNTRYMAN, DE STOERE SUV VAN MINI De nieuwe MINI Countryman, de stoere SUV van MINI die ruimte en gebruiksgemak combineert... Lees meer »

Porsche eigenaren halen al 70 jaar hun nieuwe auto op bij de Porschefabriek in Stuttgart

Zeventig jaar geleden, op 26 mei 1950, startte Porsche een nieuw succesverhaal toen de eerste nieuwe Porsche bij de fabriek in Zuffenhausen... Lees meer »