Eyewear

Titanflex

Alleen voor échte mannen

Bij een laagstaande zon vergeet de bekende autocoureur Daniël Abt nooit zijn Titanflex-zonnebril op te zetten. Het flexibele materiaal stelt hem in staat deze onder een helm te dragen. Na de race vindt het montuur uit zichzelf de originele vorm terug. Met modellen voor sportieve, succesvolle, jonge en gedistingeerde heren is dit Duitse merk van Eschenbach Optik speciaal ontwikkeld voor de man van nu.

TTF_Visual_III_2015_A4_Lourens
1 / 5
TF_820671_14_za
1 / 5
TF_820655_30_za
1 / 5
TF_820654_70_za
1 / 5
Daniel Abt~2
1 / 5
Beeld_Titanflex 2
1 / 5
Het is al meer dan vijfentwintig jaar geleden dat het bekende Duitse Eschenbach, de eerste bril van Titanflex introduceerde. Het maakte hen tot één van de tien topproducenten in brillen wereldwijd. Het waren in die tijd namelijk de eerste brillen, die geproduceerd werden van het nieuwe materiaal SMA, Shape Memory Alloy, gemaakt uit een titanium–legering.

De grondstof voor alle brillen van Titanflex is een SMA van de allerhoogste kwaliteit. Het is een metaal dat je kunt buigen, maar dat toch tien keer zo sterk is als staal. Vanwege die eigenschappen is het onmisbaar in gevechtsvliegtuigen, voor extra slagkracht in golfclubs en speelt het ook een belangrijke rol in de orthodontie en als stent tijdens het dotteren.  

Design
Sinds de introductie van de eerste bril is er volgens Jeroen Timmer, general manager voor Eschenbach in Nederland, veel veranderd. ‘De belangrijkste winst is misschien wel dat dit SMA sinds een aantal jaren in plaatvorm verkrijgbaar is. Daardoor kunnen we volop experimenteren met design.’

Het resulteerde in 2012 in een toekenning van de prestigieuze Red Dot Design Award aan Eschenbach voor de eerste bril waarbij de neusbrug van het nieuwe plaatmateriaal gemaakt is. ‘Eén van de andere revolutionaire technieken is MIM. Die hebben we ontwikkeld, zodat we ook kleinere ingewikkelde onderdelen van bijvoorbeeld de veren (pootjes) van puur titanium kunnen maken. Dit doen we door titaniumpoeder eerst met epoxyhars te vermengen en later de epoxy te verdampen.’

De zeer innovatieve manier van werken van Eschenbach maakt dit bedrijf een belangrijke partner voor anderen die werken met SMA. Zo is er in mei een samenwerkingsverband aangegaan met het Audi-Sport-ABT-Formula E-team, want ook in een sportwagen is titanium en SMA onmisbaar. Dat het racen helemaal past bij een bril die bestemd is voor echte mannen speelt natuurlijk ook een rol. ‘Al vrij snel merkten we dat vooral mannen geïnteresseerd zijn in een bril van een vooruitstrevend materiaal, dat ook nog eens duurzaam is. 95% van onze klanten was man. Daarom hebben we ervoor gekozen Titanflex tot  ‘de bril voor de man’ te maken  ofwel ‘the eyewear for men.’ Tegenwoordig hoort daar de slogan ‘The original’ bij.

Innovatief
Dat Titanflex een grote groep mannen bedient, blijkt uit de vijf verschillende productsegmenten die het merk sinds dit jaar introduceert. Daarvan horen Selection en Urban tot de absolute top. ‘In dit segment zitten altijd de modellen waarin de allernieuwste technieken zijn verwerkt.

De stijlvolle Selectionbrillen zijn zonder uitzondering van Titanflex in combinatie met puur titanium.’ Gericht op innovatie is ook ‘Urban’. ‘Wel een productsegment waarin je bijvoorbeeld ook een materiaal als carbon terugziet. Urban staat dan ook voor design met net iets gedurfdere vormen en kleuren.’ Natuurlijk wel tijdloos, modern, want een Titanflex® bril is te kostbaar om het tot een trenditem te maken.

Lightstyle is een naam die is verbonden aan monturen met randloze lenzen. ‘Van de laatste twee segmenten is Crush voor de jongere sportieveling en Pure tenslotte staat voor Titanflex zoals we dat al meer dan vijfentwintig jaar kennen. Mooie, stijlvolle brillen voor een iets gunstiger prijs.’.  

www.titanflex-eyewear.com

Verder lezen?

Altijd en overal toegang tot onze beste artiken.

Start vandaag

Word Lourens Member

Bent u al Member?

Wachtwoord vergeten?